خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

طرح چهارماده‌ای سازمان ملل، حاشیه امن اسرائیل/ جهان اسلام در مورد نقش مشکوک اردن هوشیار باشد

asdasd
کد خبر : ۶۵۸۰۰۲

استقرار نیروی پلیس یا نیروی نظامی وابسته به سازمان ملل در اراضی اشغالی دقیقاً به منظور تهیه گزارش علیه مقاومت فلسطین است.

«حسن هانی‌زاده» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح ابعاد طرح چهار ماده‌ای دبیرکل سازمان ملل متحد برای حمایت از فلسطینیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طرح جدید دبیرکل سازمان ملل اگرچه از حیث شکلی و بندهایی که به آن اشاره شده است یک طرح امیدبخش ارزیابی می‌شود اما در واقع باید این طرح را در جهت مشروعیت بخشیدن به اشغال فلسطین و حمایت از سناریوهای رژیم صهیونیستی قلمداد کرد. اگر نگاهی به ادوار مختلف بیاندازیم به وضوح می‌بینیم که هرگاه اسرائیل تهدیدی از ناحیه منطقه یا مقاومت فلسطین احساس می‌کند، اول مقام‌های این رژیم اقدام به مانور رسانه‌ای می‌کنند و پس از آن پای میانجی‌ها، دولت‌ها یا نهادهای بین‌المللی را وسط می‌کشند تا از این طریق بتوانند تا حدودی میدان داری اوضاع و احوال را به نفع خود رقم بزنند.

وی ادامه داد: اگر به یاد داشته باشیم، در قسمتی از طرحی که اسرائیل به حماس و سایر گروه‌های مقاومت ارائه داد دقیقاً بحث کمک‌های بشر دوستانه مطرح بود و همین موضوع در طرح پیشنهادی چهار بندی دبیرکل سازمان ملل مجدداً ذکر شده است. به عبارتی دیگر اسرائیل قصد دارد تا از طریق واسطه کردن سازمان ملل و ورود این نهاد به اراضی اشغالی، وضعیت آنجا را بسیار مطلوب و خوب جلوه دهد اما گروه‌های مقاومت دقیقاً می‌دانند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و اسرائیل به دنبال برجسته کردن کردام مولفه‌ها به نفع خود بوده است. لذا فلسطینی‌ها به دنبال آن هستند که بتوانند این موضوعات و پیشنهادها را بایکوت کنند و بر سر اصل حاکمیت قدس و اراضی اشغالی بحث کنند.

نکته مهم این است که حضور دو ماهه عبدالله دوم، پادشاه اردن در آمریکا تا حد زیادی به همین موضوع بر می‌گردد؛ اردن به دلیل دارا بودن نقش محوری در پرونده فلسطین در همین مسیر گام بر می‌دارد که باید در مورد این وضعیت هشدار جدی به جامعه ملل و خصوصاً جهان اسلام مخابره شود. چراکه بحث خلع سلاح گروه‌های مقاومت و خصوصاً حماس در میان است و از سوی دیگر در محورهای سیاسی هم علیه مردم فلسطین تصمیم‌گیری خواهد شد.

این کارشناس مسائل اعراب با بیان اینکه این طرح می‌تواند مقاومت فلسطین را خلع سلاح کند، گفت: یکی از بندهای چهارگانه پیشنهاد دبیر کل سازمان ملل در مورد فلسطین، به بحث استقرار نیروی پلیس یا نیروی نظامی وابسته به سازمان ملل، که ماموریتشان حمایت از غیر نظامیان فلسطینی است بر می‌‌گردد. این بند یکی از موضوعاتی است که ممکن است تماس حماس و سایر هسته‌های مقاومت با مصر و کشورهای اسلامی را قطع کند و از سوی دیگر مشخص نیست که این طیف قرار است چه اقدامی در این راستا صورت دهند. واقعیت این است که اگرچه معامله قرن به تعویق افتاده است اما فقرات و شکل آن همچنان پابرجاست و تنها، مدل آن تغییر کرده است. به گونه‌ای که حتی گفته می‌شود پادشاه عربستان پرونده را در دست خودش گرفته اما به هر حال پیوند ملک سلمان با ترامپ و نتانیاهو همچنان پابرجا و جاری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله دیگر این است که در این طرح گفته شده هیاتی از ناظران مدنی برای استقرار در مناطق حساس مانند مراکز ایست و بازرسی، گذرگاه‌ها و نزدیکی شهرک‌های یهودی‌نشین به منظور تهیه گزارش از رویدادها به سرزمین‌های اشغالی اعزام خواهند شد و این موضوع دقیقاً در جهت سانسور خبری خواهد بود.اگر این نیروها در سرزمین‌های اشغالی مستقر شوند سازمان ملل گزارش آنها را ارجح‌تر از سایر گزارش‌ها می‌داند و به جای اینکه با صهیونیست‌ها مقابله شود به حمایت از آنها و ایجاد حاشیه امن برای اسرائیل خواهند پرداخت. لذا مشکل فلسطین و اراضی اشغالی تنها با کمک‌های بشردوستانه حل و فصل نمی‌شود؛ موافقت‌نامه و بسیاری از اسناد شورای امنیت و سازمان ملل در این راه دقیقاً نشان می‌دهد که مالکیت این سرزمین‌ها با کیست و اگر طرح مدنظر اسرائیل عملی شود بدون تردید آنها همانند ۱۹۶۷ به دنبال سلطه بر نوار غربی و کرانه غزه خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز