خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

استفاده از منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای، سناریوی آتی ترامپ/ چین و روسیه به صورت محافظه‌کارانه خطاب قرار گرفتند

asdasd
کد خبر : ۶۷۲۸۱۶

رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال آن است تا مدیریت جهانی در بحث منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای را مجدداً به عهده بگیرد و حتی از آن به عنوان ابزار مقابله استفاده کند.

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح ابعاد سخنان ترامپ و راهبرد ایالات متحده در مورد منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نشست شورای امنیت سازمان ملل که ریاست آن به صورت ادواری بر عهده دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده قرار داده شده است، به عنوان نقطه ثقل نشست سالانه سازمان ملل مورد نظر قرار گرفت و دلیل آن هم اتکاء به محوریت بحث منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای بود که در گستره امنیت بین‌الملل دارای اهمیت بالایی است. رسانه‌های بین‌المللی این موضوع را به ریاست ترامپ بر شورای امنیت سازمان ملل گره زدند و همین موضوع باعث شد تا نقطه عطف و خاتمه این دوره از نشست سازمان ملل بر محور منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای استوار شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که این موضوع از دهه ۵۰ میلادی تاکنون و پس از کاربرد تسلیحات هسته‌ای توسط آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی به عنوان یکی از موضوع‌های مهم در عرصه صلح جهانی و امنیت بین‌الملل مورد نظر بوده است. به عبارتی دیگر ایالات متحده، خود بزرگ‌ترین استفاده کننده از بمب اتم به شمار می‌رود اما امروزه به دنبال کنترل استفاده از این نوع تسلیحات کشتار جمعی است. تلاش آمریکا برای توجیه و تفسیر واقعه هیروشیما و ناکازاکی باعث شد تا در سال ۱۹۵۵ این موضوع بیشتر پیگیری شود و نهایتاً بحث تاسیس آژانس انرژی اتمی مطرح شد تا به دنیا نشان دهد که در بحث منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای یک گام موثر برداشته است.

مطهرنیا در ادامه تصریح کرد: آمریکا در سال ۱۹۵۷ میلادی سه محور اصلی در خصوص منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای مشخص کرد که عبارتند از: ۱- منع گسترش افقی تسلیحات هسته‌ای ۲- تهیه پادمان مربوط به منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای ۳- منع گسترش عمودی تسلیحات هسته‌ای که به عنوان محورهای اصلی در این میان مد نظر قرار داشت. لذا اکنون شاهد آن هستیم که ایالات متحده به دنبال برجسته سازی و هدف قرار دادن کشورهایی است که به عنوان دولت هدف در فهرست آمریکایی‌ها قرار دارند تا بتوانند از این طریق آنها را تهدید برای صلح جهانی معرفی کند. به عبارتی دیگر واشنگتن در تلاش است تا بتواند از این وضعیت برای بدنام کردن دولت‌های غیر همسو در سراسر کره زمین استفاده کند که بیشتر مصرف سیاست خارجی برای کاخ سفید دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکا در پرونده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای به دنبال یارکشی مستقیم رفته است، گفت: ترامپ در شورای امنیت این موضوع را مطرح کرد که باید جامعه جهانی با سیاست‌های ایالات متحده در مورد کشورهایی که تهدید هسته‌ای به حساب می‌آیند همراه شوند تا نهایتاً تمامی محورهای مد نظر آنها پیگیری شود. او دستاورد خود را پرونده کره‌شمالی عنوان کرد و قصد دارد تا آخرین روزی که در کاخ‌سفید مستقر است از این پرونده به نفع خود بهره‌برداری کند و حتی به نظر می‌رسد از خروج آمریکا از برجام علیه تهران استفاده می‌کند. از جهتی دیگر، منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای به به ابزارهایی تعمیم داده می‌شود که حامل واسطه‌ای در باب گسترش خواهد بود؛ یعنی ممکن است شرکاء ایالات متحده هم در این بین منافعی را به خود اختصاص دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: محور بخشی از سخنان ترامپ، چین، روسیه و کره‌شمالی بود؛ اما باید توجه داشته باشیم که پیونگ‌یانگ هدف نبود بلکه وسیله‌ای برای به رخ کشیدن دیپلماسی خارجی دولت ترامپ به حساب آمد. باید توجه داشت که ترامپ به صورت محافظه‌کارانه چین و روسیه را هدف قرار داد نه به صورت مستقیم؛ چراکه به دنبال مدیریت اوضاع در بحث منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است نه آن‌که تهاجمی با این مولفه برخورد کند.به هر حال سیگنال‌هایی که از پمپئو، هیلی، بولتون و حتی متیس در این خصوص مخابره شد نشان‌دهنده آن است که این موضوع در ماه‌های آینده علیه کشورهای مختلفی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.       

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز