خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

غربی‌ها به دنبال توزیع بحران در امتداد پاک‌سازی جنوب دمشق/ سکوت در مورد «ادلب» به نفع آمریکا و اروپا رقم می‌خورد

کد خبر : ۶۱۶۰۷۲

پیشروی ارتش در جنوب دمشق و خلع سلاح تروریست‌ها موضوعی است که مطلوب آمریکا و متحدانش نیست اما انتقال عناصر مسلح به ادلب اگر به صورت مطلوب هدایت نشود، می‌تواند به فرصت خوبی برای غربی‌ها تبدیل شود.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح ابعاد و پیامدهای پاک‌سازی جنوب دمشق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در تحلیل پرونده سوریه باید به این موضوع توجه داشته باشیم که پرونده سوریه مدتی است که جنبه بین‌المللی به خود گرفته است و همین موضوع دامنه تحلیل را گسترده‌تر می‌کند. به گونه‌ای که در پرونده یوگوسلاوی همانند سوریه وارد فضای بین‌المللی شد و دخالت‌های جهانی موجب شد تا ابعاد این پرونده بین‌المللی شود. در اوایل به هم‌ریختگی سوریه بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌ها این موضوع را جنگ داخلی سوریه عنوان کردند اما ورود دولت های مختلف موجب شد تا ماهیت این بحران بین‌المللی شود و از این جهت است که به نظر نمی‌آید غربی‌ها به همین سادگی از سوریه خارج شوند؛ چراکه آنها بدون هدف وارد این پرونده نشده‌اند.

وی ادامه داد: در برهه‌ای شاهد بودیم که آمریکا زمین بازی سوریه را به نفع روس‌ها و برخی دیگر از کشورها خالی کردند و معتقد بودند خروجی تحولات در سوریه هرگونه که پیش برود به نفع واشنگتن است و منافع آنها تامین خواهد شد؛ اما آمریکایی‌ها پس از مدتی متوجه شدند که این روند به نفع آنها و آنگونه که فکر می‌کردند پیش نرفت و به همین جهت آنها به فکر تقسیم و کسب منافع افتادند. از این جهت به نظرم حملات اخیر آمریکا با همراهی بریتانیا و فرانسه به سوریه را باید ورود مجدد غربی‌ها به زمین سوریه دانست. تا جایی که اخبار ضد و نقیض طی روزهای اخیر مبنی بر ورود نیروی زمینی فرانسه به سوریه و منطقه دیرالزور منتشر شده است که این یکی دیگر از موضوعاتی است که نشان می‌دهد غربی‌ها برای تامین منافع خود در سوریه و خاورمیانه مجدداً فعال شده‌اند.

بخشی از حضور نظامیان آمریکا و حتی کشورهای اروپایی در سوریه به ایران و اعمال فشار بر تهران و تا حدی هم روسیه بر می‌گردد. به گونه‌ای که آنها در آستانه تمدید برجان توسط آمریکا قصد دارند با اقدامات میدانی و سیاسی خود ایران را تحریک و یا حداقل فشار حداقلی بر آن وارد کنند. از سوی دیگر پیشروی ارتش سوریه در جنوب دمشق و توافق میان تروریست‌ها برای انتقال به ادلب یکی دیگر از موضوعاتی است که می‌تواند برای غربی‌ها تهدید علیه منافع آنها به حساب بیاید.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت و تاثیر پاکسازی جنوب دمشق توسط ارتش سوریه گفت: آنچه که در وضعیت فعلی در اطراف دمشق در حال روی دادن است حکایت از پیروزی ارتش سوریه و متحدان آن دارد. چراکه این مناطق با حد اقل تلفات و درگیری نسبت به سایر نقاط سوریه در کنترل ارتش قرار گرفت و حتی مذاکره با تروریست‌ها باعث شد تا حجم زیادی از تسلیحات سنگین آنها که در القلمون شرقی حضور داشتند تحویل دولت شود که همین موضوع می‌تواند در عرصه میدانی، خطر و تهدیدات را به حداقل برساند. این موضوع باعث شده تا غربی ها بر اساس راهبرد خود که دمشق را خط قرمز و آخرین هدف خود برای ساقط کردن نظام سوریه می‌دانند با مشکل مواجه شود و از این جهت شاهد ورود و فعال شدن مجدد آنها در پرونده سوریه هستیم.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا انتقال تروریست‌ها به ادلب می‌تواند خطری برای دولت مرکزی سوریه باشد یا خیر، عنوان کرد: در وضعیت فعلی بسیاری از داده‌ها نشان می‌دهد که ارتش و دولت سوریه به دنبال مصالحه با تروریست‌های ساکن ادلب هستند؛ در مقابل برخی از مفسران خارجی معتقد هستند که ارتش سوریه از قدرت لازم برخوردار نیستند و نهایتاً خلع‌سلاح، اسارت و یا تسلیم شدن تروریست‌ها را گمانه‌زنی می‌کنند. اما سوال مهم این روزها و حتی ماه‌های اخیر که همچنانبدون جواب مانده این است که سرنوشت ادلب چه خواهد شد. معتقدم که اگر برای این مساله پاسخ جدی و موثر مطرح نشود، وضعیت فعلی در ادلب می‌تواند به نفع غربی‌ها رقم بخورد؛ چراکه برخی‌ها این موضوع را به آینده و راهبردهای سیاسی در پیش رو گره می‌زنند اما حقیقت این است که انباشت انواع و اقسام تروریست‌ها در ادلب که همگی آنها آموزش‌های نظامی متفاوتی دیده‌اند می‌تواند خطرناک باشد. ه گونه‌ای که هر لحظه ممکن است از طریق معابر مختلفی به این افراد سلاح سنگین برسد و می‌تواند باعث شود تا جبهه جدیدی در سوریه گشوده شود. در این بین اسرائیل که از هفته‌های پیش اظهارات تندی علیه سوریه و ایران عنوان کرده همچنان به دنبال خلق و ادامه بحران جدید در سوریه است. بنابراین انتقال تروریست‌ها به محل دیگر و ارتباط‌گیری غربی‌ها به صورت آزادانه با آنها می‌تواند در آینده نزدیک خطر‌آفرین باشد.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز