خبرگزاری کار ایران

مامور پیشین سیا در گفت‌وگوی اختصاصی با ایلنا (بخش دوم):

افرادی چون ترامپ دشمن شفافیت هستند/در آمریکا وضعیت برای افشاگران مناسب نیست/آسانژ شرایط جسمی خوبی ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۵۷۲۴۰

در آمریکا وضعیت برای افشاگران اصلا خوب نیست. البته در این کشور قانون حمایت از افشاگران وجود دارد، اما اگر کسی در زمینه‌های مربوط به امنیت ملی فعالیت داشته باشد، این قانون شاملش نمی‌شود.

«جان کریاکو» تحلیل‌گر و مامور پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و محقق پیشین کمیته روابط خارجی سنا است. او اولین فرد از اعضای دولت آمریکا بود که القای حس غرق‌شدن را روی زندانیان القاعده تایید و افشا کرد. وی که به‌خاطر افشای اسرار مربوط به امنیت ملی آمریکا به دو سال و نیم زندان محکوم شد،‌ در حال حاضر در شبکه خبری اسپوتنیک برنامه‌ای مخصوص به خود را دارد. بخش دوم مصاحبه اختصاصی ایلنا با این افشاگر اسناد محرمانه سیا به شرح زیر است:

آسانژ امکان دسترسی به خدمات پزشکی را ندارد

جان کریاکو در رابطه با وضعیت فعلی افشاگر و بنیانگذار ویکی‌لیکس گفت: وضعیت جسمی «جولیان آسانژ»، بنیانگذار ویکی‌لیکس، چندان خوب نیست. تا جایی که من خبر دارم که او بنا بود برای دریافت خدمات پزشکی سفارت را ترک کند. وضعیت سلامتی جولیان بسیار ضعیف است! شش سال است که نور خورشید به او نخورده است. بنابراین ویتامین دی خونش به پایین‌ترین حد رسیده و حال چندان خوشی ندارد. پوستش خیلی سفید شده! اما با این اوصاف حتی نمی‌تواند سفارت را ترک کند تا به خدمات پزشکی دسترسی پیدا کند.

اخیرا گفته‌اند که اگر آسانژ سفارت را ترک کند، بریتانیایی‌ها بلافاصله دستگیرش می‌کنند و به جرم عدم حضور در برابر مراجع قضایی او را به دادگاه می‌برند. این اتهام سراسر بی‌معناست! در آمریکا، اگر کسی برای بررسی پرونده‌اش در دادگاه حضور پیدا نکند، در بدترین حالت چهار یا شش ساعت به زندان می‌رود و بعد با پرداخت مبلغی به‌عنوان جریمه آزاد می‌شود. قضیه آسانژ اما متفاوت است. بریتانیایی‌ها می‌خواهند آسانژ را دستگیر کنند و آن‌قدر در بازداشت نگه‌اش دارند تا مقام‌های آمریکا بیایند و او را با خود به واشنگتن ببرند. بنابراین سناریوی چندان خوبی به چشم نمی‌خورد.

راه دیگری هم پیش روی آسانژ نیست. چه او و چه وکلایش تا جایی که در توان داشتند کوشیده‌اند راه‌حل دیگری پیدا کنند، اما مشکل اینجاست که او نمی‌تواند خودش را به سفارت کشورهایی برساند که حاضرند امنیتش را تضمین کنند. کشورهایی چون روسیه، کوبا یا حتی ایسلند و ده‌ها کشور دیگر اعلام کرده‌اند که حاضرند آسانژ را پذیرا باشند، اما مشکل اینجاست که او نمی‌تواند خودش را به سفارت این کشورها برساند. این هم برای خودش خیلی جالب است. اگر وضعیت فعلی در مورد یک ماموریت سازمان سیا حاکم بود، خیلی راحت می‌شد او را به طریقی بیرون برد. اما مقام‌‌های اکوادور علاقه‌ای به چنین اقدام‌هایی ندارند.

افشاگر اسناد مربوط به شکنجه زندانیان در آمریکا، در ادامه گفت:‌ یکی از نکات مهم این است که اگر آسانژ به کشور دیگری هم برود احتمالا باید، همچو اسنودن، به‌خاطر مسائل جانی و امنیتی نسبت به مسائل داخلی کشور میزبان موضع محتاطانه و محافظه‌کارانه‌تری را پیش بگیرد. برخی معتقدند که این به معنی مرگ ایده ویکی‌لیکس است. شخصا با این گزاره موافقم. البته امثال «ادوارد اسنودن»ٰ افشاگر سازمان امنیت ملی آمریکا و آسانژ در موقعیت بسیار سختی قرار دارند. البته که شخص باید مراقب این باشد که کشور میزبانش را ناراحت نکند و خطر اخراج را به جان نخرد. اما خب چه می‌شود کرد؟ چاره‌ای نیست!

افشاگری در اروپا بسیار قدرتمندتر از آمریکا است

مامور پیشین کمیته روابط خارجی سنا درباره آینده افشاگری و ایده ویکی‌لیکس گفت: افشاگری در اروپا بسیار قدرتمندتر از آمریکا است. در ماه آوریل، قانونی در اروپا برای حفاطت از افشارگران تصویب شد، چه در صنایع خصوصی و چه در ساختار دولت. این قانون در پارلمان اروپا به تصویب رسیده و به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ابلاغ شده تا هر یک با توجه به قوانین داخلی‌شان آن را در پارلمان‌هایشان مصوب کنند. در این زمینه،‌ اروپا یک نسل از آمریکا جلوتر است. در آمریکا وضعیت برای افشاگران اصلا خوب نیست. البته در آمریکا قانون حمایت از افشاگران وجود دارد، اما اگر کسی در زمینه‌های مربوط به امنیت ملی فعالیت داشته باشد، این قانون شاملش نمی‌شود.

وظیفه افشاگران صحه گذاشتن بر سایه تردید است

جان کریاکو در پاسخ به این پرسش که آیا افشاگران می‌توانند تاثیری واقعی و عینی در جهان امروز بگذارند به ایلنا گفت: قطعا! افرادی چون «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، دشمن شفافیت هستند. مردم آمریکا مالک اطلاعاتی هستند که رهبران‌شان از آن‌ها مخفی کرده‌اند. مردم این کشور حق دارند بدانند که دولت به نام آن‌ها چه می‌کند. اگر دولت بنا نیست مردم را در جریان اقداماتش بگذارد، این وظیفه ما افشاگران است که این کار را انجام دهیم. واکنش مردم به قضیه من بسیار امیدبخش بود! بسیاری از من حمایت کردند! البته بسیاری از مردم آمریکا از قبل می‌دانند که حکومت چه کارهایی را به صورت پنهانی انجام می‌دهد، اما کار افشاگران تایید و صحه گذاشتن بر این سایه شک است. این تایید حق مردم است!

گفت‌وگو: کامران برادران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز