خبرگزاری کار ایران

برهم صالح: عراق نقطه تلاقی منافع منطقه وجهان است/ احتمال تشکیل کابینه جدید در روز شنبه

asdasd
کد خبر : ۶۸۱۴۷۳

رئیس‌جمهوری عراق تأکید کرد که این کشور باید صحنه تلاقی و توافق در راستای خدمت به منافع منطقه و جهان باشد نه اینکه تبدیل به عرصه‌ای برای درگیری و اختلاف‌ها شود.

به گزارش ایلنا به نقل از سومریه نیوز، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در مراسم استقبال از سفرای کشورهای عربی و اسلامی در بغداد گفت: ‌«عراق یک کشور محوری در منطقه است که به موجب این امر نقش­‌ها و مسئولیت‌­هایی را برای کاهش مشکلات و تنش­‌ها و تقویت و تحکیم رشته­‌های تفاهم و همکاری به عهده دارد».

رئیس‌جمهوری عراق در اظهارات خود افزود: «روابط تاریخی برگرفته از عمق عربی- اسلامی در منطقه نقطه­‌های اشتراک سیاسی و استراتژیک مهمی را ایجاد کرده و به منطقه این فرصت را می‌‌دهد که نقش محوری را در معادلات جهانی بازی کند».

وی در ادامه گفت: «نگاه عراق به روابطش با همه بر اساس اصل رعایت منافع مشترک و عدم دخالت در امور داخلی و عدم تمرکز بر جبهه‌گیری­‌ها و موضع گیری­‌های مخالف است».

صالح تأکید کرد که عراق در حال ورود به مرحله جدیدی برای تشکیل یک دولت مقتدر و کارآمد به منظور عبور از چالش­‌ها و عقب‌ماندگی‌ها­ در مسیر صلح و پیشرفت مردم این کشور است.

در همین راستا،‌ «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر مکلف عراق برای اقناع کمیته­‌های سیاسی به منظور تسهیل روند مأموریت خود و عدم ایجاد موانع بیشتر در این مسیر  تلاش می‌­کند. برخی گزارش­ ها از احتمال تشکیل دولت در روز شنبه آینده حکایت می­‌کنند.

به گفته یکی از افراد سیاسی شرکت‌کننده در مذاکرات تشکیل دولت، برخی کمیسیون­‌های سیاسی اسامی نامزدهای خود را تقدیم نخست‌وزیر مکلف کرده­‌اند اما رایزنی­‌هایی برای تصدی پست وزارتخانه­‌ها و برخی پست­‌های حاکمیتی و خدماتی دیگر همچنان ادامه دارد.

طبق پیش‌بینی این منبع سیاسی که خواست نامش فاش نشود، کمیسیون‌های پارلمانی روز چهارشنبه برای صدور لیست نهائی اسامی نامزدها  به توافق می­‌رسند تا این لیست تقدیم نخست‌وزیر شده و احتمالا روز شنبه آینده دولت تشکیل شود.

این منبع از احتمال خالی ماندن برخی پست­‌ها تا قبل از تشکیل جلسه پارلمان در روز دوشنبه آینده سخن گفت و این بدان مفهوم است که یا همزمان با تشکیل دولت این پست­‌ها کامل می­‌شوند و یا تا پایان ماه یعنی اتمام مهلت قانونی خالی می­‌مانند.‎

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز