خبرگزاری کار ایران

خرم در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

چشم‌انداز «موش و گربه‌بازی» ترامپ و اون/ تاثیر رزمایش‌های مشترک آمریکا بر روند امنیتی شبه جزیره کره

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۵۶۰

اینکه فکر کنیم به این زودی در روابط کره شمالی و آمریکا گشایشی صورت بگیرد کاملاً غلط است و دو طرف تنها به یک نمایش سیاسی نیاز داشتند.

«سیدعلی خرم» سفیر اسبق ایران در چین در تحلیل چشم‌انداز روابط آمریکا و کره‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: پس از آنکه دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبران ایالات متحده و کره‌شمالی اتفاق افتاد، تمامی تحلیل‌ها به این سمت پیش رفت که روابط میان دو طرف گشایش‌های زیادی را به وجود می‌آورد اما در همان موقع هم مشخص بود که این روند اصطلاحاً یک رویداد «بادکنکی» است. به عبارتی دیگر دیدار دو طرف و اخباری که در سطح رسانه‌ها منتشر شد نشان می‌دهد که طرفین به یک «نمایش سیاسی» بسنده کردند و هر دو نفر می‌دانستند که قرار نیست گشایش جدی در روابط متقابل ایجاد شود و حتی امکان بروز چنین موضوعی وجود ندارد.

وی ادامه داد: سوال اصلی این است که آیا کشوری با این حجم از تسلیحات موشکی و هسته‌ای که به تکنولوژی قاره‌پیما و مشابه آن دست پیدا کرده است، می‌تواند به این زودی وارد فرآیند نُرمالیزاسیون در مقیاس جهانی شود؟ بدون شک پاسخ منفی است؛ چراکه این کشور در حدود ۶۸ سال زیر شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته است و در وضعیت کنونی نمی‌توانیم امیدوار باشیم که گشایشی در این امر اتفاق بیافتد. لذا به نظر می‌رسد که هر دو طرف در سر جای خود قرار دارند و تنها به یک خط رسانه‌ای قوی و چند تیتر پر قدرت نیاز داشتند تا به دنیا نشان دهند که مشکل آنها در حال حل و فصل شدن است که در وضعیت فعلی از اظهار نظرهای پمپئو گرفته تا توئیت‌های ترامپ نشان می‌دهد مجادله و نزاع سیاسی به قوت خود باقیست.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه راه بسیار طولانی برای به نتیجه رسیدن پرونده مذاکرات کره وجود دارد، گفت: اینکه منتظر باشیم به این زودی نتیجه و گشایشی در پرونده مذکور به وجود بیاید، بسیار دور از ذهن است. تنها اتفاقی که در این مدت افتاده است انتقال برخی از اجساد جنگ کره به آمریکا بوده است اما باز هم به سخن نخست باز می‌گردم. رهبر کره‌‌شمالی توانست پس از دیدار با ترامپ تا حدودی فشارهای بین‌المللی را از روی کشورش کاهش دهد و در این راستا روسیه و چین هم با نامه‌نگاری‌های خود توانستند کمی از فشارهای بین‌المللی بر پیونگ یانگ را کاهش دهند. در این راستا فراموش نشود که ترامپ هم نیاز به یک مانور رسانه‌ای پر سر و صدا در سیاست خارجی خود داشت تا بتواند بر مخالفان داخلی فائق بیاید.

وی در پایان با اشاره به سخنان اخیر وزیر دفاع آمریکا در خصوص عدم لغو مانورهای نظامی در شبه‌جزیره کره تصریح کرد: وزیر دفاع ایالات متحده اخیراً اعلام کرده است که مانورهای مشترک نظامی میان آمریکا و کره جنوبی به قوت خود باقی است اما واقعیت این است که چنین مواضعی تاثیر خاصی بر مذاکرات دو طرف ندارد. کره‌شمالی اگر احساس کند که باید مجدداً مسائل نظامی (اعم از هسته‌ای و موشکی) را در دستور کار قرار دهد بدون تردید چنین کاری خواهد کرد اما بحث این است که عمق و شدت آن مانند گذشته خواهد بود یا خیر؟ طبیعتاً پاسخ منفی است؛ چراکه کره‌شمالی و آمریکا هر کدام به نتایج ابتدایی رسیده‌اند و حتی باید توجه داشت که ایالات متحده امتیازهای مهمی به کره داده است و به هیچ وجه نمی‌تواند پیونگ‌یانگ را مجدداً زیر فشارهای گذشته قرار دهد. بنابراین باید بگویم که «بازی موش و گربه» در محور سیاسی و دیپلماتیک کره‌شمالی و آمریکا ادامه خواهد داشت و گفت‌وگوها با فرمول آرام‌تر پیگیری خواهد شد.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز