خبرگزاری کار ایران

سایه سنگین اختلاف‌نظر مسیحی‌های لبنان بر امید به تشکیل دولت

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۷۱۰

اختلاف آرای احزاب سیاسی و برجسته مسیحی در لبنان در مورد چگونگی تقسیم قدرت در دولت جدید، پیش‌بینی نخست‌وزیر این کشور در مورد توافق زودهنگام برای تشکیل دولت را دچار تردید کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، با گذشت پنج ماه از انتخابات پارلمانی در لبنان کوچک‌ترین نشانی از نتایج تلاش­‌های «سعد الحریری» نخست‌وزیر این کشور برای تشکیل دولتی توانمند در انجام اصلاحات اقتصادی وجود ندارد. سیاستمداران نسبت به بروز بحران اقتصادی در لبنان هشدار می‌­دهند.

سعد الحریری روز پنجشنبه گفته بود که دولت جدید ظرف یک هفته یا ۱۰ روز آینده تشکیل خواهد شد  زیرا اقتصاد کشور ظرفیت تأخیر بیشتر را ندارد. وی از همه طرف­‌های سیاسی دعوت به همکاری و عقب‌نشینی از مواضع خود کرد.

اما اکنون هیچ نشانه‌­ای دال بر وجود راهکار میانه­‌ای از دو حزب مسیحی برجسته یعنی «جریان آزاد ملی» متحد با حزب‌الله و حزب «نیروهای لبنانی» مخالف حزب‌الله وجود دارد.

«جبران باسیل» وزیر خارجه و رهبر جریان آزاد ملی لبنان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که خواهان سرعت عمل در تشکیل دولت است. وی بر التزام به معیارهای واحد در تشکیل دولت تأکید کرد که این درست در جهت عکس خواسته‌­های حزب نیروهای لبنانی قرار دارد.

باسیل طی اظهار نظری با استناد به نتایج انتخابات اخیر گفت که جریان آزاد ملی باید در دولت به شش گروه تقسیم شده و شامل ۳۰ وزیر باشد. همچنین از  حزب نیروهای لبنانی باید سه وزیر معرفی شود.

حزب نیروهای لبنانی در بیانیه­‌ای شدید اللحن در پاسخ به باسیل او را در جایگاه تعیین معیارهای تشکیل دولت ندانست.

حزب نیروهای لبنانی معتقد است نتیجه انتخابات، این حزب را شایسته کسب یک سوم کرسی­‌های نمایندگان مسیحی قرار داده است.

باسیل در پاسخ به پرسشی درباره میزان امیدواری به تشکیل دولت طی هفته جاری گفت: « من دوست ندارم وعده پوشالی به مردم دهم».

بر اساس نظام تقسیم قدرت در لبنان، کرسی­‌های دولت بین گروه­‌های مختلف تقسیم می­‌شود. نتایج انتخابات گذشته به نفع حزب‌الله و متحدانش بود که بیش از ۷۰ کرسی را کسب کردند.

صندوق بین‌المللی پول خواهان تغییرات مالی فوری و ریشه‌­ای برای بهبود عملکرد قدرت در خدمت به بدهی کل لبنان است که تا پایان سال ۲۰۱۷ به بیش از   ۱۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است. ‎

تصمیم‌گیرندگان سیاسی لبنان در عین حال که نگرانی خود را نسبت به اقتصاد و توسعه در این کشور اعلام کرده­­‌اند، بارها تأکیدکرده­‌اند که لیره لبنان دو دهه است به دلیل ذخایر بالای ارزی ثبات خود را حفظ کرده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز