خبرگزاری کار ایران

/تکرار/ بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل اصرار امارات و عربستان در تسلط بر بندر الحدیده/ تحلیل شروط سازمان ملل برای متوقف کردن درگیری‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۳۳۵۶۷

ورود سازمان ملل به پرونده الحدیده به درخواست آمریکا و برای پوشش دادن شکست عربستان در یمن صورت گرفته است.

«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل بین الملل در تشریح آخرین وضعیت سیاسی و میدانی در بندر الحدیده یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طی سه سال گذشته که سعودی‌ها بدون وقفه یمن را آماج حملات هوایی خود قرار دادند و نسبت به اعزام نیروی زمینی به این کشور اقدام کردند، شاهد تحولات میدانی زیادی در این کشور بودیم که در بسیاری از آنها نصارالله دست برتر را در دست داشته است. عربستان در این مدت قصد داشت تا سلطه خود بر یمن را حفظ کند و وضعیت را به نفع خود جهت‌دهی کند؛ این در حالی بود که ائتلاف عربستان و امارات به صورت مداوم نسبت به ارائه پیشنهادات گوناگون جهت تقویت نفوذ خود در یمن اقدام کردند اما این روند به نتیجه مثبت منتهی نشد و تنها شاهد بالا گرفتن هجمه علیه انصارالله بودیم. چراکه ابوظبی و ریاض پیوسته شروطی را مطرح کرده بودند که نشان می‌داد آنها به صورت یکجانبه به این پرونده نگاه می‌کنند.

وی ادامه داد: شروطی که آنها طی این مدت اعلام کرده بودند، این پیام را مخابره می‌کرد که اولاً، انصارالله باید به صورت تمام و کمال خلع سلاح شود، دوماً؛ هیچ موشکی از خاک یمن به سوی عربستان شلیک نشود و در نهایت «عبدربه منصور هادی» نخست‌وزیر مستعفی یمن در صنعاء مستقر شود که تمامی این شروط نشان از درخواست عربستان مبنی بر سلطه بر یمن دارد. در ادامه این وضعیت شاهد بودیم که کشتی‌های امارات مورد هدف قرار گرفت و تعداد زیادی از موشک‌ها به خاک عربستان شلیک شد و مواضع آنها را هدف قرار داد. مجموع این موضوع‌ها و گسترده شدن درگیری‌ها باعث شد تا سازمان ملل وارد این پرونده شود؛ چراکه عربستان در موضع ضعف قرار گرفته است و متغیرهای میدانی به نفع ریاض نیست.

عربستان و امارات طی سال‌های اخیر همواره به دنبال آن بودند که بتوانند از طریقی، فشار خود بر انصارالله افزایش دهند و این جنبش را ناکارآمد جلوه دهند. از این جهت سناریوی محاصره و عدم ارسال غذا و دارو در دستور کار قرار گرفت تا نهایتاً اعتراض مردم به سوی انصارالله جهت‌دهی شود و درگیری داخلی را به راه بیاندازند. این سناریو عملیاتی نشد و از این جهت عربستان و امارات با حمایت بریتانیا و آمریکا، تسلط بر بندر الحدیده را در دستور کار گذاشتند که اخبار حاکی از عدم توانایی تسلط آنها بر این بندر است.

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی از دلایل واکنش نشان دادن سازمان ملل به درگیری‌های الحدیده، گفت: بر اساس تجربه و مولفه‌های موجود زمانی که ایالات متحده یا عربستان در یک تحول میدانی، متحمل شکست می‌شوند به استفاده از ابزارهای حقوقی و بین‌المللی روی می‌آورند و در قضیه سوریه هم این موضوع کاملاً ملموس است. یکی از دلایلی که سازمان ملل مجدداً به این پرونده ورود کردند بحث استفاده انصارالله از موشک‌ علیه عربستان است. آنها مدعی هستند که این موشک‌ها از سوی ایران تامین می‌شود اما اسناد نشان می‌دهد که این موشک‌ها در گذشته از سوی روسیه و کره‌شمالی تامین شده‌اند و انصارالله در حالت کنونی اقدام به بهینه‌سازی آنها کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان ملل اعلام کرده است که سه محور اصلی باید برای آرام کردن اوضاع و احوال بندر الحدیده و سراسر یمن مورد نظر قرار بگیرد: ۱- قطع ارسال موشک به انصارالله ۲- تشکیل دولت انتقالی ۳- قطع حملات هوایی امارت و عربستان؛ این در حالی است که سعودی‌ها سه بند مذکور را رد کرده‌اند و تا به امروز روند حملات بر یمن متوقف نشده است. بر اساس تقسیم کار مشخص شده، عربستان و سودان تهاجمات زمینی را بر عهده دارند و امارات حملات هوایی را عهده‌دار است. در این بین مساله‌ای که عربستان و امارات به همراه متحدان آنها آن را دنبال می‌کنند، جنگ روانی همه‌ جانبه علیه یمن و پرونده الحدیده است تا بتوانند افکار عمومی را به نفع خود هدایت کنند. نکته‌ای در این بین باید مورد اشاره قرار بگیرد، ایفای نقش بریتانیا در پرونده الحدیده است؛ باید توجه داشته باشیم که بیشترین تسلیحات مصرف شده عربستان در یمن از سوی بریتانیا تامین شده و حتی در محور سیاسی هم وارد شده تا بتواند بر اساس سناریوی خود این موضوع را هدایت کند. لذا به نظر می‌رسد که جامعه جهانی از فرسایشی شدن جنگ یمن و فجایعی که در آنجا رخ داده، احساس خطر کرده و به دنبال کانالیزه کردن و نهایتاً پایان آن هستند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز