خبرگزاری کار ایران

بررسی چالش‌ها و رویکردهای اردوغان پس از پیروزی؛

صادق‌ملکی: کردها در زمین مهندسی شده «آک‌پارتی» مجبور به مذاکره می‌شوند/ تقویت و ادامه روندهای گذشته در سوریه و عراق

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۵۹۴

رئیس‌جمهوری ترکیه شکست در انتخابات را نخواهد پذیرفت و با امنیتی کردن شرایط اگر در دور دوم موقعیت خود را متزلزل ببیند، ترکیه را به سمت انتخابات دیگری سوق خواهد داد.

«صادق ملکی» تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی در تشریح چالش‌های پیش‌روی اردوغان پس از پیروزی در انتخابات زودهنگام ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مسائل زیادی در باب چالش‌های اردوغان پس از پیروزی در انتخابات ۲۴ ژوئن وجود دارد اما چالش‌های پیش روی او در بخشی، ادامه چالش‌های فعلی داخلی و خارجی خواهد بود.  در بُعد داخلی معضلات کُردی و اُفت رشد اقتصادی و کاهش ارزش لیر و شاخص‌های اقتصادی از مهمترین مشکلات اردوغان بوده و در بعُد خارجی، مسائل مربوط به پرونده سوریه، اختلافات با آمریکا، رویارویی با اروپا در مسائل کردی، حقوق بشر، خرید سامانه اس-۴۰۰ از جمله مشکلات اردوغان خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر اردوغان در دور دوم پیروز شود امکان دارد از اختیارات نهفته خود در ساختار ریاستی، در جهت انحلال پارلمان استفاده کند یا خیر؛ گفت: اردوغان باخت در انتخابات را نپذیرفته و با امنیتی کردن شرایط ترکیه و با بهره‌گیری از اختیارات خود، ترکیه را به سمت انتخابات دیگری سوق خواهد داد. باید به این نکته توجه داشت که اگر اردوغان با آراء بالا پیروز میدان شود، از موضع قدرت با کُردها برخورد می‌کند. البته این سخن به معنای درگیری بیشتر با کردها نیست بلکه آنها را از طریق مذاکره و اعمال فشار، به گفت‌وگو در زمینی خواهد کشید که حاصل مهندسی او خواهد بود.

ملکی با اشاره به سیاست خارجی مورد نظر اردوغان پس از پیروزی در انتخابات زودهنگام عنوان کرد: ترکیه سیاست خارجی چندوجهی و منافع محور را دنبال می‌کند؛ با این وجود باید توجه داشت در نگاه کلان، روابط ترکیه با آمریکا راهبردی و همینطور روابط با روسیه تاکتیکی است. باید بدانیم که ترکیه عضو موثر ناتو و اردوگاه غرب بود و در باشگاه سرمایه جهانی تعریف خاص پیدا کرده است؛ لذا رویکرد اصلی آن همواره غربی خواهد بود. اما این باعث دور شدن از شرق و مسکو نمی‌شود، بلکه در عین حال به روسیه و خاورمیانه نیز توجه خاص خواهد داشت. به گونه‌ای که تقویت و ادامه این روند و تامین منافع ترکیه در سوریه و عراق سیاست این کشور خواهد بود. نکته اینجاست که این رویکرد در برخی عرصه‌ها می‌تواند به چالش با ایران منجر شود.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که رویکرد ترکیه نسبت به اروپا، با فرض پیروزی اردوغان چگونه خواهد بود، بیان کرد: پیوستن به اتحادیه اروپا برای اردوغان نیز یک هدف و آرمان است. در حال حاضر روابط آنکارا و بروکسل به واسطه سیاست‌های داخلی و خارجی ترکیه دچار مشکل شده اما عمق و حجم این مشکلات به اندازه تغییر ریل طرفین نبوده است. از این جهت به نظر می‌آید با کاهش و تغییرات میدانی برخی از مسائل در ترکیه و منطقه، شاهد گرم شدن روابط ترکیه و اتحادیه اروپا خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز