خبرگزاری کار ایران

آبزرور:

ابتکار آتش‌بس در یمن ابزار ترامپ برای حفظ روابط با عربستان است

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۷۴۸

روزنامه آبزرور تأکید کرد که ابتکار آمریکا برای صلح در یمن تغییری خوشایند اما سؤال‌برانگیز در طرح­‌های سیاستی رئیس‌جمهوری این کشور است.

به گزارش ایلنا به نقل از النشره، روزنامه انگلیسی آبزرور نوشت که ابتکار آمریکا با حمایت انگلیس برای توقف تمام اعمال خصمانه در یمن و به دنبال آن برگزاری مذاکرات صلح به رهبری آمریکا گامی خوشایند است اما این اقدام با خود سوال‌­های فراوانی را به همراه دارد از جمله اینکه چرا دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تمام این مدت و با وجود تلفات وحشتناکی که می­‌شد از وقوع آنها به ویژه در یمن جلوگیری کرد،‌ هیچ واکنشی نشان نداد.

این روزنامه همچنین این پرسش را مطرح کرده است که آیا اقدامات دیپلماتیک اخیر آمریکا با قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی ارتباطی دارد؟ این روزنامه هیچ شک و تردیدی در این ارتباط ندارد.

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت که ترامپ در گذشته هیچ توجهی به وقایع ناگوار یمن نشان نداده و آن را نیز یکی از عرصه‌­های استراتژیک جنگ بین آمریکا و اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج با ایران در نظر می­‌گرفت.

به نظر می­رسد که هدف اصلی ترامپ حفظ روابط نظامی و اطلاعاتی و اقتصادی با سعودی­‌ها به ویژه شخص بن سلمان است که به احتمال خیلی زیاد  او دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.  

این روزنامه نوشت که گزارش­‌های دریافتی از واشنگتن بر صحت این ادعا مهر تایید زده و نشان می‌دهد که موضع نهائی ترامپ حمایت از بن سلمان به رغم موضوع قتل خاشقجی است، چرا که او به حمایت عربستان سعودی در ایجاد بی‌ثباتی در ایران نیاز دارد و با اعمال تحریم‌­های بیشتر فشار مضاعفی را بر این کشور اعمال خواهد کرد.

همزمان با افزایش فشارها بر ترامپ از خارج و داخل کنگره آمریکا، بهترین راهکار نهائی، دفن پرونده قتل خاشقجی و جلب توجه افکار عمومی به سمت یمن با ارائه پیشنهادی است که هیچ ضمانت اجرائی برای برقراری آتش بس نداشته و صرف یک درخواست برای پایان دادن به اعمال خصمانه بدون مشاوره با قدرت­‌های بزرگ به منظور تحقق اهداف سیاسی است. به نظر می‌­رسد این ابتکار رو سوی شکست دارد.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز