خبرگزاری کار ایران

برگزاری آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری در گرجستان

asdasd
کد خبر : ۶۸۵۸۵۵

انتخابات گرجستان امروز -یکشنبه- برگزار خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مردم گرجستان امروز -یکشنبه- به پای صندوق‌های رای می‌روند تا رئیس‌جمهوری جدید خود را انتخاب کنند. این در حالی است که دو وزیر خارجه پیشین این کشور پیشتاز هستند، ازجمله دیپلمات فرانسوی‌تبار که در صورت انتخاب نخستین رهبر زن در یک کشور عضو شوروی سابق در خارج از حوزه بالتیک خواهد بود. 

صندوق‌های رای از ساعت هشت صبح به وقت محلی (ساعت چهار به وقت گرینویچ) باز خواهد شد و ساعت هشت شب به وقت محلی بسته می‌شود. 

«سالومه زورابیشویل»، ۶۶ ساله، نامزد حزب حاکم رؤیای گرجستان است که پدر و مادر فرانسوی‌اش به تفلیس مهاجرت کرده بودند. وی پیش از آن‌که در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ وزیر خارجه گرجستان شود، سفیر فرانسه در این کشور بود. 

هواداران زورابیشویل معتقدند که انتخاب او وجهه‌ای بین‌المللی به نظام سیاسی این کشور می‌بخشد. مخالفان اما وی را به‌خاطر بیانیه‌های پیشینش سرزنش می‌کنند که در آن به‌نحوی گرجستان را مسئول جنگ با روسیه در سال ۲۰۰۸ قلمداد کرده بود. اظهارات بیگانه‌هراسانه زورابیشویل و عدم تسلط کاملش به زبان گرجستانی از دیگر موضوعاتی است که منتقدانش به آن اشاره می‌کنند. 

رقیب اصلی وی، «گریگول واشادزه» ۶۰ ساله است که ۱۱ حزب مخالف دولت را نمایندگی می‌کند. این احزاب مخالف در قالب ائتلاف جنبش متحد ملی در این انتخابات شرکت می‌کنند. وی وزیر خارجه گرجستان بود. 

انتخابات گرجستان از جهت دیگری نیز حائز اهمیت است؛ این آخرین انتخاباتی است که در آن رئیس‌جمهوری با رای مستقیم مردم برگزیده می‌شود. پس از این انتخابات، رئیس‌جمهوری از طریق رای ۳۰۰ قانون‌گذار و مقام محلی برگزیده خواهد شد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز