خبرگزاری کار ایران

سایه ابهام بر سرنوشت منتقد سعودی ربوده‌شده در ترکیه

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۲۷۷

مقام‌های عربستان سعودی اعلام کردند که روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، قبل از ناپدیدشدن، از کنسولگری این کشور در استانبول خارج شده است. اما ترکیه می‌گوید که او همچنان در کنسولگری به سر می‌برد.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه‌وله، «جمال خاشقچی» یکی از منتقدان سیاست‌های «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان، روز سه‌شنبه به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده و دیگر بازنگشته است.

دلیل جمال خاشقجی برای رفتن به کنسولگری عربستان دریافت مدارک رسمی‌ای بوده که او برای ازدواج با نامزد ترکیه‌ای خود احتیاج داشته است. «توران کیسلاکچی» خبرنگار ترکیه‌ای و دوست جمال خاشقجی، در این باره به خبرنگار خبرگزاری آلمان توضیحاتی داده است.

توران کیسلاکچی گفته است که خاشقجی روز سه‌شنبه  حدود ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه به کنسولگری عربستان در منطقه «بشیکتاش» استانبول وارد شده و دیگر بیرون نیامده است. توران کیسلاکچی در ادامه گفته است که نامزد خاشقجی ساعت‌ها جلوی کنسولگری منتظر او مانده است.

این خبرنگار ترکیه‌ای می‌گوید از آن زمان دیگر هیچ خبری از خاشقجی نشده و روز بعد از آن نیز عده‌ای از خبرنگاران و حامیان او جلوی کنسولگری تجمع کرده و جویای حال خاشقجی شده‌اند.

سخنان این خبرنگار در حالی عنوان شده که مقام‌های عربستان سعودی اعلام کرده‌اند مسئولان کنسولگری این کشور در استانبول با نهادهای ترکیه همکاری می‌کنند تا مشخص شود خاشقجی چرا «پس از خروج از کنسولگری» ناپدید شده است.

اما «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه در این رابطه گفته است: «بر مبنای اطلاعاتی که در دست داریم، این شهروند عربستان سعودی هنوز در کنسولگری عربستان در استانبول به سر می‌برد».

خاشقجی که در گذشته مشاور دولت عربستان بوده، سال گذشته از ترس دستگیری از کشورش خارج شد. او تاکنون بارها به سیاست محمد بن سلمان، ولیعهد پرقدرت عربستان، و همچنین حمله‌ی ارتش کشورش به یمن انتقاد کرده است.

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، که در این کشور اصلاحات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را به راه انداخته، با منتقدان سیاست‌های خود به شدت و خشونت برخورد می‌کند.

وزارت خارجه  آمریکا در همین رابطه اعلام کرده است که می‌کوشد اطلاعات بیشتری درباره این پرونده به دست آورد.

«مجتهد» افشاگر پشت پرده خاندان سعودی در این باره از دسیسه‌ای سخن می‌گوید که در آن ترکیه با همکاری با مقامات عربستان سعودی می‌کوشد تا این ماجرا را به گونه‌ای مسالمت‌آمیز سامان بخشد.

مجتهد نوشته است «خاشقچی در همان لحظات اولیه ورود به کنسولگری سعودی در استانبول ربوده و به داخل عربستان انتقال داده شد و ترکیه که به این موضوع پی برده است با اصرار بر اعلام حضور او در کنسولگری تلاش دارد با خرید وقت به نفع سعودی‌ها او را بار دیگر به استانبول برگرداند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز