خبرگزاری کار ایران

توافق ۲ شرکت نفتی ایتالیا و امارات برای واگذاری امتیاز گاز ابوظبی

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۲۷۸

شرکت ملی نفت أبوظبی (أدنوک) امروز- سه شنبه- توافقی را مبنی بر واگذاری ۲۵ درصد سهام پروژه گاز دریائی به شرکت نفتی «انی» ایتالیا مضا کردند که شامل مناطق نفتی دریایی «الحیل»،‌ «غشا» و «دلما» می‌شود

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رسمی امارات (وام)، بر اساس مفاد این قرارداد که نخستین امتیاز بزرگ گاز اسیدی است،‌ شرکت انی ایتالیا ۲۵ درصد از هزینه پروژه چند میلیارد دلاری را پرداخت می‌کند. 

خبر این توافق به دنبال رأی اعتماد شورای عالی نفت به طرح جدید گازی ادنوک با هدف به حداکثر رساندن مقدار ذخایر گاز ابوظبی و حمایت از تلاش‌های دولت امارات برای خوکفایی در زمینه این محصول و امکان صادرات آن اعلام شد. 

این طرح در گسترش میدان گاز اسیدی منطقه سهیم بوده و بسیاری از منافع اقتصاد داخلی را از طریق برنامه ادنوک برای افزایش ارزش افزوده محلی با هدف ارتقای محتوای داخلی و تقویت همکاری با شرکت‌های بخش خصوصی تأمین می‌کند و همچنین فرصت‌های تجاری بیشتری را به این شرکت‌ها می‌دهد که در نتیجه رشد اقتصادی و اجتماعی و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای شهروندان در این بخش مهم را فراهم می‌آورد.

هدف پروژه‌های گاز اسیدی «غشا»، «الحیل» و «دلما» بهره‌برداری از منابع مخزن العرب» است که برآورد می‌شود حاوی چند تریلیون متر مکعب گاز قابل بازیافت باشد. پیش‌بینی می‌شود این پروژه بیش از یک و نیم میلیارد متر مکعب گاز در روز در بدو راه‌اندازی آن در  اواسط دهه آینده تولید کند. همچنین انتظار می رود که پروژه گازی غشا نیازهای برقی بیش از دو میلیون خانه را تامین کند. با تکمیل پروژه، روزانه بیش از ۱۲۰ هزار بشکه نفت و میعانات با ارزش بالا تولید خواهد شد.

پروژه گازی الحیل و غشا و دلما بر اساس آخرین فن‌آوری‌های هوشمند و با استفاده از نوآوری‌های دیجیتالی جدید برای تضمین دسترسی از راه دور به تمام امکانات اصلی از طریق جزایر طبیعی، صنعتی و پالت‌های وابسته به پروژه فعالیت می‌کند. 

تمام امکانات پروژه از راه دور از یک اتاق کنترل مرکزی در منطقه «المنایف» راه‌اندازی می شود که از طریق آن می‌توان اصلاحات فوری را در صورت نیاز انجام داد. فن‌آوری‌های هوشمند استفاده شده توسط ادنوک به افزایش ارزش ذخایر گازی و کاهش حداکثری دخالت نیروی انسانی در عملیات و حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند. 

ادنوک دو قرارداد واگذاری امتیاز به شرکت انی ایتالیا را در ماه مارس گذشته نیز امضا کرده است که به موجب آن این شرکت ایتالیایی به ۱۰ درصد امتیاز پروژه «ام الشیف و النصر» و پنج درصد امتیاز پروژه «زقوم السفلی» دسترسی پیدا کرده است. این برای اولین بار است که یک شرکت ایتالیایی در بخش انرژی در امتیازات نفت و گاز ابوظبی سهیم می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز