خبرگزاری کار ایران

اعلام همبستگی چین، ژاپن و کره‌جنوبی برای خلع‌سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۷۲۲

کره شمالی سایه سنگین خود را بر این گفت‌وگوها انداخته بود، اما رهبران سه کشور درباره مسائل اقتصادی و فشارهای ایالات متحده در این رابطه بر چین و ژاپن نیز به بحث نشستند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، رهبران چین، ژاپن و کره‌جنوبی امروز -چهارشنبه- در سئول با یکدیگر دیدار کرده و در زمینه حرکات تاریخی دیپلماتیک کره‌شمالی و تلاش این کشور برای کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای اعلام همبستگی کردند. 

آخرین دیدار سه‌جانبه رهبران این همسایگان آسیایی در سال ۲۰۱۵ برگزار شد، اما نشست امروز در میانه یک دوره آرامش غیرمعمول برگزار شد، آن هم در حالی که دیدارهای پیشین تحت تاثیر منازعات منطقه‌ای و تاریخی بود. 

«شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن، قرار است دیداری جداگانه با «مون جائه‌-این»، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی و «لی کچیانگ»، نخست‌وزیر چین، داشته باشد. این نخستین دیدار یک نخست‌وزیر چین از سئول از سال ۲۰۱۰ میلادی است. 

کره‌شمالی سایه سنگین خود را بر این گفت‌وگوها انداخته بود، اما رهبران سه کشور درباره مسائل اقتصادی و فشارهای ایالات متحده در این رابطه بر چین و ژاپن نیز به بحث نشستند. 

آبه، ضمن ستایش رهبری چین و کره‌جنوبی در گشودن درهای گفت‌وگو با کره‌شمالی که سفر ناگهانی «کیم جونگ‌اون» -رهبر کره شمالی- را به شهر دالیان موجب شد، گفت که تلاش‌های بیشتری باید در رابطه با خلع تسلیحات هسته‌ای صورت گیرد.

آبه در یک کنفرانس خبری پس از این دیدار گفت: «باید عزم فعلی برای خلع تسلیحات هسته‌ای در شبه‌جزیره کره را به فال نیک بگیریم و به سوی صلح و امنیت در شمال شرق آسیا پیش برویم. ما باید در این رابطه بیش از پیش با جامعه جهانی همکاری کنیم و از صورت گرفتن اقدامی ملموس از سوی کره‌شمالی اطمینان حاصل کنیم.»

مون جائه-این گفت که سه کشور به همکاری با یکدیگر ادامه خواهند داد و در راستای رسیدن به صلح پایدار با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

 وی افزود: «ما بیش از هر چیز به این اتفاق‌نظر رسیدیم که خلع تسلیحات هسته‌ای در شبه‌جزیره کره، صلح پایدار و بهبود روابط دو کره در صلح و شکوفایی شمال شرق آسیا تاثیر بسزایی دارد.»

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز