خبرگزاری کار ایران

تشدید بحران روسیه- اوکراین؛ انبوه موشک‌ها و تحریم‌ها همزمان در راه است

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۰۲۵

بحران نظامی بین اوکراین و روسیه که نیروهای خود را در شبه جزیره کریمه تقویت کرده و در پی ارسال موشک‌های اس- ۴۰۰ به این مکان است، تشدید شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، بحران اوکراین و روسیه با افزایش تحرکات نظامی مسکو در شبه جزیره کریمه تشدید شده است. این در حالی است که «کی‌یف» نسبت به آتش گسترده جنگ هشدار داده و غرب خواهان اعمال تحریم‌های بیشتر بر مسکو است.

پس از آنکه مسکو سه کشتی اوکرانی را روز یکشنبه گذشته در تنگه «کرچ» توقیف کرد،‌ خبرگزاری اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این کشور سامانه‌های موشکی جدید زمین به هوا از نوع اس- ۴۰۰ را در شبه جزیره کریمه مستقر خواهد کرد.

رسانه‌های روسیه اعلام کردند که سیستم موشکی اس- ۴۰۰ تا پایان سال عملیاتی خواهد شد. این در حالی است  که یک دادگاه در کریمه اخیرا اقدام به بازداشت ۱۲ نفر از ملوانان اوکراین به مدت دو ماه به اتهام عبور غیر قانونی از مرز روسیه کرد.

نگرانی‌ها از جنگ فراگیر

«پترو پوروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین روز گذشته سه بار نسبت به افزایش تعداد تانک‌های روسیه در مرز این کشور ابراز نگرانی کرد.

وی ادامه داد: «این تانک‌ها هنوز عقب نشینی نکرده‌اند،‌ ما باید نیروهای مسلح اوکراین را در صورت جنگ دامنه‌دار آماده کنیم».

پوروشنکو تأکید کرد: «اوکراین  پس از حادثه تنگه کرچ در استانه جنگی فراگیر قرار گرفته است».

شورای امنیت ملی و وزارت دفاع اوکراین از پیشنهاد پوروشنکو برای اعمال قانون رزمی پس از حادثه تنگه کرچ استقبال کردند. این موضوع باعث شد روسیه به اوکراین در مورد اقدام هر نوع بی احتیاطی هشدار دهد.

 «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در چارچوب واکنش‌های غربی به افزایش تنش بین روسیه و مسکو دو کشور را به خویشتن داری بیشتر و اتخاذ تدابیر مناسب در سریع‌ترین زمان ممکن برای کاهش تنش متناسب با منشور سازمان دعوت کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا نیز به لغو برنامه دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در نشست سران گروه ۲۰ در آرژانتین تهدید کرد.

وزارات خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن خواهان واکنش‌های بیشتر برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه است که از جمله می‌توان به اجرای تحریم‌های سخت‌تر و تجدید نظر در حمایت از خط لوله گاز «نورد استریم۲» با مسکو اشاره کرد.

وزیر خارجه اتریش نیز که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، گفت: «اتحادیه اروپا ماه آینده اعمال تحریم‌های بیشتر بر مسکو را مورد بررسی قرار می‌دهد».

«الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه پیش از این اعلام کرده بود که اعمال تحریم‌های بیشتر بر روسیه توسط غرب به دلیل درگیری با اوکراین هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. وی نسبت به استفاده از این بحران برای تشدید تنش سیاسی هشدار داد.

گروشکو در حاشیه نشست امنیتی برلین در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «اگر هر کس بخواهد از این موضوع به عنوان بهانه‌ای برای افزایش تنش سیاسی استفاده کند،‌ به اعتقاد من راه درستی را در پیش نگرفته است».

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز