خبرگزاری کار ایران

سناتور آمریکائی:

احتمالا در آینده‌ای نزدیک قانونی برای مجازات عربستان تصویب شود

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۷۶۰

سناتور امریکائی اعلام کرد که مجلس سنا احتمالا طی هفته‌های آینده قانونی را برای مجازات عربستان سعودی به دنبال جنگ در یمن و جنایت قتل روزنامه‌نگار منتقد این کشور تصویب کند.

به گزارش ایلنا به نقل ازآناتولی، «باب کورکر» سناتور ارشد جمهوری خواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در اظهارات مطبوعاتی خود گفت: «احتمالا سنا تا قبل از پایان سال جاری قانونی را مبنی بر توقف تمام اشکال حمایت از عربستان سعودی در جنگ یمن تصویب کند».

وی افزود: «رأی گیری احتمالا درباره اقداماتی در منع فروش اسلحه به ریاض باشد». 

کورکر در این زمینه بر تمایل قانونگذاران آمریکائی در ابراز نفرت از عربستان سعودی به دنبال جنایت قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد این کشور در کنسولگری استانبول خبر داد. 

وی در ادامه گفت: «قانونگذاران برای اولین بار پس از انتخابات (میان دوره‌ای) کنگره به واشنگتن بازگشته و اعضای سنا به دنبال راهکاری برای ابراز نفرت خود از عربستان سعودی به دنبال جنایت قتل خاشقجی و همیچنین ابراز نگرانی از عملکرد آل سعود در جنگ یمن هستند». 

این سناتور آمریکائی ادامه داد: «بسیار سخت است حداقل در سنا معامله سلاحی را که از آن حمایت کرده‌ایم،‌ لغو کنیم». 

در همین راستا کورکر گفت که معاونانش از «مایک پمپئو» و «جیمز متیس» وزرای خارجه و دفاع  و نیز « «جینا هاسپل» رئیس سیا خواسته‌اند تا اواخر ماه نوامبر برای ارائه گزارش محرمانه درباره نحوه رفع نگرانی¬ها از اوضاع یمن و قتل خاشقجی در کنگره حضور یابند. 

شنبه گذشته پایگاه خبری «فاکس» نوشت که «برد شرمن» عضو دموکرات مجلس نمایندگان در صدد ارائه پیش نویس قانونی در ۱۰ روز آینده با هدف توقف صادرات اسلحه به عربستان سعودی است. 

در انتخابات میان دوره‌ای کنگره در ۶ نوامبر،‌ دموکرات‌ها اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان و جمهوری خواهان اکثریت کرسی‌های سنا را کسب کردند. 

دموکرات‌ها حمله شدیدی را علیه عربستان سعودی آغاز کرده و خواهان تحمیل مجازات‌هایی بر این کشور به دلیل قتل خاشقجی هستند. تعدادی از نمایندگان جمهوری‌خواه و در رأس آنها کروکر نیز به آنها پیوسته‌اند. 

به گفته «پیتر کینگ» سناتور آمریکائی جمهوری خواه، «دیک دربین» نماینده دموکرات در اکتبر گذشته خواستار اخراج سفیر عربستان سعودی از آمریکا شده بود به این دلیل که رژیم آل سعود بی‌اخلاق‌ترین دولتی است که تاکنون با آن برخورد داشته‌اند. 

روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت: «ماهر عبدالعزیز مطرب سرهنگ سابق اطلاعاتی سعودی با یکی از مقام‌های این کشور تماس گرفته و به او گفته به رئیست بگو مأموریت انجام شد».

این روزنامه نوشت: «مکالمه مطرب، ‌یکی از ۱۵ سعودی حاضر در استانبول برای ترور خاشقجی به زبان عربی بوده است». 

به رغم تأکید عربستان سعودی بر عدم دخالت«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی گفته شده که مقصود از رئیست در این مکالمه تلفنی شخص ولیعهد است.

عربستان پس از ۱۸ روز انکار قتل خاشقجی سرانجام در ۲۰ اکتبر گذشته به قتل وی بر اثر مشاجره و درگیری با افراد حاضر در کنسولگری اعتراف و از بازداشت ۱۸ سعودی مرتبط با این موضوع خبر داد. 

این داستان سرائی آل سعود با تردیدهای بسیاری مواجه شد به گونه‌ای که دادستان کل ترکیه تأکید کرد که این روزنامه‌نگار سعودی به محض ورود به کنسولگری برای دریافت مدارک ازدواجش طبق توطئه از پیش طراحی شده خفه و جسدش قطعه قطعه شده است. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز