خبرگزاری کار ایران

صفاتاج در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل تمایل بحرین و امارات برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل/ سناریوی آمریکا برای هدف قرار دادن ایران توسط اعراب

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۲۰۸

سفر نخست‌وزیر اسرائیل به عمان چراغ سبز عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل بود که بحرین، امارات و قطر اضلاع آن خواهند بود.

«مجید صفاتاج» تحلیلگر مسائل اسرائیل در تشریح دلایل فاز جدید عادی‌سازی روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بحث عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل از اوایل دهه ۸۰ میلادی مطرح بود و به صورت دقیق باید بگویم که در سال ۱۹۸۲ و در زمان پادشاهی ملک فهد این سناریو مطرح شده بود. در آن زمان قرار بر این بود که روابط اعراب با اسرائیل در قالب مناسبات مشترک اقتصادی و اطلاعاتی انجام بگیرد اما نگرانی‌هایی که از باب افکار عمومی در این خصوص وجود داشت باعث شد تا این روابط صورت نگیرد. به عبارت دیگر شهروندان کشورهای عربی در آن سال‌ها نسبت به اسرائیل ذهنیت بسیار منفی داشتند و دولت‌های آنها به خوبی می‌دانستند که اگر روابط با اسرائیل برقرار شود بدون تردید با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند.

وی ادامه داد: مخالفان افکار عمومی کشورهای عربی نسبت به عادی سازی روابط نگاه مثبت نداشتند و همین امر موجب شد تا روابط اسرائیل با اعراب به صورت پنهان ادامه پیدا کرد. این سناریو در وضعیت فعلی تا حدود زیادی با گذشته تفاوت دارد؛ چراکه در حالت فعلی ترامپ در کاخ‌سفید است و پرونده‌هایی مانند معامله قرن، انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس به علاوه عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل را در دست پیگیری دارد که واکنش هیچکدام از کشورهای عربی تا به امروز نسبت به این سه سناریو منفی نبوده است. تا جایی که این کشورها از تحریم ایران توسط آمریکا در ۱۳ آبان استقبال کرده‌اند و این نشان می‌دهد فعل و انفعالاتی که در قالب عادی‌سازی روابط با اسرائیل در حال رخ دادن است، تا حدودی به ایران و هدف قرار دادن کشورمان بر می‌گردد.

این پژوهشگر مسائل فلسطین با اشاره به علنی شدن روابط عمان و اسرائیل و تاثیر آن بر سیاست سایر اعراب، گفت: برخی‌ تصور می‌کنند که سفر اخیر نتانیاهو به عمان برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد اما واقعیت این است که اسحاق رابین و شیمون پرز به ترتیب اولین و دومین مقامات اسرائیل هستند که با عمان روابط داشتند. در آن زمان سلطان قابوس (پادشاه فعلی عمان) زمام امور عمان را در دست داشت و این روند تا به امروز به صورت پنهان ادامه داشته و حالا علنی شده است. این بدان معناست که نباید روابط اسرائیل با عمان را یک رخداد سیاسی شگفت‌انگیز قلمداد کنیم. در این مسیر کشورهای عربی به دلیل نقش بی طرف عمان طی دهه‌های اخیر به از سفر نتانیاهو به مسقط تعجب کردند و این موضوع را دور از انتظار می‌دانند.

وی افزود: عمان از گذشته تا به امروز در هیچکدام از جنگ‌های اعراب علیه اسرائیل شرکت نکرده است اما اینکه چرا در زمان فعلی اقدام به علنی کردن روابطش با اسرائیل کرده است نشان از خط‌‌‌‍ دهی ایالات متحده در این مساله دارد؛ عمان باید می‌فهمید که نزدیک شدندش به اسرائیل در این وضعیت که ایران منتظر تحریم‌های جدید خواهد بود درست نیست و به همین علت باید بگویم که سفر نتانیاهو به عمان، چراغ سبز به بحرین، امارات و حتی قطر در بحث عادی‌سازی روابط با اسرائیل قلمداد می‌گردد. از این جهت شاهد آن هستیم که ورزشکاران اسرائیل از طریق اردن وارد امارات می‌شوند و حتی پرچم اسرائیل در این کشور به اهتزاز در می‌آید. نمونه دیگر آن را باید در ورود تیم اقتصادی اسرائیل به دبی و ابوظبی دنبال کنیم که علاوه بر روابط تجاری بحث ضربه زدن به ایران هم می‌تواند محوریت آن باشد.

صفاتاج در پایان تصریح کرد: اینکه آل‌خلیفه در بحرین اعلام می‌کند به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل است دقیقاً نشان می‌دهد که نه تنها نگاه آنها به عمان بوده بلکه عربستان سعودی هم به بحرین و امارات پیام داده که باید این روابط بازتعریف شود. طبیعی است سلطان نشین عمان به عنوان حلقه واسط خلیج فارس که از گذشته تاکنون حکم بازیگر بی طرف را داشته است نقش خود را به گونه‌ای دیگر تعریف کرده است. از سوی دیگر که وجهه عربستان با قتل خاشقجی مخدوش شده، آمریکا درصدد آن است تا بتواند با پوشش این پرونده، عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل را به ورطه عملیاتی برساند و از این جهت است که یک موج تبلیغاتی در مورد این سناریو به راه افتاده است.          

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز