خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

بازگشت عراق به جهان عرب، مورد استقبال ریاض است/ صدر به راحتی نمی‌تواند با فساد مقابله کند

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۰۴۰

ساختار سیاسی عراق قبیله‌ای و خانوادگی است و ائتلاف صدر با این جریان‌ها مانع مقابله با فساد در عراق خواهد شد.

«قاسم محبعلی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح پیامدهای پیروزی جریان منتسب به مقتدی صدر و ابعاد تشکیل فراکسیون پارلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پیروزی جریان سائرون که منتسب به مقتدی صدر است، موضوعی است که دلایل آن ریشه در نگاه مردم عراق دارد؛ صدر بخشی از مردمی را نمایندگی می‌کند که از اوضاع پس از سقوط صدام ناراضی هستند. طیف عظیمی از ناراضی‌ها را جوانان عراق شکل می‌دهند و سن و سال مقتدی هم به بسیاری از آنها نزدیک است و همین موضوع اقتضاء می‌کند که وی وارد امر مطالبه‌گری شود؛ چراکه مردم عراق در حالت فعلی و از سالیان اخیر از خویشتن‌سالاری و قوم‌گرایی که منتج به فساد اداری و اقتصادی شده است، خسته شده‌اند و صدر از این فضا برای مطرح کردن خود و تامین خواسته مردم وارد میدان شد که نهایتاً نتیجه به نفع وی رقم خورد.

وی ادامه داد: احزاب و جریان‌های سیاسی در عراق به صورت کلاسیک و رسمی تشکیل نمی‌شوند بلکه اغلب آنها قومی و قبیله‌ای هستند و این امر موجب شد تا آن کسانی که در حاشیه بغداد و حتی در پایتخت زندگی می‌کردند، دقیقاً ضد نخست‌وزیر فعلی (حیدر العبادی) رای دهند و در اینجاست که می‌بینیم جریان مقتدی صدر در عراق بالاترین رای را اخذ می‌کند. بخش دیگری از این پیروزی به پیروی مردم از شعارهای صدر مربوط است. صدر به صورت متداوم از بیرون راندن نظرات خارجی‌ها در عراق حرف می‌زند  واین در حالی است که مردم عراق (اعم از شیعه و سنی) به دنبال محقق شدن استقلال خود هستند و در نظر مردم، صدر تنها روحانی عرب عراقی است که خواهان دور شدن خارجی‌ها از کشورشان است. اینکه وی تا چه حد در محقق شدن شعارهای خود و خواسته‌های مردم موفق خواهد بود، مشخص نیست و باید تا تشکیل کابینه و نخست‌وزیر صبر کرد.

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این پرسش که آیا پیروزی جریان منتسب به مقتدی صدر به نفع سعودی‌ها رقم خورد یا خیر، گفت: طبیعی است که گرایش مقتدی صدر به سمت جهان عرب، موجب خوشحالی عربستان سعودی می‌شود اما نمی‌توانیم الزاماً بگوییم که ریاض برنده این انتخابات است. از منظر مردم عراق و تا حدودی هم شخص مقتدی صدر، عراق چند سالی است که از دایره کشورهای عربی خارج شده و به نظر می‌رسد که آنها قصد دارند به اعراب نزدیک شوند. به این جهت است که آنها دخالت دولت‌های خارجی را نمی‌پسندند. البته باید توجه داشت که صدر گرایشات ملی و ناسیونالیستی را از سال‌ها و ماه‌ها قبل پیگیری می‌کرد و به نظر می‌رسد که با آرام شدن اوضاع و احوال عراق، به دنبال بازگشت عراق به دوران اخیر و برجسته شدن نقش بغداد در میان کشورهای عربی است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بازگشت عراق به جهان عرب مورد استقبال ریاض است؛ چراکه به غیر از مسائل سیاسی و نگاه‌های عربی، امنیت این دو کشور به یکدیگر پیوند خورده است که در مدل ایران – عراق هم شاهد چنین مساله‌ای هستیم. پیروزی صدر به دلیل ساختار سیاسی قبیله‌ای و خانوادگی از جهتی ریشه در سابقه و نفوذ خاندان صدر در عراق دارد. از سوی دیگر، باید توجه داشت که جریان او اکثریت را در پارلمان ندارد و باید با سایر جریان‌ها ائتلاف کند تا بتواند اکثریت نسبی را به دست بیاورد که همین موضوعات باعث می‌شود از بسیاری شعارها دوری کند. لذا مبارزه با فساد ریشه‌دار و گسترده در عراق به این راحتی محقق نخواهد شد و از سوی دیگر فشارهای خارجی هم مزید بر علت خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز