خبرگزاری کار ایران

کارشناس مسائل شرق‌آسیا در گفت‌و‌گو با ایلنا:

چراغ سبز آمریکا به کره‌جنوبی زمینه‌ساز دیدار رهبران دو کره بود/ نقض برجام، ابزار پیونگ‌یانگ علیه واشنگتن

کد خبر : ۶۱۶۹۶۸

کره‌شمالی در وضعیت بحرانی فعلی مجبور به مذاکره و تعدیل خواسته‌های خود شده است اما آمریکا همین سطح از پیشرفت را دستاوردی بزرگ برای خود می‌داند.

«اسماعیل بشری» تحلیلگر مسائل شرق‌آسیا در تشریح اولین دیدار رسمی رهبران دو کُره در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مقدمات ارتباط میان دو طرف در زمان المپیک زمستانی سئول طرح و برنامه‌ریزی شده بود؛ به گونه‌ای که در این رویداد ورزشی مقام‌های کره‌شمالی به همراه ورزشکاران خود به کره‌جنوبی سفر کردند و در نتیجه مقدمات دیدار اصلی آرام آرام صورت گرفت و نهایتاً روز گذشته شاهد دیدار رئیس جمهوری کره‌جنوبی و رهبر کره‌شمالی بودیم. اهمیت المپیک سئول به این جهت است که تا قبل از برگزاری آن، دو کشور دائماً یکدیگر را تهدید سیاسی و نظامی می‌کردند و دیدارهای حاشیه المپیک توانست این تهدیدها را کاهش داده و دو کشور را به یکدیگر نزدیک کند؛ چراکه حضور خواهر رهبر کره‌شمالی در المپیک زمستانی نشان می‌دهد که پیونگ‌یانگ به دنبال برقراری رابطه و اصلاح نگرش خود است.

وی ادامه داد: موضوع اصلی این است که چراغ سبز ایالات متحده به سئول باعث شد تا این دیدار رخ دهد؛ چراکه آمریکا مایل به گفت‌وگوی دو طرف قبل از دیدار ترامپ و رهبر کره‌شمالی است. به عبارتی دیگر ترغیب کردن کره‌جنوبی از سوی آمریکا آن هم برای مذاکره با پیونگ‌یانگ  به نوعی این پیام را مخابره می‌کند که کاخ‌سفید به دنبال آن است تا به دنیا بفهماند که واشنگتن محور اصلی این پرونده و کاهش تنش در منطقه شبه جزیره کره است. دیدار «مایک پمپئو» رئیس سابق سازمان سیا  و وزیر خارجه فعلی آمریکا با «کیم جونگ اون» که اخیراً خبر آن منتشر و رسانه‌ای شد، دقیقاً نشان می‌دهد که این دیدار به درخواست و کنشگری آمریکا در این پرونده اتفاق افتاده است.

روابط دو کره فعلاً و با توجه به خروجی دیدار روز گذشته نشان می‌دهد که مذاکره با کره‌شمالی و تعدیل برخی از سیاست‌های این کشور رو به پیگیری است و مقام‌های دو کشور هم در این خصوص آمادگی کاملاً دارند تا بتوانند این روند را به سرانجام برسانند. اما باید توجه داشت که این ملاقات‌ها فعلاً در وضعیت مقدماتی قرار دارد و باید منتظر ادامه مذاکرات و طی شدن روندهای بعدی بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نقش و سیاست ایالات متحده در این پرونده گفت: ترامپ و تیم امنیتی – سیاسی کاخ‌سفید، این ملاقات‌ها و طی شدن چنین روندهایی را یک «بُرد موثر تاریخی» در کارنامه خود می‌دانند. به نحوی که آنها (آمریکا) معتقدند اعمال فشار واشنگتن بر کره‌شمالی و به راه انداختن اجماع جهانی علیه این کشور موجب شده است تا امروز شاهد آن باشیم که پیونگ یانگ تمامی خواسته‌ها و رفتار خود را تعدیل و تصحیح کند. نکته اساسی و بسیار مهم در خصوص این روند، بحث داد و ستدهایی است که در این دیدارها و ملاقات ترامپ و رهبرکره‌شمالی مطرح می‌شود؛ به عبارتی دیگر باید دید که چه امتیازاتی قرار است از سوی ایالات متحده و سایر دولت‌های دخیل در این پرونده به پیونگ‌یانگ اعطاء شود و در مقابل کره‌شمالی باید چه گام‌هایی را در این خصوص بردارد.

خلف وعده آمریکا در مورد برجام می‌تواند ابزاری برای کره‌شمالی در مذاکره با آمریکا باشد، یعنی پیونگ‌یانگ می‌تواند در هر لحظه از این موضوع به نفع خود استفاده کند و آمریکا را در جامعه جهانی تا حدی مورد فشار قرار دهد؛ اما اگر ایالات متحده و آمریکا به توافق همه‌جانبه برسند و کره‌شمالی ساخت تسلیحات اتمی موشک‌های دوربُرد را از دستور کار خارج کند، بدون تردید این موضوع بر وضعیت ایران و برجام تاثیر خواهد گذاشت.  

باید توجه داشته باشیم که اوضاع داخلی کره‌شمالی به حدی بحرانی است که آنها وادار به ورود در مذاکرات شده‌اند و راهی جز گفت‌وگو با طرف مقابل ندارند. از جهتی دیگر، چین به عنوان یک متغیر مهم و حامی کره‌شمالی در طی این سال‌ها، پیونگ‌یانگ را به نسبت به این موضوع ترغیب کرده است. مساله دیگر این است که مذاکرات و به طور کلی پرونده کره‌شمالی دقیقاً زمانی از سوی ترامپ پیگیری می‌شود که او ایران را تهدید به خروج از برجام کرده است. البته روسیه و چین نسبت به خروج واشنگتن از برجام هشدار داده‌اند اما به هر جهت شروع مذاکرات دو کره و ورود آمریکا و ترامپ به این پرونده می‌تواند موضع ایالات متحده علیه برجام را تقویت کند.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز