خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

انصارالله خواستار در راس قرار گرفتن مردم‌سالاری است/ سازمان ملل به دنبال وقت خریدن برای عربستان در یمن

asdasd
کد خبر : ۶۵۴۳۰۰

نماینده سازمان ملل به دنبال آن است تا بتواند توانایی انصارالله و موقعیت سیاسی آنها در یمن را ارزیابی کند و از سوی دیگر تا زمان تغییر معادلات میدانی به نفع ریاض صلح را معلق نگه دارد.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به شروط انصارالله یمن برای خلع سلاح این جریان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از آنکه شروط انصارالله مبنی بر خلع سلاح این جریان یمنی را مورد بررسی قرار دهیم باید به نقش سازمان ملل که از زمان تهاجم ائتلاف عربی به بند الحدیده وارد فاز جدید شده است اشاره کنم؛ آنچه که «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن انجام می‌دهد حول دو وحور اصلی می‌گردد: نخست، کوشش می‌کند تا مذاکرات با طرف یمنی و انصارالله را با سر و صدای زیادی برجسته کند و سپس به دنبال آن است تا میزان پذیرش شروط از سوی آنها را ارزیابی کرده و موقعیت انصارالله را در یمن بسنجد. دوم، اتلاف وقت به نفع عربستان را در دستور کار قرار داده تا شرایط میدانی به نفع ریاض تغییر کند و نهایتاً آن را در پوشش طرح صلح یمن مطرح کرده و در نهایت بتواند اقدام عملیاتی شدن آن کند.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که انصارالله از حیث میدانی جایگاه خوبی دارد و از توانمندی مناسبی برخوردار هستند؛ توانمندی‌هایی مانند توانمندی موشکی، پهپادی، جنگ نامتقارن در صحرا و کوهستان و البته توانمندی دریایی برای مقابله با متجاوزین عربی و فرانسوی. این توانمندی‌ها در نبرد الحدیده به وضوح دیده شد و معادلات جنگ را کاملاً تغییر داد؛ لذا اینکه دیده می‌شود انصارالله در بحث پیشنهاد صلح و خلع سلاح خودش پیش‌قدم شده است به نوعی نشان می‌دهد که آنها در معادلات صحنه یمن دست برتر را دارند. واقعیت این است که رسانه‌های خارجی این خبر را به صورتی منتشر کرده‌اند که گویا انصارالله پیشنهاد خلع سلاح را به دلیل قرار گرفتن در موضع ضعف ارائه کرده است اما داده‌ها واقعی در عرصه میدان این موضوع را دقیقاً به صورت دیگر نمایان می‌کند.

در روزهای اخیر دیدیم که عربستان سعودی بیمارستانی که تعداد زیادی از مجروحین یمنی در آنجا بستری بودند را مورد هدف قرار داد و هیچ کدام از حامیان آنها موضع خاصی بر ضد ریاض مبنی بر محکوم کردن کشتار وسیع مردم اتخاذ نکردند. درست است که این موضوع یک جنایت در مقایس جهانی به حساب می‌آید، اما نظام بین‌الملل به خوبی دیدند که جایگاه عربستان در تجاوز به خاک یمن در کجا قرار دارد و این موضوع تا حدودی به نفع انصارالله یمن رقم خورد.

این تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به شروط و درخواست‌های سیاسی انصارالله، گفت: در وضعیت کنونی بحث سیاسی و صلح یکپارچه در یمن دارای نقاط پنهانی است که اگرچه به بن‌بست رسیده اما موجب شده تا جایگاه و چهره سیاسی انصارالله در یمن مستحکم‌تر از گذشته شود. باید توجه داشت که این جریان از روز اول جنگ یمن و تجاوز ائتلاف عربی به دنیال مذاکره بود که دو پیش شرط را در درون خود جای داده بود: ۱- شکست محاصره بنادر و فرودگاه‌ها برای ورود غذا و دارو ۲-توقف تهاجمات نظامی. فقرات تصمیم و حرف‌های انصارالله این است که باید مذاکرات یمنی – یمنی شروع شود که نشان می‌دهد آنها به دنبال تامین منافع ملی خود هستند و کاری به جناح‌بازی داخلی با رنگ و بوی دخالت خارجی ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انصارالله خواهان آن است تا مردم‌سالاری در راس مذاکرات قرار بگیرد تا قدرت برآمده از مردم بتواند یمن را رهبری کند؛ این در حالیست که جناح مقابل نمی‌خواهد محوریت یمن با انصارالله و کلاً جناح‌های بومی و مردمی باشد. اگر به خاطر داشته باشیم می‌بینم که در گذشته مذاکرات یمنی – یمنی تا حد مناسبی پیش رفت اما پس از مدتی به دلیل دخالت‌های خارجی و تزریق خطوط انفعالی این روند به صورت کانالیزه به بن‌بست رسید. بنابراین آنچه در صحنه یمن در حال اتفاق افتادن است از حیث میدانی دست برتر انصارالله را نمایان می‌کند و از سوی دیگر، نشان می‌دهد که سازمان ملل به دنبال حل و فصل سیاسی بحران موجود نیست؛ بلکه به دنبال جانب‌داری از ریاض بوده که معادلات سیاسی و صلح یکپارچه را مانند دفعات قبل با مانع مواجه کرده است.          

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز