خبرگزاری کار ایران

رویترز گزارش داد:

تلاش شاهزادگان سعودی برای مسدود کردن مسیر بن سلمان در رسیدن به تخت پادشاهی

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۸۲۲

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع نزدیک به دربار سعودی گزارش داد که برخی اعضای خاندان حاکم پس از موضوع قتل روزنامه‌نگار منتقد تلاش می‌کنند مانع بر تخت نشستن ولیعهد فعلی شوند.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم،‌ سه منبع نزدیک به دربار سعودی به رویترز گزارش دادند که ده‌ها شاهزاده و عموزاده از شاخه‌های بزرگ خاندان حاکم سعودی خواهان ایجاد تغییر در مسیر جانشینی و انتقال قدرت هستند، ‌اما برخی از آنها تا زمانی «سلمان بن عبدالعزیز» شاه ۸۲ ساله عربستان و پدر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی زنده است،‌ اقدامی نخواهند کرد. آنها بعید می‌دانند که پادشاه علیه پسر مورد علاقه‌اش که در غرب به «ام‌بی‌اس» مشهور است،‌ اقدامی انجام دهد. 

با این وجود این شاهزادگان به همراه دیگر افراد این خاندان در حال بررسی مرحله پس از درگذشت پادشاه فعلی و امکان انتصاب «احمد بن عبدالعزیز» برادر ۷۶ ساله‌اش به پادشاهی این کشور هستند که می‌تواند به صورت قانونی عهده‌دار این سمت شود.

یکی از منابع سعودی به رویترز اعلام کرده است که شاهزاده احمد،‌ برادر تنی ملک سلمان حمایت افراد خاندان حاکم و دستگاه‌های امنیتی و برخی قدرت‌های غربی را به دست خواهد آورد. 

شاهزاده احمد در اکتبر گذشته پس از حدود دو ماه به ریاض بازگشت. به نظر می‌رسید که او در جریان پاسخ به اعتراض‌ها در مقابل محل اقامتش در لندن از رهبری عربستان سعودی انتقاد کرده است. به گفته دو منبع سعودی وقت،  او یکی از سه عضو شورای بیعت است که در سال ۲۰۱۷ با ولیعهد شدن بن سلمان مخالفت کرد.

خاندان آل سعود متشکل از صدها شاهزاده است. اما بر خلاف نظام‌های سلطنتی در اروپا، در عربستان سلطنت به طور خودکار از پدر به پس منتقل نمی‌شود. در مقابل،‌ به حکم سنت‌های قبیله‌ای در این کشور، پادشاه و بزرگان خاندان، وارثی را برای سلطنت انتخاب می‌کنند که از نظر آنها برای رهبری کشور بهتر است. 

مقام‌های بلند پایه آمریکا در هفته‌های اخیر به مشاوران سعودی اطلاع داده‌اند که از شاهزاده احمد که حدود ۴۰ سال معاون وزیر کشور بوده است، به عنوان جانشین احتمالی پادشاه حمایت خواهند کرد.

این منابع سعودی گفته‌اند: «ما مطمئن هستیم که شاهزاده احمد هیچ تغییر و یا نقضی در اصلاحات اجتماعی و اقتصادی که ولیعهد کنونی در برنامه خود دارد،‌ اعمال نخواهد کرد. او به قراردادهای نظامی فعلی به ویژه با آمریکا پایبند بوده و وحدت را به خاندان حاکم بازخواهد گرداند».

 اما یک مقام آمریکائی بلندپایه به رویترز گفت که کاخ سفید با وجود فشارهای اعمال شده از ناحیه قانونگذاران و ارزیابی‌های سیا درباره صدور حکم قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی هیچ عجله‌ای برای دور شدن از ولیعهد فعلی ندارد. البته اگر دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا گزارش نهائی درباره عملیات قتل را از سازمان اطلاعات دریافت کند، این موضع ممکن است تغییر پیدا کند. 

این مقام ارشد امریکایی همچنین گفت که کاخ سفید از اظهارات روز گذشته ملک سلمان در حمایت از پسرش در مجلس شورا دریافته است که وی همچنان پسرش را وارث سلطنت می‌داند. 

دادستان کل عربستان تأکید کرد که ولیعهد هیچ اطلاعی از عملیات قتل خاشقجی نداشته و به تبع نقشی هم در این عملیات نداشته است. 

«عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان در پاسخ به پرسشی در خصوص گزارش‌های سیا درباره صدور دستور قتل از سوی بن سلمان  گفت: «این ادعاها بی پایه و اساس است و ما آنها را به طور حتمی رد می‌کنیم».

ترامپ در روزهای گذشته گفت که دیگر زمان اتهام‌زنی به ولیعهد برای صدور دستور قتل خاشقجی چنانکه در ارزیابی‌های سیا آمده، گذشته است اما چنین چیزی ممکن است. وی گفت که روز سه‌شنبه گزارش کاملی از این موضوع دریافت خواهد کرد. 

منابع سعودی گفتند که روابط مقام‌های آمریکا با بن سلمان سرد شده و دلیل آن فقط موضوع قتل خاشقجی نیست بلکه آنها از اقدام اخیر ولیعهد در تشویق وزارت دفاع عربستان به استفاده از سلاح‌های روسی غافلگیر شده‌اند. 

ولیعهد سعودی در پیامی در تاریخ ۱۵ می گذشته از وزارت دفاع خواست تا بر خرید سامانه و تجهیزات سلاح تمرکز کرده و نحوه استفاده از آنها را آموزش دهد که در این میان سامانه‌های موشکی اس- ۴۰۰ روسیه نیز وجود دارد.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز