خبرگزاری کار ایران

میرکوشش در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

حمله ترامپ به چین برای فرار از پرونده روسیه بود/ پاسخ احتمالی پکن در جنگ اقتصادی و پرونده کره‌شمالی

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۱۴۲

رئیس‌جمهوری آمریکا برای انحراف افکار عمومی از پرونده روسیه و تاثیر بر آراء دموکرات‌ها در آستانه انتخابات میان دوره‌ای، دخالت چین را برجسته کرد.

«امیرهوشنگ میرکوشش» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل و پیامدهای انتقاد ترامپ از دخالت چین در امور داخلی ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای بررسی ابعاد حمله ترامپ به چین باید به این نکته توجه داشت که رفتار رئیس جمهوری آمریکا بر دو محور اقتصادی و سیاسی استوار است؛ ترامپ در زمینه اقتصادی بیشترین حرکات و رفتار خود را در جهت فقر زدایی و کاهش بیکاری قرار داده و در ادامه، بحث جنگ تعرفه‌‌ای با چین و برخی دیگر از کشورها را در دستور کار قرار داده است. در محور سیاسی اوضاع به صورت دیگری پیش می‌رود؛ چراکه ترامپ در این راستا بحث برجسته‌سازی نمایش قدرت را مورد نظر دارد. به عبارتی دیگر، او پروپاگاندای چند وجهی را در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: شگرد ترامپ بر این اساس که در وهله اول به حریف یا هدف خود حمله می‌کند اما پس از مدتی از او تعریف و تمجید به عمل می‌آورد. یعنی از یک طرف، شخص یا هدف مقابل را تخریب می‌کند اما پس از مدت کوتاهی او را دوست خود یا مورد علاقه کاخ‌سفید می‌خواند. نمونه این روش را در مورد رئیس‌جمهوری کشورمان یا رئیس‌جمهوری چین به صورت واضح می‌توان مشاهده کرد. به گونه‌ای که پیام‌های توئیتری ترامپ گویای این راهبرد وی است و بدون تردید این روند در آینده هم ادامه خواهد داشت. باید توجه داشت که این استراتژی رئیس‌جمهوری آمریکا، پرستیژ و جایگاه وی به عنوان هدایت کننده ایالات متحده را زیر سوال می‌برد و خروجی مثبتی برای او رقم نمی‌زند.

وی خاطرنشان کرد: راهبرد آمریکا در قبال چین همچنان بر اساس جنگ اقتصادی پیش می‌رود؛ تا جایی که اخیراً مشخص شده که ۵۰۵ میلیارد دلار میان هر دو طرف به عنوان تعرفه جدید مورد نظر قرار گرفته است که اگر این روند ادامه پیدا کند، بدون تردید هیچ اثری از تجارت میان واشنگتن و پکن باقی نمی‌ماند. این روند به حدی خطرناک است که بسیاری از تحلیلگران و صاحب‌نظران اقتصادی در آمریکا معتقد هستند که جنگ تجاری ترامپ در صورت ادامه همین روند محکوم به شکست خواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اتهام‌زنی ترامپ نسبت به چین در مورد دخالت در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا، گفت: دونالد ترامپ به دنبال آن است تا بتواند با پیش کشیدن دخالت چین در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا فاز جدید از فرافکنی و انحراف افکار عمومی را در دستور کار قرار دهد. واقعیت این است که چین تا به امروز در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نکرده و حتی اسنادی در این خصوص که دخالت پکن را به اثبات برساند وجود ندارد. پکن در وضعیت کنونی و بر اساس راهبردهای کلان خود به دنبال ارتقاء و تقویت جایگاه سیاسی و اقتصادی خود در عرصه بین‌المللی است اما باید توجه داشت که اگر هم دخالتی به این کشور منتسب می‌شود، در مقیاس روسیه نخواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از دلایل مهم اتهام‌زنی ترامپ نسبت به چین پرونده ارتباط‌های ترامپ و تیمش با روسیه است. به نظر می‌آید که بازرس مولر به داده‌های حساس و بسیار مهمی در مورد پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا دست پیدا کرده و از این منظر ممکن است نزدیکان رئیس‌جمهور آمریکا مورد بازجویی قرار بگیرند و حتی بازداشت شوند. از این‌رو ترامپ با مطرح کردن دخالت چین در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا به دنبال آن است که اولاً آراء دموکرات‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و دوماً جنگ رسانه‌ای برای فرافکنی در پرونده روسیه را به حداکثر حد موجود برساند؛ چراکه بر اساس نظرسنجی‌های موجود دموکرات‌ها پیروز میدان خواهند شد. بنابراین آنچه که از پکن مخابره می‌شود، نشان می‌دهد که چین در این خصوص مقابله به مثل انجام نخواهد داد و اگر بخواهد به واشنگتن پاسخ بدهد در جنگ اقتصادی، مساله تایوان و پرونده کره‌شمالی این کشور را مورد هدف قرار می‌دهد.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز