خبرگزاری کار ایران

نخست وزیر عراق:

بغداد به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند نخواهد بود

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۳۹۷

نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که کشورش در فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار نداشته و ملزم به پایبندی به آنها نخواهد بود.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم،‌ «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق در اظهاراتی مطبوعاتی گفت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بین‌المللی یا از جانب عراق نیست بلکه یک تصمیم آمریکائی صرفا در جهت تأمین منافع این کشور است.

وی در ادامه گفت: «ما بخشی از هر نوع دشمنی علیه کشوری دیگر نیستیم، ‌برخی کشورها با غرب و آمریکا دشمنی دارند، ما ابزاری در راستای هدف قرار دادن منافع کشورهای دیگر نیستیم. همچنین بخشی از عملیاتی نیستیم که طرف سومی را که در عراق حضور دارد، البته غیر از گروه‌های تروریستی،‌ هدف قرار دهد». 

نخست‌وزیر عراق افزود: «بغداد با صراحت به واشنگتن اعلام کرد که لطفا به ما دستور ندهید، ‌شما طرح‌هایی را به ما ارائه داده و ما نیز پس از بررسی آنها موضع خود را اعلام می‌کنیم،‌ اما اینکه به ما دستوری دیکته شود،‌ نخواهیم پذیرفت». 

سفارت آمریکا در عراق حدود دو هفته قبل اعلام کرد که این کشور می‌تواند وارادت گاز از ایران را به مدت ۴۵ روز و تا زمان انتخاب جایگزینی برای آن ادامه دهد.

عراق برای تأمین سوخت نیروگاه‌های تولید برق از ایران گاز وارد می‌کند. این کشور همچنین کالاهای فراوانی را شامل مواد غذایی، تولیدات کشاورزی، ‌لوازم خانگی، ‌سیستم‌های تهویه و قطعات خودرو از ایران  وارد می‌کند. 

حجم تبادل تجاری دو کشور ایران و عراق در سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار بوده و هر دو کشور از برنامه افزایش تبادل تجاری با وجود تحریم‌های آمریکا خبر داده‌اند.

آمریکا در تاریخ پنجم ماه نوامبر، دور دوم تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را که شامل بخش انرژی، بانکداری و حمل و نقل دریائی است، اعمال کرد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز