خبرگزاری کار ایران

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخابات میان‌دوره‌ای «نه» بزرگی به سیاست‌های ترامپ بود/ سیاست‌های رییس‌جمهور، دوستان آمریکا را هم بی‌اعتماد کرده است/ موج جدیدی از رای‌دهندگان پا به دنیای سیاست آمریکا گذاشته‌اند

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۵۹۴

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون گفت: تردیدی نیست که رویدادهای انتخابات میان‌دوره‌ای «نه» بزرگی به اظهارات و سیاست‌های کلی رئیس‌جمهوری ایالات متحده بود. نتیجه این انتخابات می‌تواند بر وضعیت انتخابات ۲۰۲۰ تاثیر بگذارد.

پروفسور «مایکل کورگان» استاد روابط بین‌الملل در دانشکده مطالعات بین‌الملل دانشگاه بوستون است. وی همچنین عضو نیروی دریایی ارتش آمریکا در جنگ ویتنام بوده است. مطالعات و تالیفات او بر حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی آمریکا، امنیت و سیاست بین‌المللی متمرکز است.

پروفسور مایکل کورگان با اشاره به پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای و به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان پس از هشت سال، در رابطه با نتیجه این انتخابات در آینده هر دو حزب حاکم بر آمریکا به ایلنا گفت: البته این انتخابات برای دموکرات‌ها موفقیت‌آمیز بود، اما نه آنچنان که خودشان انتظارش را داشتند. آن‌ها دو کرسی را در سنا از دست دادند. با این حال، آنها توانستند کنترل مجلس نمایندگان را به دست آورند. این امر خود حرکتی رو به جلو تلقی می‌شود، چراکه هشت سال بود که کنترل این مجلس در دست جمهوری‌خواهان قرار داشت.

وی ادامه داد: اگر به نتایج انتخابات نگاهی بیندازید، خواهید دید که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، در سنا و برخی فرمانداری‌ها خوب عمل کرد. نقطه قوت او در ایالت‌های روستایی و کم‌جمعیت در بخش‌های مرکزی کشور بود. او همچنین در میان رای‌دهندگان پیر و سفیدپوست توانست به موفقیت دست یابد. این البته می‌تواند باعث نگرانی جمهوری‌خواهان شود، چراکه موجی از رای‌دهندگان جوان و غیرسفیدپوست قدم به میدان گذاشته‌اند. بنابراین در نهایت انتخابات میان‌دوره‌ای دستاوردهایی برای هر دو طرف داشت.

اوضاع آمریکا در حال تغییر است

مایکل کورگان اظهار داشت: ترامپ می‌گوید که این انتخابات پیروزی بزرگی برای جمهوری‌خواهان بود. اصلا چنین نیست! نگاهی به نمایندگانی که به مجلس راه یافته‌اند بیندازید؛ شمار زنانی که به مجلس راه یافته‌اند از هر زمان دیگر بیشتر است؛ سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌تبارها نیز توانستند قدم به این مجلس بگذارند. برای مثال در ایالت ماساچوست که من در آن زندگی می‌کنم، برای نخستین‌بار زنی سیاه‌پوست توانست وارد مجلس نمایندگان شود و نکته اینجاست که او حتی رقیبی جدی هم نداشت! دو زن سرخ‌پوست نیز وارد مجلس شده‌اند و همچنین دو مسلمان. همه این‌ها نشان می‌دهد که اوضاع در حال تغییر است.

وی گفت: بنابراین دیگر مردان پیر و سفیدپوستی چون من، کنترل کامل سیاست در این کشور را در دست ندارند. از این به بعد بیشتر شاهد رویدادهایی خواهیم بود که در این انتخابات شاهدشان بودیم. ماهیت این انتخابات نشان داد که اوضاع بیشتر به نفع دموکرات‌ها پیش خواهد رفت. 

دموکرات‌ها هم در برابر ترامپ بایستند و هم با او همکاری کنند

این استاد روابط بین‌الملل در رابطه با نقشه راهی که پیش روی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آینده است، گفت: توصیه من به دموکرات‌ها این است که هم در برابر ترامپ بایستند و هم با او همکاری کنند. نخست آن‌ها باید ببینند که در چه زمینه‌هایی می‌توانند با ترامپ همکاری کنند. یکی از این زمینه‌ها مسئله بیمه سلامت در آمریکا است که توجه تمام رای‌دهندگان را به خود جلب کرد، از جمله سفیدپوستانی که به ترامپ رای داده بودند.

وی افزود: نمایندگان باید روی این قضیه کار کنند که مردم این کشور به چه خدمات درمانی‌ می‌توانند دست یابند. البته برنامه جمهوری‌خواهان در این زمینه بسیار روشن است،‌ اما ممکن است دموکرات‌ها بتوانند در این زمینه به توافقی دست یابند.

پل‌ها و جاده‌های آمریکا در شرف فروپاشی قرار دارند

مایکل کورگان تصریح کرد: موضوع دیگری که شاید چندان چالش‌برانگیز نباشد، بهبود زیرساخت‌های آمریکا است. پل‌ها و جاده‌های آمریکا در شرف فروپاشی قرار دارند. شاید دلیلش هم این است که ما مثل بسیاری از کشورها در داخل مرزهایمان جنگی نداشته‌ایم. یکی از دلایل این‌که در بسیاری از کشورهای اروپایی یا چین همه‌چیز نو و جدید است جنگ‌هایی بوده که همه‌چیز را از میان برده و نیاز به بازسازی را ایجاد کرده است. آمریکا هیچ‌گاه با چنین وضعیتی دست‌وپنجه نرم نکرده است.

وی ادامه داد: ۱۰۰ سال از عمر حمل‌ونقل عمومی و مترو در آمریکا می‌گذرد. برای مثال، سیستم مترو نیویورک در شرف نابودی است. بنابراین احیای زیرساخت‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و این امر نیاز به پول دارد. اینجاست که مشکل سر بر می‌آورد.  دموکرات‌ها، حالا که کنترل مجلس نمایندگان را در دست دارند، می‌توانند به دو شیوه عمل کنند: تمام قوانینی که برای انجام‌شان در خاک آمریکا نیاز به بودجه است، در مجلس نمایندگان به تصویب می‌رسد. بنابراین، اگر ترامپ می‌خواهد دیواری حائل میان آمریکا و مکزیک را بسازد، نیاز به تایید این طرح از سوی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان دارد. خب، این یکی از شیوه‌های مقابله دموکرات‌ها با ترامپ است!

مجلس نمایندگان توانایی استیضاح نمایندگان دولت را دارد

مایکل کورگان افزود: دومین موضوع این است که مجلس نمایندگان این توانایی را دارد که در قالب کمیته‌های تحقیقش نمایندگان دولت را استیضاح کند. بنابراین اگر یکی از اعضای دولت ترامپ کاری کند که به مذاق اعضای مجلس خوش نیاید، باید در برابر این کمیته‌ها حاضر شوند و درباره اقدامات‌شان توضیح دهند. البته نمایندگان باید حواس‌شان باشد که در این کار افراط نکنند، چراکه ترامپ پیشتر هشدار داده بود که ممکن است دموکرات‌ها «جلوی پیشرفت دولت» را بگیرند. باید دید که اوضاع چطور پیش می‌رود. 

ترامپ می‌خواهد مانع تحقیقات درباره نقش احتمالی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ شود

استاد دانشگاه بوستون همچنین گفت: موضوعاتی هم هست که دو طرف بر سر آن توافق دارند. شماری از جمهوری‌خواهان و اکثریت دموکرات‌ها با استعفای اجباری «جف سشنز»، وزیر دادگستری امریکا، مخالفت کرده‌اند. این اقدام ترامپ توانست جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را با یکدیگر متحد کند. این امر نشان از آن دارد که ترامپ احتمالا می‌خواهد مانع تحقیقاتی شود که درباره نقش داشتن احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ به راه افتاده است.

مایکل کورگان افزود: شنیده‌ام که برخی سناتورهای جمهوری‌خواه گفته‌اند که بنا دارند قانونی را برای حفاظت از «رابرت مولر»،  بازرس ویژه پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، و روند تحقیقاتش پیشنهاد دهند. این‌که دموکرات‌ها کنترل نمایندگان را در دست دارند بی‌تردید می‌تواند روند اقدام‌های ترامپ را آهسته کند.   

نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای «نه» بزرگی به ترامپ بود

وی درباره تاثیر نتیجه این انتخابات بر وجهه ترامپ و انتخابات ریاست‌جمهوری در سال  ۲۰۲۰ گفت: تردیدی نیست که رویدادهای این انتخابات «نه» بزرگی بود به اظهارات و سیاست‌های کلی ترامپ. نتیجه این انتخابات می‌تواند بر وضعیت انتخابات ۲۰۲۰ تاثیر بگذارد. در انتخابات میان‌دوره‌ای کسی از سیاست خارجی حرف نمی‌زد. سیاست‌ خارجی ترامپ شاید تنها در زمینه کره شمالی موفقیت‌آمیز بود. گمان نمی‌کنم حرف‌هایی که ترامپ در حال حاضر درباره کاروان پناهجویان می‌زند در انتخابات ۲۰۲۰ کارکردی داشته باشد. 

سیاست‌های ترامپ حتی دوستان آمریکا را هم بی‌اعتماد کرده است

مایکل کورگان در رابطه با تاثیر نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای بر سیاست خارجی ایالات متحده گفت: در زمینه سیاست خارجی بعید می‌دانم پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان بتواند تاثیر چندان زیادی ایجاد کند. دلیلش هم این است که سیاست خارجی آمریکا در دست سنا است! چیزی که بسیاری را اذیت می‌کند این است که ترامپ خود را «ناسیونالیست» می‌داند و مدام از شعار «اول آمریکا» حرف می‌زند. خب،‌ این بدان معناست که وی اهمیت چندانی برای توافق‌ها و قراردادها قائل نیست. بنابراین ممکن است بسیاری کشورها، حتی آنان که دوست آمریکا هستند، به این قضیه فکر کنند که قرارداد بستن با کسی که مدام زیر توافق‌های پیشینش می‌زند کار اشتباهی است.

ترامپ همچنان قوانین و توافق‌های بین‌المللی را زیر پا خواهد گذاشت

وی تاکید کرد: به گمان من ترامپ همچنان قوانین و توافق‌های بین‌المللی را زیر پا خواهد گذاشت.

سیاست «اول آمریکا» تا دو سال آینده در روابط خارجی ادامه می‌یابد

وی ادامه داد: شاید یگانه کاری که نمایندگان دموکرات بتوانند انجام دهند، رد تامین بودجه برای لوایح ترامپ باشد. برای مثال، همچو اتفاقی در سال آخر جنگ ویتنام افتاد. در آن سال مجلس نمایندگان اعلام کرد که وزارت دفاع حق ندارد بودجه‌اش را صرف جنگ در ویتنام کند و همین باعث شد آمریکا از ویتنام خارج شود. البته این رویداد در موارد نادر و بسیار خاص رخ می‌دهد. بنابراین، در زمینه سیاست خارجی اوضاع همچنان به سود ترامپ پیش خواهد رفت. ما همچنان شاهد سیاست «اول آمریکا» در دو سال آینده در سیاست خارجی واشنگتن خواهیم بود.  

* گفت‌وگو از: کامران برادران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز