خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

حریری در انتظار ابلاغ خارجی‌ برای تشکیل دولت/ منافع عربستان و اسرائیل در آرام بودن لبنان نهفته است

asdasd
کد خبر : ۶۵۹۶۸۳

لبنان تنها کشوری در دنیا به حساب می‌آید که تمامی جناح‌های سیاسی آن رسماً ارتباط خود با کشورهای خارجی را فریاد می‌زنند و همگان یکدیگر را تماشا می‌کنند.

«علی اصغر زرگر» کارشناس مسائل خاورمیانه در تشریح دلایل عدم تشکیل کابینه دولت لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: دلیل اینکه چرا تا به امروز دولت در لبنان توسط سعد الحریری تشکیل نشده است تا حد زیادی مشخص است؛ این کشور اساساً دارای بافت جمعیتی و جناح‌هایی است که هر کدام با یکدیگر اختلافات زیادی دارند و اتفاقاً تمامی این جناح‌ها توسط یک دولت دیگر مورد حمایت هستند. به عنوان مثال بخش زیادی از جریان‌های سیاسی منتسب به اهل تسنن در بیروت با عربستان سعودی در ارتباط هستند و سایر احزاب در لبنان هم به این امر دقیقاً واقف هستند.

وی افزود: همانند این وضعیت، در مورد شیعیان و ارتباط آنها با ایران هم صدق می‌کند و از جهتی دیگر شاهد ارتباط مسیحیان لبنان با فرانسه و تا حدودی هم اسرائیل و غرب هستیم. مجموع این وضعیت که ساختار سیاسی لبنان را شکل می‌دهد باعث شده تا تصمیم‌گیری برای تشکیل دولت و کابینه با مشکل روبه‌رو شود؛ نمونه این وضعیت را در عراق هم مشاهده می‌کنیم و در آنجا هم چنین ارتباط‌هایی به وضوح دیده می‌شود اما همچنان دولت قدرتمند پس از انتخابات در آنجا شکل نگرفه است.

نکته حیرت‌انگیز این است که لبنان تنها کشوری در دنیا به حساب می‌آید که تمامی جناح‌های سیاسی آن رسماً ارتباط خود با کشورهای خارجی را فریاد می‌زنند اما هیچ اتفاقی در آنجا رخ نمی‌دهد! منظور این است که اگر امروز در بیروت دولت تشکیل نشده است بخشی از آن به جناح‌ها برمی‌گردد و حتی در درون خودشان می‌دانند که چرا حریری نتوانسته کابینه را تشکیل دهد؛ البته باید به این امر توجه داشته باشیم که منافع داخلی یک حزب یا جناح تا حد قابل ملاحظه‌ای به روابط با کشورها و حامیان خارجی دارد. لذا این ترکیب سیاسی و در آمیختن آن با اقلیم جمعیتی باعث شده تا به امروز مشکلاتی برای لبنان به وجود بیاید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه زمان تشکیل دولت همچنان مشخص نیست، گفت: سوال‌های زیادی مبنی بر اینکه آیا تا ۱۵ سپتامبر شاهد تشکیل دولت لبنان خواهیم بود یا خیر، مطرح می‌شود اما واقعیت این است که باید دید در خارج از لبنان چه اتفاقی رخ خواهد داد و معادلات چگونه رقم می‌خورد. برای تشریح بهتر این موضوع باید به این مساله توجه داشت که لبنان بخشی از منطقه و معادلات خاورمیانه است و بدون تردید بحثی که در مورد آن مطرح می‌شود این است که در این کشور باید یک توازن مشخص شکل بگیرد. با توجه به قانون اساسی و نظام سیاسی این کشور (دموکراسی – انجمنی) سناریوهای زیادی برای اینکه لبنان از حالت توازن خارج نشود، نوشته می‌شود اما واقعیت این است که نخست‌وزیر و کابینه لبنان تا آن حدی که فکر می‌کنیم بر منطقه تاثیر ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: طرفین و کشورهای دخیل در آینده سیاسی و امنیتی لبنان به این نتیجه رسیده‌اند که موضوع اصلی در این کشور تنها استقرار آرامش و ثبات در منطقه است؛ حتی عربستان، مصر و اسرائیل به این خروجی رسیده‌اند که اگر لبنان آرام باشد منافع آنها هم تامین می‌شود و از این منظر به دنبال درگیر شدن لبنان در منازعات منطقه نیستند. لذا اختلافات درونی و همچنین خط‌دهی خارجی، بر اوضاع و احوال لبنان تاثیر منفی خواهد گذاشت اما این خط‌‌دهی در مسیری صورت می‌گیرد که آنها بتوانند منافع مورد نظر خود را کسب کنند و لبنان را به عنوان یک لنگرگاه آرام حفظ کنند.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز