خبرگزاری کار ایران

مدیر مرکز مطالعات رسانه‌های خاورمیانه درگفت‌وگو با ایلنا:

بازیگران جنگ سوریه و یمن؛ هزینه‌ها و دستاوردها/ داده‌های میدانی از دستاوردهای استراتژیک ایران حکایت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۹۵۶۶۶

مدیر مرکز مطالعات رسانه‌های خاورمیانه گفت: طراحان غربی و صهیونیست، برای ویرانی و نابودی سوریه به راه‌اندازی جنگ تکفیری در این منطقه دل بسته بودند و آن را امیدی برای تحقق اهداف خود می‌دیدند اما حضور دو بازیگر اصلی- ایران و روسیه- توازن قدرت را بر هم زد و مصداق عینی نه راه گریز و نه دست ستیز را برای جبهه مقابل ترسیم کرد.

به گزارش ایلنا، «غالب قندیل» کارشناس لبنانی مسائل عربی و بین‌المللی و مدیر مرکز مطالعات رسانه‌های خاورمیانه در تشریح نقش بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی دو پرونده سوریه و یمن گفت: تجاوز به خاک سوریه و حمله وحشیانه به یمن دو فصل از جنگ استعمارگرانه صهیونیست است که منطقه عربی را مورد هدف قرار داده و هدف اصلی آن رهایی از محور مقاومت است.

وی تصریح کرد: یکی از خطرناک‌ترین فصل‌های این تهاجم وحشیانه، محاصره اقتصادی ایران است به این امید که رژیم صهیونیستی پس از شکست‌های متوالی و پی در پی در لبنان و نوار غزه و از دست دادن ابتکار عمل بتواند موقعیت خود را به عنوان یک قدرت غالب بازیابی کند.

این کارشناس لبنانی گفت: طراحان غربی و صهیونیست، برای ویرانی و نابودی سوریه به راه‌اندازی جنگ تکفیری در این منطقه دل بسته بودند و آن را امیدی برای تحقق اهداف خود می‌دیدند. از این رو ارتش بزرگی از گروه‌های تروریستی «القاعده» و «داعش» با ملیت‌های مختلف بسیج کردند به گونه‌ای که تعداد به اصطلاح جهادی‌های بیگانه به ده‌ها هزار نفر و از بیش از ۸۰ کشور می‌رسید.

قندیل در ادامه افزود: آمریکا در رأس کشورهای عضو ناتو و نیز کشورهای عربستان سعودی، قطر، ترکیه و اردن میلیاردها دلار صرف اجیر کردن مزدوران افراطی و برپائی اتاق‌های عملیات به ریاست فرماندهان آمریکائی کردند و رژیم صهیونیستی به عنوان شریک اصلی، تمام فصل‌های این طرح‌های توطئه مآبانه را ورق می‌زد. چنانچه درگیری‌های جبهه جولان و گزارش‌های اخیر از دیدارهای انجام شده بین «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و سرکردگان دو گروه تروریستی داعش و القاعده که تحت حمایت لجستیک این رژیم بوده و پس از شکست با کمک همین رژیم از منطقه خارج شدند، گواه این مدعاست.

مدیر مرکز مطالعات رسانه‌های خاورمیانه خاطر نشان کرد که سوریه به پشتوانه حمایت‌های سیاسی و نظامی ایران در برابر حملات تروریستی ایستادگی کرد، روسیه نیز بر اساس منافع خود در نابودی تروریسم و رهایی از سلطه آمریکا در جهان در کنار سوریه ایستاد و حضور نیروهای روس در سوریه یک تغییر کیفی در توازن قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای به شمار آمد و باعث بر هم خوردن معادله مورد انتظار جبهه مقابل شد.

وی گفت: متحدان سوریه به ویژه ایران، حزب‌الله و روسیه با حضور به موقع در صحنه جنگ و استفاده از تاکتیک‌های نظامی و سیاسی موفق شدند از طریق عملیات آستانه بر نقش ترکیه در محور مقابل تأثیر گذاشته و آن را به مسیری هدایت کنند که کمترین خطر و آسیب را برای منافع ملی مردم سوریه داشته باشد.

قندیل افزود: این سه عنصر استراتژیک در پرونده سوریه سهم بسزایی در تقویت توانائی‌های این کشور و توانمندسازی ارتش و مردم در مسیر تحقق پیروزی‌ها و حصول دستاوردهای فراوانی در دفاع از خاک سوریه و کل منطقه داشتند به گونه‌ای که بازیابی قدرت دفاعی سوریه و بازدارندگی از حمله رژیم صهیونیستی ارمغان حمایت‌های این سه قدرت است.

وی در مورد جبهه یمن نیز گفت: این جنگ نیز یکی از توطئه‌های استعمارگرانه صهیونیستی برای تسلط بر یمن و توانمندسازی دشمن صهیونیستی برای تسلط بر گذرگاه‌های دریائی از «باب المندب» تا ساحل فلسطین اشغالی است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: رهاورد این جنگ وحشیانه و جنایتگرانه برای عربستان سعودی، دوشیدن اموال هنگفت این کشور بود چنانچه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نیز خود به این موضوع اعتراف کرد. اما موضع روسیه از همان ابتدا برای همراهی عربستان سعودی در این جنگ منفی بود و آن را مغایر با اصل احترام به اراده و آزادی ملت‌ها و حاکمیت دولت‌ها می‌دانست.

قندیل معتقد است که ترکیه همچنان بر طناب افکنده بین دو محور روسیه و آمریکا می‌رقصد و دیری نمی‌پاید که زمان حقیقت و تعیین مواضع حقیقی فرا رسد. آن زمان دیگر زمان بازی و حاشیه‌سازی در تصمیم سوریه مورد حمایت ایران و روسیه نخواهد بود.

وی تأکید کرد که پایداری و مقاومت مردم و ارتش یمن و جنبش أنصار الله، ائتلاف متجاوز را ناتوان کرده و در بیشتر جبهه‌ها به ویژه بندر الحدیده گره باز نشدنی برای دشمن آمریکائی- صهیونیستی -سعودی- اماراتی ایجاد کرده است.

کارشناس لبنانی دعوت‌های اخیر آمریکا برای توقف جنگ را  بیانگر باتلاق خطرناکی دانست که تمام شرکت کنندگان در این تجاوز بربریت به مردم یمن در آن فرو رفته‌اند.

قندیل گفت: سوریه و یمن در مسیر پیروزی بر دشمن استعمارگر صهیونیستی هستند که در حقیقت پیروزی محور مقاومت و ایران و اراده آزادی و استقلال به شمار می‌رود. تمام ملت‌های منطقه حمایت‌های بی دریغ ایران را از مردم یمن و سوریه و عراق و لبنان برای ایجاد خاورمیانه‌ای امن و آزاد و در امتداد آینده‌ای پیشرو و متحول از یاد نخواهند برد.

وی در مورد دستاوردهای اقتصادی ایران در منطقه این کشور را یکی از قدرت‌های بزرگ و اثر گذار منطقه دانست که شریک اصلی چین و هند و روسیه در بلوک اقتصادی جدید خاورمیانه به شمار می‌رود.

قندیل گفت در بیان دستاوردهای نظامی ایران همین بس که این کشور برگ مهمی از دفتر مقاومت برای مقابله با هیمنه آمریکائی صهیونیستی به شمار می‌رود و یکی از مهره‌های کلیدی در پیشبرد اهداف نظامی نیروهای مبارز جبهه سوریه و یمن و لبنان و عراق در مقابله با  عناصر تروریستی القاعده و داعش و محافظت از تهدید وجودی این گروه‌های تروریستی است.

گفت‌وگو: سمیه ماستری فراهانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز