خبرگزاری کار ایران

صفاتاج در گفت‌وگو با ایلنا:

فساد نتانیاهو، «لیکود» را در آستانه فروپاشی قرار داده است/ نارضایتی داخلی، خطر ریزش و سقوط را تقویت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۲۳۱

فساد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از جنبه شخصی به ابعاد خانوادگی رسیده و این موضوع حیات سیاسی وی و وضعیت عمومی اسرائیل را با چالش روبه‌رو می‌کند.

«مجید صفاتاج» کارشناس مسائل اسرائیل با اشاره به پرونده‌های فساد مالی و اداری نتانیاهو و تاثیر آن بر جایگاه و حیات سیاسی وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: فساد در بدنه رژیم صهیونیستی، موضوع جدیدی به حساب نمی‌آید و مساله‌ای است که در ادوار مختلف شاهد اتفاق افتادن آن از سوی مقام‌های سطح بالای این رژیم بوده‌ایم. واقعیت این است که ساختار سیاسی، امنیتی و اقتصادی اسرائیل از دیرباز تاکنون با این چالش روبه‌رو بوده و کسانی که در مقام نخست‌وزیر، رئیس جمهور و حتی وزراء، مسئولیت داشتند غالباً آلوده به این مدل از فسادها بوده و تنها بخش کوچکی از آن رسانه‌ای شده است. به عنوان مثال «موشه کاتساو» رئیس پیشین رژیم صهیونیستی دارای فساد اخلاقی و مالی بود که به دادگاه کشانده شد و تبعات بسیار منفی برای او به دنبال داشت.

وی ادامه داد: نمونه دیگر این محاکمات و رسیدگی به پرونده‌ها در مورد «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر پیشین اسرائیل هم صادق است. او به دلیل داشتن فسادهای مالی گسترده و البته پنهان، محاکمه شد و زمانی را هم در زندان سپری کرد و اما امروز، نوبت به «بنیامین نتانیاهو» رسیده است. نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی علاوه بر اینکه از تشریفات اداری و مالی سو‌ء استفاده کرده است، متهم شده که نتوانسته جلوی فساد خانواده خود به خصوص همسرش (سارا نتانیاهو) را بگیرد. این موضوع باعث شده تا حریم خصوصی نتانیاهو هم مورد کنکاش و پالایش قرار بگیرد؛ چراکه فساد مالی و اداری او از انفرادی به خانوادگی تغییر شکل داده که همین موضوع باعث شده وی نه تنها در محل کار خود بلکه در خانه هم مورد بازجویی‌ها و اتهامات گوناگونی قرار بگیرد که حتی این موضوع تا تهدید علنی پیش رفته است.

اغلب  مسئولان اسرائیل که دارای پرونده‌های فساد مالی و اداری بودند یا زندانی شدند یا اینکه محاکمه آنها انجام شده و هنوز حکم اجراء نشده است. اما بحث مهم و چالش‌برانگیزی که از قلم افتاده، تهدید آنها توسط مردم است. تا جایی که بسیاری از مقام‌های رژیم صهیونیستی گاه و بیگاه از سوی برخی افراد و طیف‌ها تهدید می‌شوند که این نشان‌دهنده میزان عمق و گستره فسادها در اسرائیل است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه فساد در اسرائیل دارای ریشه‌های عمیق است، گفت: موضوع فساد مالی، اخلاقی و اداری در اسرائیل به حدی ریشه دوانده است که بدون تردید در سرنوشت سیاسی نتانیاهو تاثیر خواهد داشت. یکی از شعارهایی که اغلب احزاب اسرائیل خصوصاً در زمان انتخابات آن را مطرح می‌کنند، بحت پاک بودن مسئولان و افراد منتسب به جریان‌های سیاسی است؛ اگر در مراحل بعدی تحقیقات از نتانیاهو مشخص شود که وی دقیقاً چه اعمالی صورت داده است، بدون تردید «حزب لیکود» و سایر احزاب و شخصیت‌های مطرح اسرائیل او را مورد هجمه‌های سخت قرار خواهند داد. این موضوع می‌تواند باعث کناره‌گیری وی از نخست‌وزیری و حتی عزل وی از رهبری حزب شود.

وی در پایان با اشاره به آثار فسادهای گسترده بر جامعه اسرائیل، خاطرنشان کرد: بدون تردید یکی از بحران‌هایی که فروپاشی اسرائیل از درون را جلوتر می‌اندازد همین فسادهای مالی، اخلاقی و اداری است؛ چراکه عمده مرتکبین این فسادها مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی هستند. از سوی دیگر تمام طیف‌ها و قومیت‌های اسرائیل اعم از اشکنازی‌ها، یهودیان مسیحی، یهودیان اروپایی و غیره نسبت به این فسادها بغض پیدا کرده‌اند و انتقادهای تند و تیز آنها در شبکه‌های اجتماعی به راحتی قابل رصد است. این در حالی است که اغلب مفسران و تئوریسین‌های داخلی اسرائیل رسماً اعلام کرده‌اند که ادامه این روند برای آینده تل‌آویو خطرناک است و می‌تواند ریزش‌های درونی را شکل دهد.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز