خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

تحریک خارجی، تشکیل دولت در بیروت را به تعویق انداخت/ تحریم اقتصادی لبنان در دستور کار اسرائیل و عربستان

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۱۰۶

اختلاف داخلی میان جناح‌های سیاسی در مورد وزارتخانه‌ها یکی از دلایل تاخیر تشکیل دولت است اما خط‌دهی‌های خارجی بیش از آن تاثیرگذار است.

«احمد دستمالچیان» سفیر پیشین ایران در لبنان در تشریح آخرین دیدار نخست‌وزیر و رئیس جمهوری لبنان برای تشکیل کابینه این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مدت‌هاست که از انتخابات لبنان می‌گذرد اما همچنان این کشور از عدم استقرار دولت قدرتمند و با ثبات در بیروت رنج می‌برد. مشکل اصلی که در لبنان (همانند عراق) وجود دارد، بحث عدم توافق جناح‌های ملی برای تقسیم وزارتخانه‌ها است؛ به گونه‌ای که در وضعیت کنونی مجلس و کابینه با خلاء همگرایی و حصول نتیجه نهایی روبه‌رو است که نشان می‌دهد سعد الحریری نتوانسته به وظیفه اصلی خود عمل کند. از این منظر است که طی این مدت سه فهرست جداگانه برای تقسیم وزارتخانه‌ها از سوی حریری به میشل عون ارائه شد اما هیچ‌کدام از آنها همچنان مورد قبول قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: مساله اصلی که بسیاری از تحلیلگران آن را نادیده می‌گیرند این است که، لبنان برآیندی از اعمال قدرت‌های خارجی است که با گروه‌های داخلی این کشور مرتبط و در تماس هستند. به گونه‌ای که هر کدام از طیف‌ها و جناح‌های سیاسی – اجتماعی لبنان بر اساس نوع نگاه، مذهب و حتی منافع خود به سمت یک دولت خارجی متمایل شده است و از این جهت ما شاهد تجمیع منافع در لبنان هستیم که نمونه آن را در عراق هم شاهد هستیم. این در حالی است که مردم لبنان توان ادامه داشتن این وضعیت را ندارند و از سوی دیگر کشورهای منطقه به دنبال آن هستند که دولت جدید در بیروت مستقر شود تا بتوانند مناسبات خود با بیروت را از سر بگیرند.

دستمالچیان تصریح کرد: روندهای سیاسی که در منطقه در حال طی شدن است اگرچه تا حدود زیادی به نفع محور مقاومت است اما پیچیدگی آنها به حدی بالا رفته است که نمی‌توان آن را به سادگی تفسیر کرد. به عنوان مثال دیدار اخیر میشل عون و سعد الحریری را باید در راستای همین پیچیدگی ارزیابی کرد؛ چراکه آنها مشکلات را به خوبی حس می‌کنند اما در این بین کارشکنی‌هایی صورت می‌گیرد که از خارج بر داخل بار می‌شود و هر لحظه وضعیت را به سمت و سوی دیگری هدایت می‌کند.

این تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه پروژه محور غربی، عبری و عربی علیه لبنان بیش از گذشته قابل لمس است، گفت: تردیدی وجود ندارد که آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی همچنان به دنبال سانسور حقیقت پس از انتخابات لبنان هستند. آنها به هیچ وجه فکر نمی‌کردند که حزب‌الله در انتخابات دست برتر را داشته باشند و از سوی دیگر تا به این حد در بحث سیاسی و نظامی منطقه میدان‌داری کند. اینکه اخیراً نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل ادعاهای کاذبی علیه ایران و لبنان مطرح می‌کند، دقیقاً نشان می‌دهد که سناریوهای متعدد و با جنس‌های متفاوت علیه بیروت و تهران در دستور کار قرار گرفته است. لذا باید نقش و وزن خط‌دهی‌های خارجی منفی در لبنان را بیش از اختلاف‌های داخلی به عنوان مانع تشکیل دولت دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از آنکه انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس صورت گرفت، وجهه ایالات متحده تا حد زیادی تخریب شد و از آن به بعد بود که فشار نه تنها بر روی فلسطینی‌ها بلکه بر یمن، لبنان، ایران و حتی سوریه افزایش پیدا کرد. این روند به دلیل آن اتفاق افتاد تا اسرائیل در لبنان و سوریه منافع خود را تامین کند و از سوی دیگر آمریکا وارد میدان شد تا حمایت خود از اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را تمام قد به تصویر بکشد. این روند تا جایی ادامه پیدا کرده که اسرائیل اخیراً لبنان را تهدید به جنگ و درگیری مستقیم کرده است. این سناریوها به علاوه فشار اقتصادی بر لبنان و نا امن کردن بیروت برای فراری دادن سرمایه‌گذاران سناریوهای جدیدی است که دقیقاً نشان می‌دهد تا چه حد فشار بر محور مقاومت و لبنان افزایش پیدا کرده است.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز