خبرگزاری کار ایران

هشدار سازمان ملل نسبت به وقوع فاجعه انسانی بزرگ در یمن

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۹۱۷

سازمان ملل امروز-شنبه- هشدار داد که یمن در آستانه وقوع فاجعه­‌ای بزرگ قرار گرفته و نیاز این کشور فقیر و جنگ‌زده به کمک­‌های انسانی در سال ۲۰۱۹ بسیار بیشتر خواهد بود.

 به گزارش ایلنا به نقل از فرانسه ۲۴، «مارک لوکاک» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه با انتشار بیانیه­‌ای در پایان سفر سه روزه به یمن گفت: «صنعا در آستانه وقوع یک فاجعه انسانی بزرگ قرار دارد اما هنوز فرصت از دست نرفته است».

وی تأکید کرد که اوضاع بحرانی در یمن نیازمند کمک­‌های بیشتری در سال آینده خواهد بود.

معاون دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد: «یمن صحنه بزرگ‌ترین عملیات انسانی در جهان است اما در سال ۲۰۱۹ به کمک­‌های انسان‌دوستانه بسیار بیشتری نسبت به سال قبل نیاز خواهد داشت».

وی تأکید کرد که کشورهای کمک‌کننده در سال ۲۰۱۸ حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار معادل ۸۰ درصد از طرح سازمان ملل را تأمین کردند.

جنگ یمن در سال ۲۰۱۴ آغاز و سپس با دخالت عربستان سعودی در رأس ائتلاف نظامی در ماه مارس ۲۰۱۵ با هدف کمک به نیروهای وفادار به دولت مستعفی و مقابله با جنبش انصار الله تشدید شد.

حدود ۱۰ هزار نفر در جنگ یمن از آغاز عملیات ائتلاف تا کنون کشته شده و قحطی جان ۱۴ میلیون از ساکنان این کشور را تهدید می‌­کند.

«مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای طرح‌ریزی پایه­‌های مذاکرات صلح بین طرف­‌های درگیر تلاش کرده و قرار است این مذاکرات تا پایان سال جاری در سوئد برگزار شود.

لوکاک که یک بار دیگر در اکتبر ۲۰۱۷ از یمن بازدید کرده بود، گفت: «من در صنعاء محل حضور جنبش انصارالله و عدن پایگاه موقت نیروهای وفادار به دولت مستعفی، آوارگان و خانواده‌­های ناتوان از تأمین غذای مورد نیاز را دیدم».

وی توضیح داد که در عدن با کودکانی روبه‌رو شدم که از سوء تغذیه رنج می‌­بردند و چشمان خود را به سختی باز نگه می­‌داشتند».

این مقام بین‌المللی بر آمادگی سازمان ملل برای ایفای نقش بیشتر در بندر الحدیده که شریان حیاتی میلیون­‌ها یمنی است، تأکید کرد.

شهر الحدیده واقع در غرب یمن ماه­‌هاست که شاهد درگیری بین نیروهای انصار الله و عناصر وابسته به دولت مستعفی است. 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز