خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

سناریوی آمریکا برای پایان جنگ یمن/ دلایل سکوت عربستان در برابر طرح واشنگتن

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۳۲۱

آمریکا برای آن‌که پرستیژ و جایگاه جهانی‌ خود را بیش از این مخدوش نکند و برای آن‌که منافع خود و متحدانش در دریای سرخ بیشتر تهدید نشود ناچار به پایان جنگ در یمن خواهد بود.

«احمد دستمالچیان» کاردار اسبق ایران در عربستان در تشریح دلایل کنشگری آمریکا برای پایان دادن به جنگ یمن و اعمال فشار به عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از آنکه وزیر خارجه و وزیر دفاع ایالات متحده به صورت جداگانه طی دو سخنرانی اعلام کردند که عربستان باید پرونده یمن را به زودی به سرانجام برساند، گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌های بسیار زیادی در این خصوص منتشر شد و حتی بسیاری از مفسران بر این نظر هستند که مواضع فعلی ایالات متحده در مورد اتمام جنگ و درگیری در یمن به پرونده «جمال خاشقجی» مربوط است اما باید گفت که این موضوع به مواضع جدید آمریکا در مورد یمن مربوط نمی‌شود. ممکن است قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی به موضوع یمن مرتبط نباشد اما بدون تردید نمی‌توان آن را موثر ندانست.

وی افزود: در این بین باید توجه داشته باشیم که عربستان سعودی از زمان شروع تجاوز خود به یمن تاکنون بارها به نحوه‌های مختلف سعی داشته تا این پرونده را به سرانجام برساند اما تا به امروز هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است و ابتکار عملی که از سوی انصارالله تا به امروز به کار بسته شده، باعث شد تا عربستان و امارات به عنوان کشورهای حاضر در ائتلاف عربی به اهداف خود نرسند و از این جهت ما می‌بینیم که حتی تعویض نماینده سازمان ملل در امور یمن هم نتوانسته است خروجی معقولی در پرونده یمن به وجود بیاورد.

سفیر سابق کشورمان در لبنان با اشاره به هزینه‌های عربستان در یمن، گفت: اگر نگاهی به آمار تقریبی سود و زیان طرفین درگیر در پرونده یمن بیاندازیم به خوبی می‌بینیم که هزینه عربستان و امارات بیش از فایده و سود آنها در چند سال اخیر بوده است. انصارالله از روز اول زیر بار آتش عربستان و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن بوده و اساساً به دفاع از خود پرداخته است. در اینجا عربستان است که ضرر مالی و سیاسی کلان طی این چند سال عاید و واصلش شده و از این منظر باید بگویم که سعودی‌ها از خدا می‌خواستند که آمریکا چنین موضعی در مورد پایان جنگ یمن اتخاذ کند.

وی تصریح کرد: اختلاف امارات و عربستان طی تجاوز به یمن و هم مسیر نشدن کشورهایی مانند بحرین، مصر و پاکستان با ائتلاف عربی علیه یمن یکی دیگر از موضوعاتی خواهد بود که آمریکایی‌ها را به این نتیجه رسانده که هر چه سریع‌تر باید پرونده یمن بسته شود. درست است که واشنگتن به عنوان حامی اطلاعاتی و لجستیکی عربستان در جنگ یمن مطرح است اما واقعیت این است که ایالات متحده هم به دنبال آن است تا پرستیژ خود را حفظ کند یا حداقل هزینه‌های آن کمتر شود.

دستمالچیان در پایان خاطرنشان کرد: از هر دریچه‌ای که به پرونده یمن نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این مساله به یک کلاف سر در گم تبدیل شده است و چیزی به غیر از هزینه‌های میلیاردی و تبعات سیاسی منفی برای عربستان و امارات نداشته است. ایالات متحده به خوبی می‌داند که اگر سعودی‌ها بیش از این در یمن دست به جنایت بزنند بدون تردید عدن و دریای سرخ برای منافع آنها و هم‌پیمان‌های ایالات متحده ناامن خوهد شد و خروجی آن غیر قابل جبران خواهد بود. بنابراین آمریکا با ابتکار عمل خود در مورد یمن، خواستار آن است تا شخصاً به بحران یمن پایان دهد و نگذارد همانند سوریه اوضاع و احوال بر ضد آنها و پیچیده‌تر شود.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز