خبرگزاری کار ایران

عضو مجلس نمایندگان آمریکا خواستار شد؛

نام بن‌سلمان در پی افشای نتایج تحقیقات سیا به فهرست مجازات‌ها افزود شود

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۶۷۶

افشای ارزیابی سیا از دخالت ولیعهد عربستان و صدور دستور قتل روزنامه‌نگار منتقد در روزنامه واشنگتن پست، پرسش بسیار مهمی در مورد انضمام نام این مقام سعودی به فهرست مجازات دو وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا به دنبال داشته است.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره،‌ «تام مالینسکی» عضو مجلس نمایندگان آمریکا بر لزوم اضافه شدن نام «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به فهرست مجازات‌ها بر اساس قانون ماگنیتسکی تأکید کرد. این مقام آمریکائی در توئیتی نوشت: «بر اساس قانون ماگنیتسکی، کمیسیون‌های مربوطه می‌توانند و باید از دولت «دونالد ترامپ» بخواهند نام ولیعهد عربستان را به فهرست مجازات‌ها اضافه کند، ‌دولت باید تا ۱۲۰ روز آینده مجازات‌ها را اعمال کرده یا دلیل عدم چنین اقدامی را توضیح دهد». 

مالینسکی که در دوره دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری پیشین این کشور معاون وزیر امور خارجه بود،‌ گفت که ما با شرایطی بسیار پیچیده روبه‌رو هستیم،‌ چرا که دولت ترامپ اطلاعاتی از دستگاه‌های اطلاعات خود در مورد نقش و مسئولیت بن سلمان در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار مقتول سعودی در دست دارد حال آنکه این موضوع را تکذیب می‌کند. با این حال دولت آمریکا تلاش می‌کند به بن‌سلمان در سرپوش گذاشتن بر این موضوع کمک کند، و این موضوعی است که باید در مورد آن تحقیق شود. 

رونامه وال استریت ژورنال تأکید کرد که سازمان سیا روز پنجشنبه گذشته اعضای کنگره را در جریان تحقیقات و جزئیات ارزیابی خود از عملیات قتل خاشقجی قرار داده و پس از آن نیز خبر مسئولیت بن سلمان در عملیات قتل منتشر شد.

از سوی دیگر، برخی در واشنگتن از جمله «پروس واین» معتقدند علاوه بر امکان اعمال مجازات بر محمد بن سلمان بر اساس قانون ماگنیتسکی باید پیامی در لزوم جایگزینی ولیعهد به «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی ارسال شود. همزمان نیز این رژیم به آغاز تحقیقاتی بین‌المللی در عملیات قتل خاشقجی تهدید و محکوم شود. همچنین می‌توان مجازات‌هایی شبیه مدل اعمال شده بر رژیم «معمر قذافی» دیکتاتور سابق لیبی در موضوع لاکربی را علیه آل سعود نیز اعمال کرد. 

برخی معتقدند که انتشار ارزیابی سیا،‌ راه را برای هر نوع تلاش دولت آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر نام عامل اصلی جنایت قتل خاشقجی مسدود می‌کند. 

 «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا به دنبال اعلام «سعود المعجب» دادستان کل سعودی مبنی بر اتهام تعدادی از افسران و مقام‌های امنیتی در این پرونده تأکید کرد: «اطلاعاتی که در دست داریم،‌ هیچ دلالتی بر ارتباط مستقیم بن سلمان در عملیات قتل خاشقجی نمی‌کند». 

کارشناسان آمریکائی معتقدند که اقدام درز اخبار سیا برای محکومیت بن‌سلمان و نحوه خروج این اخبار و زمان انتشار آنها ترفندی برای مسدود کردن راه تلاش‌های کاخ سفید در سرپوش گذاشتن بر حقیقت است، به ویژه اینکه «جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ روابط صمیمانه‌ای با بن سلمان دارد.

رابطه کوشنر با بن سلمان موجب نگرانی محافل آمریکائی شده است که سال‌ها به بهانه مبارزه با تروریسم در کنار «محد بن نایف» ولیعهد پیشین سعودی همکاری کرده بودند. این دستگاه‌های آمریکایی به کوشنر درباره ارتباط با ولیعهد هشدار داده‌اند.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز