خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از رضا میرابیان؛

بحرین و پارلمان انتصابیِ آل‌خلیفه

asdasd
کد خبر : ۶۹۵۳۲۶

شیعیان و مردم بحرین انتخابات پارلمانی این کشور را بدان جهت فاقد صلاحیت می‌دانند که در نهایت پادشاه این کشور مهره‌های خود را در مجلس به کار می‌گیرد.

«رضا میرابیان» تحلیلگر مسائل کشورهای حاشیه خلیج فارس طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح فضای انتخابات پارلمانی و شهرداری‌های بحرین پرداخت که به شرح ذیل از نظر می گذرد:  

به صورت طبیعی دلیل اصلی اعتراض شهروندان و شیعیان بحرین به خروجی رویدادهای سیاسی در داخل این کشور، به فرمایشی و نمایشی بودن این رخدادهای داخلی برمی‌گردد. به عبارت گویاتر تمامی اختلافات سیاسی در بحرین به  این دلیل است که مردم  این کشور معتقدند پارلمان، انتخابی نیست بلکه باید این  مجلس را انتصابی بدانیم. به گونه‌ای که هیچ جریان و طیف سیاسی نمی‌تواند اکثریت را در پارلمان به دست بیاورد و این بدان معناست که خروجی این انتخابات از سوی کادر رهبری بحرین، مهندسی می‌شود و بر اساس منافع آنها، اکثریت به طیفی که از نظر آل‌خلیفه صلاحیت دارد، واگذار می‌شود.

علت و ریشه اصلی اعتراض‌های شیعیان بحرین هم همین موضوع است؛ آنها معتقدند مجلس فعلی و هر مجلسی که پس از رای‌گیری به شهروندان معرفی می‌شود وجاهت قانونی ندارد و از دل آراء مردم بیرون نیامده است. آنها می‌گویند که مجلس نماینده «هر شهروند یک رای نیست» و در عمل هیچ‌گونه دموکراسی و آزادی سیاسی وجود ندارد. این اعتراض‌ها تا جایی بالا گرفته که طیف‌های مختلف شهروندان بحرین معتقدند پارلمان این کشور به صورت دستوری از سوی پادشاه این کشور مهره‌چینی می‌شود. این در حالی است که احزاب سیاسی مخالف آل‌خلیفه از هرگونه فعالیت منع شده‌اند و حتی رهبران آنها در زندان به سر می‌برند. این بدان معناست که استخوان لای زخم‌های شیعیان و مردم بحرین باقی خواهد ماند و بدون تردید اعتراض‌هایی (هرچند خفیف) در فضای عمومی به وقوع خواهد پیوست.

طبیعی است اگر اکثر مردم بحرین پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی دست به اعتراض بزنند، اما متاسفانه خروجی این تحرکات مردمی و خودجوش منفی خواهد بود. دراین راستا به یاد داریم که چندی قبل شیخ علی سلمان «رهبر جریان الوفاق بحرین» را به دلیل بهانه‌های واهی به حبس ابد محکوم کردند که آن موضوع دقیقاً به این دلیل انجام شد که جو عمومی را بر اساس راهبرد خود مدیریت کنند و نگذارند تا توده‌های معترض‌ و شیعیان این کشور بر افکار عمومی غالب شوند و منافع آل‌خلیفه را به خطر بیاندازند.

موضوع مهم این است که بسیاری معتقدند احتمال دارد شیخ علی سلمان پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی از حبس آزاد شود اما باید توجه داشت که اگر اعتراض‌ها ادامه باشد، بدون تردید تقلیل حکم صادر شده برای شیخ علی سلمان وجود نخواهد داشت؛ چراکه اگر چنین اتفاقی بیافتد، آل‌خلیفه وجهه و جایگاه خود را تضعیف کرده است؛ اما اگر شیعیان بحرین خویشتن‌داری کنند، امکان دارد که حکم صادر شده برای شیخ علی سلمان تقلیل بیابد. لذا باید دید که آیا رهبر جریان الوفاق بحرین به خروجی انتخابات پارلمانی این کشور واکنش نشان خواهد داد یا خیر.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز