خبرگزاری کار ایران

وال استریت ژورنال: خاشقجی طعمه رادار مشاور دربار سعودی شد

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۹۰۰

روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا گزارش داد که مشاور دیوان سلطنتی عربستان و فرد نزدیک به ولیعهد سعودی رئیس تیم ترور روزنامه‌نگار مقتول سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول بوده است.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی،‌ روزنامه وال استریت ژورنال با استناد به چهره­‌های خاندان سعودی، ‌مشاوران حکومتی،‌ مقام­‌های غربی و فعالان سیاسی گزارش داد که «سعود القحطانی» مشاور دربار سعودی رئیس تیم ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان بوده است.

این روزنامه تلاش­‌های صورت گرفته برای خارج کردن نقش «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از دایره جنایت ترور خاشقجی را با توجه به نقش احتمالی قحطانی در این قتل بسیار سخت توصیف کرده است.

روزنامه مذکور نوشت: «درست زمانی که بن سلمان برای اصلاحات اجتماعی در کشورش تلاش می‌کند،‌ قحطانی یکی از شخصیت­‌های نزدیک به او سیاست تحمل‌ناپذیری در قبال صداهای مخالف را عملی می­‌کند».  

این روزنامه آمریکایی تأکید کرد که خاشقجی از نخستین شخصیت‌هایی است که طعمه رادار مشاور دربار سعودی شده است.

به نوشته وال استریت ژورنال، قحطانی می­‌خواست با برخی وعده­‌ها بازگشت خاشقجی به عربستان سعودی را تضمین کند. بر همین اساس با ارسال پیامی نوشت: «ولیعهد از فعالیت مطبوعاتی شما قدر دانی کرده و به دیدار شما در عربستان امیدوار است».

روزنامه مذکور توضیح داد هنگامی که خاشقجی از بازگشت به عربستان خودداری کرد، ‌دولت سعودی پسرش «صالح» را ممنوع السفر کرد و از همان جا توطئه ترور او در کنسولگری کشورش در استانبول طراحی شد.

این روزنامه فاش کرد: «کارمند کنسولگری که زمان بازگشت خاشقجی به این ساختمان را دوم اکتبر تعیین کرد، در تماس دائم با قحطانی بوده است. احمد عسیری معاون دستگاه اطلاعات عربستان و شخص نزدیک ولیعهد نیز تیم ترور را بنا به دستور قحطانی جمع‌آوری کرده بود».

وال استریت ژورنال افزود که قحطانی به تیم ترور اجازه داد تا از هواپیماهای وابسته به دفتر بن‌سلمان برای پرواز به استانبول استفاده کنند.  

این روزنامه همچنین تأکید کرد که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی به محض اطلاع از شواهد و قراین این جنایت توسط مقام­‌های ترکیه قحطانی و عسیری را از سمت خود برکنار کرد.

این روزنامه نوشت که قحطانی و عسیری هر دو در عربستان تحت بازجوئی هستند اما هیچ یک بازداشت نشده­‌اند.

وال استریت ژورنال اشاره کرد که قحطانی کنترل رسانه‌های داخلی عربستان سعودی را افزایش و گروهی سه هزار نفره را برای نظارت بر پیام­‌های منتشر شده در شبکه­‌های اجتماعی تشکیل داد.

این روزنامه تأکید کرد که قحطانی همچنین رئیس مبارزه با مدافعان حقوق زنان بود و نقش اساسی را در اتخاذ تصمیم‌­های جنجال‌برانگیز ولیعهد در بحران قطر و پرونده­‌های دیگر بازی می­‌کرد.

چهارشنبه گذشته دادستان کل ترکیه اعلام کرد که خاشقجی پس از ورود به ساختمان کنسولگری برای دریافت اسناد مربوط به ازدواجش خفه شده است.

دادستانی کل ترکیه در بیانیه‌­ای اعلام کرد که جسد جمال خاشقجی تکه تکه شده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه پیش از این بر لزوم کشف ابعاد مجهول این جنایت از پیش طراحی شده و شخص اصلی عامل این جنایت تأکید کرده بود.

اردوغان روز جمعه در مقاله­‌ای نوشت: «دستور اجرای عملیات ترور از عالی‌ترین مقام دربار سعودی صادر شده است».

رئیس‌جمهور ترکیه همزمان بعید دانست که این دستور از جانب «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان صادر شده باشد.    

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز