خبرگزاری کار ایران

رایزنی ائتلاف العبادی با صدر برای تشکیل فراکسیونی بزرگ‌تر

asdasd
کد خبر : ۶۲۳۱۰۹

گزارش‌ها حاکی‌ست که ائتلاف «النصر» در عراق رایزنی‌ها با جریان وابسته به «صدر» را برای تشکیل فراکسیون پارلمانی بزرگ‌تر آغاز کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، نتایج اولیه شمارش ۹۱ درصد آرای انتخابات پارلمانی عراق در ۱۶ استان از مجموع ۱۸ نشان می دهد که فهرست «سائرون للإصلاح» به رهبری «مقتدی صدر» صدرنشین است.

بر این اساس، در نخسیتن انتخابات سراسری در عراق پس از شکست گروه تروریستی داعش که شنبه برگزار شد،  فهرست «الفتح المبین» که «هادی العامری» دبیرکل سازمان «بدر» آن را رهبری می‌کند، تاکنون در رده دوم قرار دارد.

نتایجی که بامداد سه‌شنبه اعلام شد مربوط به ۱۶ استان بود و به نظر می‌رسد نتایج دو استان «کرکوک» و استان کردنشین «دهوک» با تاخیر اعلام شود. ولی از آنجا که فهرست وابسته به جریان «صدر» در این دو استان در انتخابات مشارکت نداشته، نتایج انتخابات این دو استان تاثیری بر موقعیت فهرست سائرون نخواهند داشت.

با این‌‌حال، گزارش‌ها حاکی‌ است که به رغم این‌که فهرست مورد حمایت «حیدر العبادی» نخست‌وزیر یعنی فهرست «النصر» در رتبه سوم قرار دارد، به نظر می‌رسد او همچنان این شانس را دارد که دولت آینده را تشکیل دهد.

در همین راستا، روزنامه قطری «العربی الجدید» به نقل از یک منبع آگاه نوشت که «بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات عراق که مطابق با آن مقتدی صدر دست برتر را در تشکیل دولت بعدی دارد، ولی ائتلاف النصر به رهبری العبادی تماس‌هایش با دیگر جریان‌های سیاسی پیروز در انتخابات را آغاز کرده است تا آنها را برای تشکیل فراکسیونی بزرگ‌تر که طبق قانون اساسی بتواند نخست‌وزیر بعدی را تعیین کند، متقاعد کند.»

این منبع افزود، همگرایی زیادی میان دو فهرست النصر و سائرون ایجاد شده است و پیش‌بینی می‌شود که این فهرست‌ها با جریان «الحکمه» به ریاست «عمار الحکیم» و «الوطنیه» به رهبری «ایاد علاوی» برای تشکیل دولت ائتلاف کنند.

در مقابل، ائتلاف «الفتح» با ائتلاف «دولت قانون» به رهبری «نوری المالکی» در تلاش برای تشکیل فراکسیون موثر در پارلمان هستند.

بر این اساس، مقتدی صدر که بیشترین کرسی‌های پارلمان بعدی عراق را کسب کرده، شب گذشته در پستی توئیتری، تلویحا به قصدش برای ائتلاف با سایر گروه‌های پیروز در انتخابات اشاره کرده ولی هیچ نامی از ائتلاف‌های الفتح و دولت قانون نیاورده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز