خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

اعتراض‌های عراق ریشه در فسادهای سیستماتیک دارد/ اگر دولت تشکیل نشود، مردم طغیان می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۶۷۰

اگر دولت در بغداد تشکیل نشود بدون تردید خیزش مردمی به حد نهایی می‌رسد و این می‌تواند سقوط دموکراسی در عراق را نمایان کند.

«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل و ابعاد اعتراضات مردمی در بصره و نجف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: به صورت کلی مشکلات عراق را باید در دو محور داخلی و خارجی مورد بررسی قرار داد؛ در داخل کشور فساد در بدنه دولت بسیار شدید است و این روند همچنان ادامه دارد. به عنوان مثال هر کدام از نمایندگان پارلمان عراق تعداد زیادی محافظ دارند که هر کدام از آنها به یک وزارتخانه متصل هستند و از رانت‌های زیادی استفاده می‌کنند که باعث شده نظام دموکراسی در عراق به صورت قبیله‌ای – عشیره‌ای نمایان شود.

وی افزود: ساختار دموکراسی در عراق به صورتی است که تمامی سیاستمداران فکر می‌کنند امکانات و تمامی مسندهای دولتی متعلق به جریان منتسب به آنها است و باید به صورت شخصی از آن استفاده کنند. در انتخابات اخیر شاهد بودیم که طیف زیادی از مردم عراق در انتخابات شرکت نکردند و این عدم مشارکت دقیقاً منبعث از همین فسادها و بحران‌هایی است که ریشه در بی‌تدبیری مقامات بغداد دارد. هیچکس فکر نمی‌کرد که جریان صدر پیروز انتخابات اخیر عراق شود اما شاهد بودیم که ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر با تکیه بر شعارهای ضد فساد، باعث شد تا آنها پیروزی نهایی را به دست بیاورند. درست است که جریان سائرون نمی‌تواند به صورت صد درصد دولت را تشکیل دهد اما به هر حال می‌تواند ائتلاف با جریان‌های دیگر را شکل داده و بر روی روند سیاسی عراق تاثیر بگذارد.

طی سال‌های اخیر توسعه‌گرایی در شهرهای مذهبی عراق مانند بصره و نجف به صورت واقعی و مفید اتفاق نیفتاد که بخشی از آن به دلیل تسویه حساب‌های اقتصادی آمریکا با دولت عراق است که هزینه‌ ورود نظامی به عراق در سال ۲۰۰۳ در این زمره می‌گنجد. طبیعتاً این راهبرد منجر به خلق بحران‌ها و خرابی‌های زیادی در عراق شده که تا به امروز ادامه دارد.

این تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به دلایل عدم توسعه یافتگی برخی از شهرهای عراق و رابطه آن با خیزش‌های مردمی، گفت: استانی مانند بصره که دارای نفت بسیار زیادی است، همچنان از بیکاری، فقر، عدم وجود بهداشت، آب نامناسب، قطع برق و غیره رنج می‌برد که نتیجه آن باعث شده سطح رفاه در این شهر و سایر استان‌ها به پایین‌ترین سطح برسد. نتیجه این عدم رفاه و توسعه‌یافتگی طغیان عمومی خصوصاً جوانان عراق است که تا اشغال فرودگاه هم پیش رفت. این وضعیت نشان از عصبانیت آنهاست که خواهان آرامش و رفاه هستند اما فساد و تعمیق آن مانع از این کار شده است.

وی در پایان با بیان اینکه بخشی از این ناآرامی‌ها به دلیل دخالت آمریکا و عربستان ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: دخالت سعودی‌ها و ایالات متحده در عراق باعث شده تا تشکیل دولت در این کشور با مشکل روبه‌رو شود و به همین دلیل است که می‌بینیم تا به امروز بغداد بدون دولت سپری می‌کند. این اوضاع بدون تردید بر وخامت اوضاع و احوال عراق اضافه می‌کند و احتمال خیزش جوانان و شوروش تا آخرین نفس را پدیدار می‌کند تا به دولت بفهمانند باید با فساد مقابله کند. اگر می‌گذاشتند عراق بر روی پای خود بایستد و دولت را تشکیل می‌دانند، بدون تردید وضعیت این‌گونه نبود. لذا تداوم بی دولتی در عراق فشار بر جریان‌های سیاسی را افزایش خواهد داد و اگر این روند ادامه پیدا کند بحران دموکراسی در بغداد افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز