خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقامی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

اردوغان به دنبال تسویه حساب هدفمند با عربستان است/مسامحه بیش از حد با ریاض، پرستیژ ترکیه را خدشه‌دار می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۱۷۲

رئیس‌جمهوری ترکیه با ارائه اطلاعات قطره‌چکانی به دنبال ضربه زدن به ولیعهد عربستان است تا بتواند در آینده با سعودی‌ها معامله کند اما باید توجه داشته باشیم که معامله ریاض و آنکارا بعید به نظر می‌رسد و احتمال دارد که ترکیه در این پرونده با آمریکا وارد معامله شود.

«سیدعلی قائم مقامی» کارشناس مسائل ترکیه در تشریح ابعاد سخنرانی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه و مواضع او در قبال پرونده «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار مقتول سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: همانطور که رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی خود اعلام کرد، قتل خاشقجی یک پرونده از پیش طراحی شده بود که عناصری متشکل از افسران سرویس اطلاعاتی عربستان و گارد پادشاهی این کشور در آن دست دارند و به صورت یک تیم مرکب ۱۸ نفره وارد خاک ترکیه شده‌اند. این تیم که متشکل از سه عنصر شناسایی و ۱۵ عنصر عملیاتی و فنی بوده، مسئول قتل خاشقجی هستند که پس از شناسایی‌ها اقدام به دام‌گذاری برای او کرده‌اند و نهایتاً وی را به داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشانده‌اند که نهایتا منجر به قتل وی شده است. تمامی داده‌های آشکار این پرونده نشان می‌دهد که عملیات مذکور یک طراحی دولتی را در بطن خود جای داده است.

وی ادامه داد: اردوغان در سخنان خود رسماً از ترور سیاسی و دولتی نام برد و مسئولان عالی‌رتبه عربستان را مسئول این پرونده می‌داند اما سوال این است که چرا دولت ترکیه برخی از عناصر آن تیم ۱۸ نفره که خارج از پوشش دیپلماتیک و به صورت انفرادی وارد استانبول شده بودند را بازداشت نکرده است؟ در روزهای اخیر تمام خبرگزاری‌های داخلی و خارجی تصاویری از ورود و خروج عناصر تیم مذکور به استانبول را منتشر کرده و توضیحات گوناگونی از آنها ارائه می‌کنند اما بحث این است که اگر دولت ترکیه و دستگاه اطلاعاتی آن، افراد مذکور را زیر نظر داشته چرا به آنها تذکر نداده یا حداقل در ابتدای انتشار خبر ناپدید شدن خاشقجی آنها را ممنوع الخروج نکرده است؟ دولت ترکیه دلیل عدم اقدام به موقع خود را کنوانسیون وین اعلام کرده اما واقعیت این است که اردوغان به دنبال بهره‌برداری سیاسی از این پرونده به نفع خود است.

قائم مقامی تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان امنیتی معتقدند که داماد ترامپ (جرد کوشنر) به دلیل نزدیک بودن به ولیعهد عربستان تا حدودی از این پرونده مطلع بوده است و به همین دلیل اعلام می‌کنند که ترامپ نمی‌تواند بیش از حد عربستان را مورد خطاب قرار دهد. اما آنچه که در این بین مطرح است این خواهد بود که اردوغان فاصله خود با سعودی‌ها در این پرونده را حفظ خواهد کرد تا بتواند به ولیعهد عربستان این پیام را بدهد که شاهرگ حیات سیاسی او در دستان آنکارا است اما این دلیل نمی‌شود که ترکیه با تمام قوا عربستان را مورد هجمه قرار دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به درخواست اردوغان مبنی بر محاکمه عناصر قتل خاشقجی در خاک ترکیه، گفت: اردوغان در این برهه زمانی تلاش می‌کند تا ۱۸ نفر مذکور را در خاک ترکیه محاکمه کند که این مساله علاوه بر بُرد رسانه‌ای و هدایت افکار عمومی به نفع او باعث می‌شود تا چهره مخدوش آن از زمان کودتای ۱۵ جولای تا به امروز در عرصه جهانی تا حدودی تطهیر شود. او با ارائه اطلاعات قطره‌چکانی به دنبال ضربه زدن به ولیعهد عربستان است تا بتواند در آینده با سعودی‌ها معامله کند اما باید توجه داشته باشیم که معامله ریاض و آنکارا بعید به نظر می‌رسد و احتمال دارد که ترکیه در این پرونده با آمریکا وارد معامله شود.

وی در پایان تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که ولیعهد عربستان طراح و سفارش‌دهنده اصلی قتل جمال خاشقجی در استانبول است اما از این متعجب هستم که چگونه پادشاه عربستان، طراح یک قتل را مسئول پیگیری همان پرونده می‌کند؟ اینکه اردوغان در حمله به ولیعهد عربستان تندروی نکرد دقیقاً نشان می‌دهد او از سال ۲۰۱۳ که «محمد مرسی» در مصر به حاشیه رانده شد به دنبال تسویه حساب با ریاض، امارات و شخص عبدالفتاح السیسی است اما در این بین منافع خود و کشورش را هم در نظر دارد. او رسماً اظهار می‌کند که تا آخرین نفس پرونده خاشقجی را پیگیری می‌کند اما در صدد آن است تا بن‌سلمان را حفظ کند تا شاید در دقیقه نود با خاندان سعودی وارد معامله شود. باید توجه داشته باشیم که نگاه جامعه جهانی به استانبول و شخص اردوغان است و اگر او بیش از حد در این پرونده مسامحه کند وجهه و پرستیژ کشورش مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز