خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

کاهش اصطکاک تجاری میان چین و آمریکا، پیروزی بزرگی برای پکن بود/ اقتصاد، محور اصلی رویکردهای واشنگتن است

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۴۳۴

چینی‌ها در این فکر بودند که می‌توانند با بزرگ‌نمایی در مورد جنگ تعرفه‌ها واقعیت‌ها را به نفع خود رقم بزنند اما مولفه‌های قدرت اقتصادی آمریکا این تئوری را به بن‌بست کشاند.

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل توقف جنگ تجاری میان آمریکا و چین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آنچه در حاشیه نشست گروه بیست (جی ۲۰) در راستای کاهش سطح اصطکاک میان چین و ایالات متحده دیده شد، تا حد زیادی نمایانگر پیروزی ترامپ در جنگ تعرفه‌ای میان دو کشور است. باید توجه داشت که صادرات آمریکا در این مدت بیش از چین بوده و در این راستا عنصر بزرگنمایی اقتصادی و تجاری چین توانسته بود میزان صادرات چین را به صورت نمایشی بسیار عظیم و گسترده به تصویر بکشد؛ حال پرسش اصلی این است که آیا عقب‌نشینی چین موجب توقف جنگ تجاری شده یا ایالات متحده مواضع خود را تعدیل کرده است؟

وی ادامه داد: بر اساس اخبار و داده‌های منتشر شده و همچنین بیانیه کاخ‌سفید، این مفهوم استنباط می‌شود که ایالات متحده توانسته چین را به پای میز مذاکرات بکشاند و حتی اگر چین از پیروی از این تفاهم سر باز بزند، بدون تردید آمریکا تعرفه‌های خود را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد که این می‌تواند یک خسارت جبران‌ناپذیر به چین و دنیا وارد کند. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران حوزه اقتصاد بین‌الملل بر این عقیده هستند که پکن در جنگ تعرفه‌ای نسبت به واشنگتن ضعیف‌تر است و حتی این روند می‌تواند چین را درگیر یک جنگ فرسایشی کرده و اقتصادش را تجزیه کند. در این راستا بدترین حالت این بود که رئیس‌جمهوری چین نتواند از جنگ فرسایشی مذکور جان سالم به در ببرد و به همین دلیل شاهد گفت‌وگوی او با ترامپ در مورد توقف جنگ تجاری هستیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مذاکره میان سران دو کشور را تا حدودی می‌توان موفقیت رئیس‌جمهوری چین دانست، گفت: اینکه دیده می‌شود ترامپ به صورت مستقیم با «شی جین‌پینگ» دیدار می‌کند و ملاقات خود با برخی از سران مانند پوتین را لغو می‌کند، نشان از اهمیت عنصر اقتصاد در سیاست‌های داخلی و خارجی ایالات متحده دارد. ترامپ و تیمش تمرکز خود را بر بهبود وضعیت اقتصادی کشورش قرار داده و از این منظر با هر کشوری که بخواهد در این روند اخلال ایجاد کند، به مقابله می‌پردازد. در این بین رئیس جمهوری چین هم با حاضر شدن در سر میز مذاکرات موفق شده تا اصطکاک به وجود آمده میان چین و آمریکا را کاهش دهد و این به معنای پیروزی برای پکن قلمداد می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توافق آمریکا و چین بر سر توقف جنگ تجاری را باید یک موافقتنامه ابتدایی قلمداد کنیم که این روند می‌تواند در سال ۲۰۱۹ به توافق‌نامه تکمیلی تغییر وضعیت و شکل دهد. در این مورد احتمال دارد که ترامپ برای اخذ امتیازهای بیشتر سناریوی‌های دیگری را مطرح کند. این در حالی است که چین در سال ۲۰۱۸ حدود ۶.۶ درصد رشد اقتصادی داشته که احتمال می‎رفت با ادامه جنگ اقتصادی این رقم به ۶.۲ درصد کاهش یابد. در مقابل رشد اقتصادی ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ قابل مقایسه با ۲۰۱۷ نیست و این بدان معناست که آمریکا بر خلاف انتظار افکار عمومی توانسته چین را در جنگ تجاری و تعرفه‌ای مغلوب کند. بنابراین مولفه‌های قدرت در بحث جنگ اقتصادی میان چین و آمریکا به صورتی رقم خورده که باید به این خروجی برسیم که پکن تا حد زیادی از کارزار مبارزات اقتصادی عقب کشیده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز