خبرگزاری کار ایران

قدم‌های آغازین کره‌شمالی و جنوبی در راستای آشتی

کد خبر : ۶۱۷۸۴۸

کره‌جنوبی، پس از دیدار تاریخی رئیس‌جمهوری این کشور با رهبر کره‌شمالی، اعلام کرد که بلندگوهای تبلیغاتی خود را از مرز میان دو کشور برخواهد داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، در قدم‌های کوچک آغازین در راستای آشتی، کره‌جنوبی امروز -دوشنبه- اعلام کرد که بلندگوهای تبلیغاتی خود را از مرز شمالی این کشور برخواهد داشت. در عین حال، کره‌شمالی اعلام کرد که ساعت خود را با همسایه جنوبی خود هماهنگ خواهد کرد. 

این اقدام‌ها پس از دیدار تاریخی میان رهبران دو کشور روی می‌دهد. «مون جائه‌-این»، رئیس‌جمهوری کره جنوبی و «کیم جونگ‌اون» رهبر کره‌شمالی، در این دیدار توافق کردند تا به دشمنی‌ها پایان دهند و به سوی «خلع سلاح هسته‌ای» شبه‌جزیره کره پیش بروند. 

کره‌جنوبی پیش از این دیدار تاریخی، برای نشان دادن حسن نیتش، بلندگوهای خود را خاموش کرده بود. از این بلندگوها موسیقی پاپ، ملغمه‌ای از اخبار و نقد حکومت کره‌شمالی پخش می‌شد. کره جنوبی اعلام کرده که بلندگوهای خود را از روز سه‌شنبه از مرز برخواهد داشت. 

«چوئی هیون-سوو»، سخنگوی وزات دفاع کره جنوبی، گفت: «ما این اقدام را قدمی آغازین برای ایجاد اعتماد نظامی می‌دانیم. انتظار داریم کره شمالی نیز چنین اقدام‌هایی را در دستور کار خود قرار دهد.»

یک نظرسنجی در روز دوشنبه حاکی از آن است که پس از دیدار بین رهبران دو کره، اعتماد مردم کره‌جنوبی به کره‌شمالی بیشتر شده است. با این حال، بیانیه پایانی این دیدار پرسش‌های بسیاری را بی‌پاسخ گذاشت، از جمله آن‌که «خلع سلاح هسته‌ای» به چه معناست یا چطور می‌توان به آن دست یافت. 

اکنون بسیاری چیزها بر پاشنه دیدار کیم جونگ‌اون و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، که قرار است در سه یا چهار هفته آینده صورت بگیرد، می‌چرخد. 

«مایک پمپئو»، وزیر خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه گفت که هرگونه توافق با واشنگتن منوط به آن است که کره شمالی قدم‌هایی «قطعی و بازگشت‌ناپذیر» در رابطه با توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای‌ خود بردارد.

در تهیه مقدمات این دیدار، غوغای دیپلماتیک بالا گرفته است، چنانکه چین اعلام کرد که «وانگ یی»، دیپلمات ارشدش را روز چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته به کره‌شمالی خواهد فرستاد. چین متحد اصلی کره شمالی است. 

روز گذشته نیز، رئیس سازمان جاسوسی کره جنوبی از توکیو دیدار کرد تا «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن را در جریان وقایع بگذارد.    

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز