خبرگزاری کار ایران

ایتالیا، میزبان کنفرانس صلح لیبی

asdasd
کد خبر : ۶۹۰۸۱۱

ایتالیا از امروز -دوشنبه- میزبان کنفرانسی در مورد لیبی با هدف عملی شدن طرح جدید صلح سازمان ملل برای تحقق ثبات در کشور آشوب‌زده شمال آفریقا پس از ناکامی در طرح برگزاری انتخابات در ماه آینده میلادی است.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، «غسان سلامه» فرستاده رسمی سازمان ملل در لیبی چند روز قبل از ارائه یک طرح غربی برای برگزاری انتخابات عمومی در دهم ماه دسامبر به عنوان راهکاری برای پایان دادن به نزاع در کشور تولید کننده نفت پس از سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق در سال ۲۰۱۱ میلادی خبر داد.  

سازمان ملل که سال‌هاست به جای انتخاب این گزینه در پی ایفای نقش میانجی‌گری است، می‌خواهد ابتدا یک کنفرانس ملی برای تحقق صلح در کشوری برگزار کند که بین صدها گروه مسلح و قبایل و شهرها و مناطق دورافتاده تقسیم شده است. 

نیروهای غربی که به سرنگونی قذافی کمک کردند، لیبی را در آشوب و هرج و مرج شدید رها کردند تا گروه‌های تروریستی و افراطی به آن نفوذ پیدا کنند. 

اما باید گفت که نگرانی در مورد تبدیل شدن لیبی به بیک منبع بی‌ثباتی در سواحل اروپا موجب افزایش توجه نیروهای این قاره در دهه اخیر به این کشور شده و دیپلمات‌ها امیدوارند که با برگزاری نشست دو روزه در شهر «پالرمو» بر اهتمام خود بیفزایند.

فرانسه در ماه می میزبان نشستی بود که طی آن دشمنان اصلی لیبی به برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در ماه دسامبر متعهد شدند. 

اما این طرح با وقوع جنگ بین گروه‌های مسلح در «طرابلس» طی چند هفته عملا از کار افتاد و مسیر نمایندگان پارلمان در طرابلس و شرق مسدود ماند. 

ایتالیا امیدوار است که با برگزاری کنفرانس موفق به اعمال فشار بر طرف‌های درگیر برای عدم تقسیم کشور شود. 

در این کشور عضو اوپک دو دولت وجود دارد، ‌یکی تحت حمایت سازمان ملل در پایتخت و دیگری بدون قدرت در شرق کشور که با «خلیفه حفتر» فرمانده نظامی، ائتلاف کرده‌اند.

مقام‌های ایتالیایی در آغاز هفته برای حضور حفتر تلاش کردند. در صورت حضور حفتر در این کنفرانس، این اولین دیدار او با «فائز السراج» نخست‌وزیر مقیم در پایتخت از زمان نشست پاریس خواهد بود. 

دیپلمات‌های غربی امیدوارند که این کنفرانس در از بین رفتن اختلافات بین ایتالیا و فرانسه که در لیبی منافع نفتی دارند، اما هر یک رویکرد متفاوتی را برای حل درگیری در پیش گرفته‌اند، ‌مؤثر واقع شود. 

فرانسه به حفتر که مورد حمایت مصر و امارات برای مقابله با «اخوان المسلمین» است، گرایش دارد. اما ایتالیا حامی اصلی سراج و دولتش بوده و با گروه‌های داخلی لیبی برای ممانعت از مهاجرت مردم به اروپا از طریق دریا فعالیت می‌کند.

قدرت‌های غربی از دولت سراج می‌خواهند اصلاحات اقتصادی را در سیستمی اعمال کند که باعث دستیابی آسان گروه‌های مسلح به دلارهای ارزان می‌شود. 

دیپلمات‌ها معتقدند تا زمانی که بانک مرزی بین گروه‌های قوی تقسیم شده است،‌ اصلاحات اخیر در طرابلس در ماه سپتامبر از جمله اعمال مالیات بر خریداران ارز خارجی تنها تاثیر اندکی برای کاهش مشکلات اقتصادی لیبی خواهد داشت. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز