خبرگزاری کار ایران

مجتهدزاده در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

برگزیت عامل فروپاشی کابینه ترزا مِی/ ناسیونالیست‌های لندن مانع همه‌پرسی مجدد می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۴۰۰

تعمیق اختلاف‌ میان مردم و دولت بریتانیا به جایی رسیده که هر لحظه ممکن است نخست‌وزیر استیضاح شود اما بحث این است که هیچ راهی برای بازگشت به سمت بروکسل وجود ندارد.

«پیروز مجتهدزاده» تحلیلگر مسائل بریتانیا در تشریح دلایل به هم‌ریختگی در کابینه «ترزا مِی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از آنکه همه‌پرسی برگزیت (خروج بریتانیا از جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا) توسط دیوید کامرون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا صورت گرفت، بسیاری از صاحب‌نظران بر این عقیده بودند که در آینده نزدیک وضعیت سیاسی در داخل این کشور با مشکل روبه‌رو خواهد شد که اتفاقاً این گمانه‌زنی درست از آب درآمد. این‌که دیده می‌شود طی روزهای اخیر اختلاف‌نظر در کابینه ترزا می به بالاترین حد خود رسیده و دو وزیر از دولت فعلی بریتانیا استعفاء دادند، نشان می‌دهد که اختلاف نظرها در مورد برگزیت و بسیاری از مسائل مرتبط با آن همچنان به قوت خود باقی است. این اختلاف‌ها بسیار عمیق شده و حتی از سطح دولتمردان به شهروندان رسوخ کرده است که می‌تواند عواقب منفی برای محافظه‌کاران در بر داشته باشد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که آن دسته از نخبگان و سیاستمداران بریتانیا که بر خروج کشورشان از جمع کشورهای اتحادیه اروپا اصرار داشتند، عمدتاً از آن طیفی هستند که معتقد به برتری نژادی بوده و به نوعی خود و کشورشان را نسبت به سایر اعضای اتحادیه اروپایی برتر می‌دانند. دلایل آنها برای جدا شدن از اتحادیه اروپا کاملاً غیر منطقی و حتی غیر اقتصادی بود؛ آنها در اوایل موضوع اقتصاد و مباحث تجاری را برای خروج از جمع کشورهای اروپایی مطرح کردند اما باید بدانید که این موضوع تنها یک بهانه برای خروج از بروکسل به حساب می‌آید و هیچ مبنای کارشناسی و توجیه قابل قبولی ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به گذشته اقتصادی بریتانیا و جایگاهش در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپایی گفت: لندن قبل از آن‌که به اتحادیه اروپایی بپیوندد، دچار بحران‌های اقتصادی زیادی شده بود و کار به جایی رسید که این کشور در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی برای مقابله با این بحران از ایران وام دریافت می‌کرد. این روند ادامه داشت تا زمانی که بریتانیا به جمع کشورهای اتحادیه اروپایی پیوست و طی مدت ۴۰ سال وضعیت اقتصادی خود را به حد مطلوب رساند و به یکی از برجسته‌ترین اقتصادهای برتر در دنیا تبدیل شد. این وضعیت باعث شد تا شهروندان این کشور انتظارات اقتصادی خود را تا حد زیادی برآورده شده ببینند و از سوی دیگر سطح رفاه زندگی خود را افزایش دهند.

وی افزود: کسانی که خواهان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی بوده و هستند، هیچ‌گونه مبنای عقلایی و تخصصی برای خروج از بروکسل ارائه نکردند و تنها بر عنصر نژادپرستی و خودبرتری تاکید دارند. به عبارت دیگر قبل از برگزاری همه‌پرسی برگزیت تا به امروز، نخبگان و چهره‌های اصلی موجود در این پرونده با تکیه و  اصرار بر موضوع «ناسیونالیسم» موجب شدند تا لندن بر سر این دو راهی بماند که آیا باید از اتحادیه جدا شد یا باید به عضویت در آن ادامه داد. این در حالی است که تمامی ناظران به خوبی می‌دانستند که قرار است چه اتفاقی بیافتد و حتی به این موضوع آگاه بودند که چه آینده‌ای در انتظار مردم بریتانیا و اقتصاد این کشور است.

مجتهدزاده در پایان خاطرنشان کرد: تناقض‌هایی که از زمان برگزاری برگزیت تا به امروز در بریتانیا رخ داده است، باعث شده تا کابینه ترزا می به سمت فروپاشی پیش برود؛ چراکه همه‌پرسی برگزیت زمانی برگزار شد که افکار عمومی بریتانیا در یک فضای هیجانی و داده‌های سراسر غلط به سر می‌برد و در وضعیت فعلی دولتمردان تنها می‌توانند در مورد جزئیات صحبت کنند؛ نه اینکه بخواهند تصمیم بگیرند در اتحادیه بمانند یا از آن جدا شوند. در اینجا بسیاری معتقدند که اگر این وضعیت ادامه داشته باشد و شکاف‌ها تعمیق پیدا کند، نخست‌وزیر بریتانیا دست به برگزاری مجدد همه‌پرسی می‌زند، اما این موضوع غلط است. چراکه نژادپرستان و طیف ناسیونالیست‌های بریتانیا به هیچ وجه نمی‌گذارند این فرصت برای جدا شدن از بروکسل از دست برود. از جهتی دیگر ادامه این وضعیت می‌تواند منجر به استیضاح خانم مِی شده و آنجاست که تجدید قوا برای محافظه‌کاران بسیار سخت خواهد شد.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز