خبرگزاری کار ایران

موسوی خلخالی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

تاثیر حوادث بصره بر روند تشکیل دولت در بغداد/ دلایل چند دستگی میان شیعیان عراق

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۵۸۳

رخنه به بدنه شیعیان و تشنگی قدرت در میان آنها، عراق را به توسعه نخواهد رساند و باید سوال شود که اشخاصی مانند رهبران ائتلاف‌های «سائرون» و «النص در کدام جناح بازی می‌کنند؟

«سیدمرتضی موسوی خلخالی» کارشناس مسائل جهان عرب در تشریح تاثیر حوادث بصره بر روند تشکیل دولت آینده عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از سقوط صدام بسیاری در این فکر بودند که اگر قدرت به دست شیعیان عراق بیافتد، دیگر هیچ مشکلی در این کشور وجود نخواهد داشت و همه چیز در مسیر ترقی و پیشرفت قرار می‌گیرد. این همان اشتباه استراتژیکی است که طی این دوران رخ داد؛ چراکه هیچ‌کس در داخل بغداد به این فکر نکرد که عراق چندین سال در دست رژیم بعث بوده و بقیای آن بدون شک به شیطنت خواهند پرداخت. لذا به صورت صریح‌تر باید بگویم که نقطه مغفول این سال‌ها، اتحاد میان شیعیان عراق است؛ چراکه آنها باید به این امر بیش از حد اهمیت می‌دانند که در حاشیه قدرت آنها وحتی در درون شیعیان، جناح‌ها و چهره‌هایی وجود دارند که هر روز به هر بهانه‌ای برای آنها مشکل درست می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از عجیب‌ترین مسائلی که در انتخابات اخیر عراق اتفاق افتاد این است که چرا و چگونه یک خانم با گرایش‌ کمونیستی به عنوان نماینده استان نجف اشرف وارد پارلمان شد؟ این شهر در حدود هزار سال سابقه فعالیت مذهبی و دینی دارد و در بین کشورهای اسلامی کاملاً شناخته شده است؛ اما بحث بر سر این است که چه اتفاقی می‌افتد که یک کمونیست وارد اتحاد شیعیان می‌شود و به مجلس عراق راه پیدا می‌کند و جالب‌تر اینکه پدر معنوی آن ائتلاف هم «مقتدی صدر» است! اینها نقاط مجهولی است که نه تنها در مورد نجف بلکه در خصوص بصره اتفاق افتاده و هیچ‌کس پاسخ صریح و تحلیل درست از آن ارائه نمی‌کند.

خلخالی ادامه داد: شهروندان بصره فکر می‌کردند پس از به روی کار آمدن شیعیان در عراق اوضاع و احوال بهتری خواهند داشت اما متاسفانه طی دوره‌های قبل چنین اتفاقی برای آنها رخ نداد و همچنان در محرومیت و بسیاری از مشکلات غرق هستند. بخشی از این مشکلات و خیزش مردم بصره را باید متوجه حیدر العبادی دانست و از او سوال شود که در طول این مدت دقیقاً چه خدماتی به مردم جنوب عراق داده شده است؟ اگر خدماتی ارائه شده پس چرا یک شبه تمامی مقرهای منتسب به ایران و حتی کنسولگری کشورمان در آتش می‌سوزد؟

این پژوهشگر مسائل منطقه با بیان اینکه نهضت‌های اسلامی با برنامه‌ریزی مشخص در حال انحلال و حاشیه‌نشینی هستند، گفت: اولین نهضت اسلامی که در منطقه و جهان عرب تشکیل شد، اخوان المسلمین مصر بود که دیدیم چگونه آن را به حاشیه راندند و حتی شاخه‌ها و مهره‌های منتسب به آن را هم سرکوب کردند. در عراق هم چنین وضعیتی رخ داد و نضت‌های اسلامی مانند حزب دعوه یا مجلس اعلای اسلامی و سایر اسلامگرایان پایه‌گذاری شد که نهایتاً در مقابل صدام صف‌آرایی کردند؛ این وضعیت موجب شد تا بعث بیش از حد و به صورت افسار گسیخته در عراق و سوریه ریشه بدواند و به نوعی خلق این جریان موجب بایکوت نهضت‌های اسلامی شد و بقایای آن همچنان در عراق و منطقه فعال هستند.

خلخالی تصریح کرد: بعثی‌ها همچنان در عراق حضور دارند و حتی بخشی از مسائل مربوط به بصره توسط آنها هدایت شده است. هسته باقی مانده از رژیم بعث هم اکنون در اردن مستقر است اما از این حزب به عنوان یکی از منفورترین احزاب سیاسی دنیای عرب و جهان اسلام یاد می‌شود اما کارنامه تاریک این حزب و باقی‌مانده‌های آن باعث نمی‌شود که از آنها استفاده ابزاری نشود بلکه نفوذشان همچنان به قوت خود باقی است. به گونه‌ای که رئیس فعلی فرودگاه بین‌المللی بحرین، رئیس اسبق اداره اطلاعات رژیم بعث در نجف در زمان صدام است.  

وی در پایان تصریح کرد: اینکه دیده می‌شود مقتدی صدر با کمونیست‌ها ائتلاف می‌کند و سپس از تشکیل دولت تکنوکرات‌‌ها سخن می‌گوید، یا اینکه به عربستان می‌رود و ۱۰ میلیون دلار از ولیعهد وهابی عربستان بودجه می‌گیرد و به خبرنگاران می‌گوید که به دلیل خرج و مخارجم این بودجه را دریافت کرده‌ام، دقیقاً نشان می‌دهد که شیعیان در عراق با برنامه‌ریزی مشخص به چند دسته تقسیم شده‌اند. در سوی دیگر العبادی را می‌بینیم که صراحتاً اعلام می‌کند در تحریم ایران با آمریکا همکاری می‌کنیم؛ من نمی‌گویم که گوش به فرمان واشنگتن نباشد اما بحث این است که چرا این شخص تا به این حد به صورت علنی این موضوع را جار می‌زند؟ پاسخش مشخص است؛ درگیری نهضت‌ها و تفرقه‌ای است که میان آنها ایجاد شده که البته بخشی از آن به تشنگی مسئولان نسبت به قدرت مربوط می‌شود. لذا تشکیل دولت آینده عراق با وضعیت فعلی، اگر دور از ذهن نباشد به این راحتی صورت نخواهد گرفت. مضاف بر اینکه انتقادها قبل و بعد از پرونده بصره به العبادی بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.   ‌         

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز