خبرگزاری کار ایران

نتایج اولیه انتخابات لبنان: متحدان حزب‌الله در آستانه کسب اکثریت کرسی‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۸۴۱

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی لبنان از پیشتازی حزب‌الله و متحدانش و کسب بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان خبر می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، نتایج اولیه انتخابات پارلمانی لبنان به نقل از سیاستمداران و رسانه‌های این کشور بیانگر آن است که حزب‌الله و متحدان سیاسی‌اش احتمالا بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان لبنان را در نخستین انتخابات این کشور پس از ۹ سال کسب خواهند کرد.

تایید این نتیجه در شمارش نهایی آراء انتخابات پارلمانی لبنان، موجب گسترش حضور سیاسی حزب‌الله به همراه احزاب و شخصیت‌های متحد این گروه خواهد شد که به دنبال کسب اکثریت در پارلمان بودند.

موقعیت قدرتمند حزب‌الله در لبنان بیانگر نفوذ منطقه‌ای ایران در عراق، سوریه و بیروت است.

نتایج غیررسمی همچنین بیانگر آن است که  «سعد الحریری» نخست‌وزیر مورد حمایت غرب در لبنان به عنوان رهبر سنی با بزرگ‌ترین ائتلاف در پارلمان لبنان با ۱۲۸ کرسی خواهد بود؛ موضوعی که منجر به آن خواهد شد که سعد الحریری با وجود از دست دادن چندین کرسی، همچنان پیشتاز تشکیل دولت جدید لبنان باشد.

نخست‌وزیر لبنان بر اساس سیستم تقسیم قدرت فرقه‌ای در این کشور باید یک سنی‌مذهب باشد. دولت جدید این کشور نیز همانند دولت پیشین انتظار می‌رود شامل همه احزاب اصلی لبنان باشد. پیش‌بینی می‌شود که گفت‌وگوها بر سر پست‌های کابینه دولت جدید نیز زمان‌بر باشد.

به نظر می‌رسد احزاب مسیحی نیز با افزایش دو برابری نمایندگان خود در پارلمان از هشت به ۱۵ توانسته‌اند به پیروزی بزرگی دست پیدا کنند.

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی لبنان همچنین نشان می‌دهد که حزب‌الله و گروه‌ها و شخصیت‌های وابسته به آن توانسته‌اند ۶۷ کرسی را کسب کنند.

متحدان حزب‌الله، جنبش شیعه «امل» به رهبری «نبیه بری» رئیس پارلمان و جنبش مستقل «میهنی آزاد» به رهبری «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان به شمار می‌روند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز