خبرگزاری کار ایران

الجزیره گزارش کرد:

رد برنامه پیشنهادی بن‌سلمان از ترس آشکار شدن جزئیات مالی آرامکو

asdasd
کد خبر : ۶۶۱۹۳۶

پادشاه عربستان به طرح سرمایه‌گذاری بخشی از درآمدهایش نفتی این کشور در بازار سهام دست رد زد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در مدت دو سال گذشته، عربستان سعودی خود را برای سرمایه‌گذاری پنج درصد از درآمدهای نفتی‌اش در بازار سهام آماده کرده بود. 

مقام‌های عربستان درباره پیشنهاد اولیه شرکت نفت سعودی آرامکو با تحلیل‌گران بازارهای جهانی سهام، بانک‌های بین‌المللی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت‌وگو کردند. 

این برنامه شالوده طرح تحول اقتصادی این پادشاهی است و مبلغی به ارزش ۱۰۰ بیلیون دلار را شامل می‌شود. «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، مغر متفکر پشت این ایده بود که وارث بزرگ‌ترین صادرکننده نفت است. 

اما پس از ماه‌ها وقفه، ملزومات داخلی و بین‌المللی این طرح برچیده شد. 

دلیل؟ «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان، اجرای این برنامه را به آینده موکول کرد. این خبر را سه منبع آگاه با مسائل حکومتی به خبرگزاری رویترز دادند. 

به گفته منبعی که نخواست نامش فاش شود، این تصمیم پس از آن گرفته شد که پادشاه عربستان دیداری با اعضای خانواده، بانکدارها و رؤسای ارشد شرکت‌های نفتی، از جمله رئیس پیشین آرامکو، داشت. این دیدارها و رایزنی‌ها در ماه رمضان صورت گرفت که در نیمه ماه ژوئن پایان یافت. 

در این رایزنی‌ها، طرف‌های پادشاه عربستان به او گفتند که این برنامه نه‌تنها به پادشاهی این کشور کمک نمی‌کند بلکه آن را تضعیف هم می‌کند. ترس اصلی مخالفان طرح این بود که چنین برنامه‌ای جزئیات مالی آرامکو را آشکار می‌کند. 

در ماه ژوئن، پادشاه عربستان نامه‌ای به دفتر خود نوشت و خواستار لغو این برنامه شد. به گفته یکی از منابع، تصمیم پادشاه عربستان در این زمینه قطعی است.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز