خبرگزاری کار ایران

صدقیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

عامری، مالکی و کردها به دنبال ائتلاف بزرگ بغداد/ صدر به تهران می‌آید/ واشنگتن در حال رصد دقیق اوضاع عراق

asdasd
کد خبر : ۶۴۲۲۷۸

سکوت آمریکا در خصوص وضعیت فعلی عراق بسیار معنادار و مشکوک است و به نظر می‌آید آنها به دنبال رصد و اشراف حداکثری و سپس عملی کردن سناریوی خود هستند.

«محمدصالح صدقیان» تحلیلگر مسائل عراق با اشاره به آخرین وضعیت ائتلاف‌ احزاب پس از انتخابات اخیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از آن که نتایج آراء انتخابات اخیر عراق منتشر شد، اوضاع و احوال سیاسی به صورتی پیش رفت که تمامی اخبار و اظهارات معطوف به برتری «مقتدی صدر» در انتخابات با ۵۵ کرسی بود. این وضعیت تا جایی پیش رفت که بسیاری از رهبران احزاب و ائتلاف‌هایی که پس از صدر در جایگاه‌های بعدی قرار داشتند به نجف رفته و با رهبر ائتلاف سائرون رایزنی و حتی ائتلاف کردند. این در حالی است که دو روز پیش، ایاد علاوی (رهبر ائتلاف الوطنیه) با صدر دیدار کرده اما هیچ‌گونه بیانیه‌ای از سوی آنها صادر نشد. البته این موضوع یک مساله عادی در عراق به شمار می‌رود اما در راستای این دیدارها وقایعی در حال رخ دادن است که معادلات را به گونه‌ای دیگر تفسیر می‌کند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که هیئتی از جناح الفتح به رهبری هادی العامری و دولت القانون به رهبری نوری المالکی به اقلیم کردستان عراق سفر کرده‌اند و دیدارهایی میان آنها به خصوص هوشیار زیباری و بارزانی‌ها برگزار شده که گفته می‌شود نتیجه آن مثبت بوده است. بحث این است که هادی العامری و نوری المالکی به دنبال آن هستند که با ایاد علاوی (ائتلاف الوطنیه) اجماع کنند و کردها را با خود همراه کنند تا نهایتاً بتوانند ائتلاف بزرگ را بدون نیاز به حکیم و صدر تشکیل دهند. این در حالی است که هادی العامری فکر می‌کرد می‌تواند به راحتی با صدر یا حکیم ائتلاف کند اما چنین وضعیتی حادث نشد و نهایتاً شاهد متمایل شدن الفتح به سمت مالکی و کردها هستیم. بحث اصلی این است که سه جریان الفتح، دولت القانون و کردها با یکدیگر ائتلاف کنند اما داده‌ها نشان می‌دهد که نباید نسبت به این موضوع خوش‌بین باشیم.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در هفته‌های آینده فرستاده‌ای ویژه از سوی ترامپ و دولت آمریکا به عراق سفر خواهد کرد تا در مورد دولت جدید به بحث و گفت‌وگو بپردازند. سکوت آمریکا در خصوص وضعیت فعلی عراق بسیار معنادار و مشکوک است و به نظر می‌آید آنها به دنبال رصد و اشراف حداکثری و سپس عملی کردن سناریوی خود هستند.

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران با بیان اینکه مواضع صدر برای رقباء و سایر احزاب بسیار نامفهوم و گنگ است، گفت: مقتدی صدر دارای یک پایگاه مستحکم در میان مردم عراق و کف خیابان‌های بغداد و نجف است اما نگرانی‌هایی از بابت او وجود دارد که مربوط به عدم ثبات مواضع است. به گونه‌ای که او مواضعی را در این مدت اتخاذ کرده که نشان از ثبات سخنان و یا تصمیمات وی ندارد و هر لحظه ممکن است که این وضعیت تغییر کند. این در حالی است که خبرها حاکی از سفر وی به تهران در روزهای آینده است. به نظر می‌رسد که صدر به دنبال برقراری روابط با ایران است و در صدد است تا بتواند مواضع خود را تبیین کند؛ لذا در هفته‌های آینده تحولات مهمی در عراق اتفاق خواهد افتاد.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا احتمال برگزاری انتخابات مجدد بر اساس رای دادگاه عالی عراق وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: دادگاه عالی عراق در حال بررسی و بازشماری آراء کرکوک است و تا امروز هیچ تصمیم قاطعی اتخاذ نکرده است. نکته اینجاست که عدم تمدید فعالیت پارلمان عراق نشان می‌دهد که بازشماری آراء و برگزاری مجدد انتخابات منتفی است؛ چراکه هم نفع عمومی در این خصوص رعایت می‌شود و از سوی دیگر بسیاری از جریانات و ائتلاف‌ها در عراق به این نتیجه رسیده‌اند که بازشماری مجدد آرا، تفاوت خاصی در میزان رای آنها ایجاد نمی‌کند.         

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز