خبرگزاری کار ایران

پرورده در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل کناره‌گیری «دی‌میستورا از پرونده سوریه/ سناریوی دبیرکل سازمان ملل برای پایان دادن به بحران شام

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۷۵۹

عملکرد نماینده سازمان ملل در سوریه در طول چهار سال اخیر مورد انتقاد دمشق و متحدانش بوده اما دبیرکل فعلی سازمان ملل به دنبال آن است تا بتواند پرونده سوریه را از نفوذ قدرت‌ها حفظ کند.

«عباس پرورده» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل کناره‌گیری نماینده ویژه سازمان ملل در پرونده بحران سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از آن‌که دلایل کناره‌گیری «استفان دی میستورا» را مورد تحلیل قرار دهیم باید به این نکته اشاره کنم که اگر بخواهیم ماموریت سازمان ملل متحد در بحران‌های بین‌المللی را تحلیل کنیم باید به این موضوع اشاره کنیم که چه ضعف‌هایی در عملکرد این نهاد بین‌المللی وجود دارد؟ واقعیت این است که سازمان ملل در یک دهه اخیر اساساً علاوه بر انفعال در بحران‌های بین‌المللی، از سنت‌های ناکارآمد تبعیت می‌کند. یکی از این سنت‌ها، نفوذ ایالات متحده و سایر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است که این رویه باعث می‌شود دولت‌های دیگر نسبت به عملکرد میانجی‌گرایانه سازمان ملل بدبین شوند.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که یکی از آفت‌های بزرگ سازمان ملل بدبینی دولت‌های ضعیف و خارج از ائتلاف آمریکا و سایر اعضای دائم شورای امنیت ملل متحد است و از این جهت ابزارنگری قدرت‌های بزرگ نسبت به سازمان ملل در مسیر پیگیری و تامین منافع خود همچنان در حال اجراء است. اما آنچه که در خصوص استعفای نماینده ویژه سازمان ملل در پرونده سوریه باید مورد نظر قرار بگیرد این است که کناره‌گیری او در حالی اتفاق می‌افتد که به گفته برخی از ناظران تحولات سوریه، بحران موجود در این کشور به پایان خود نزدیک می‌شود و استان ادلب به علاوه بخش‌هایی از شمال سوریه در اختیار مخالفان دولت سوریه است که به نظر می‌رسد آینده امیدوار کننده را شاهد خواهیم بود. لذا استعفای د‌میستورا در این مقطع زمانی معنادار بوده و می‌تواند پیام‌هایی برای بحران سوریه داشته باشد.

پرورده تصریح کرد: اینکه آیا استعفای دی‌میستورا آن هم در چنین شرایطی، پشت صحنه‌ای دارد یا خیر پاسخش مثبت است. به گونه‌ای که در طول چهار سال ماموریت دی‌میستورا به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در بحران سوریه، دمشق و متحدان آن عملکرد او را مثبت ارزیابی نکردند و رسما اعلام می‌کردند که وی از آمریکا و سایر متحدان غربی‌اش خط می‌گیرد که این مواضع در مذاکرات سوچی هم خود را به صورت علنی نشان داد.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با اشاره به نقش دی‌میستورا در مذاکرات سوچی، گفت: زمانی که مذاکرات سوچی برگزار شد، دی‌میستورا نتوانست مواضع ایران، ترکیه و روسیه را هضم کند و این روند باعث به وجود آمدن مشکلاتی شد که خروجی آن ضعیف شدن چهره دی‌میستورا بود و نهایتاً خارج شدن وی از این مذاکرات را شاهد بودیم. مساله دیگر این است که دی‌میستورا در زمانی که «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل بود به عنوان نماینده ویژه این سازمان در پرونده سوریه انتخاب شد اما او زمانی استعفا می‌دهد که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل است که کارنامه او در این مدت کوتاه نشان می‌دهد او از حیث انگیزه، اعتقاد و اراده برای تحقق صلح جهانی بسیار مثبت‌تر از بان کی مون عمل کرده است.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: گوترش تا حدود زیادی سعی دارد در راستای تحقق صلح جهانی تلاش کند و تا آنجایی که بتواند از نفوذ قدرت‌های خارجی جلوگیری کند. از این منظر تایید و قبول کنار گذاشتن دی‌میستورا را باید یک اقدام دیپلماتیک مثبت از سوی گوترش به حساب بیاوریم که تا حدودی هم در جهت جلب نظر دولت سوریه گام بر می‌دارد. این مولفه‌ها دقیقاً رویکرد گوترش برای پایان دادن به بحران سوریه را نشان می‌دهد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز