خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر اسپانیایی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

گسترش گرایش‌های جدایی‌طلبانه، اعلام جنگ به اتحادیه اروپاست/افزودن لفظ «فدرال» به قانون اساسی، مشکلی را حل نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۱۷۷

مقام‌های اتحادیه اروپا از احتمال سرایت بحران کاتالونیا به دیگر کشورهای این اتحادیه چون ایتالیا، بریتانیا یا حتی بلژیک هراس دارند؛ عده‌ای حتی این همه‌پرسی را «اعلان جنگ» به پروژه اتحادیه اروپا قلمداد می‌کنند.

«فرناندو کازال برتوا»، استادیار رشته سیاست تطبیقی دانشگاه ناتینگهام، با اشاره به موج روی کار آمدن راستگرایان در اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر گرایش‌های جدایی‌طلبانه در کشورهایی مانند اسپانیا گفت: همه‌پرسی جدایی کاتالونیا از اسپانیا اقدامی «غیرقانونی» بود که نه‌تنها قوانین اسپانیا را نقض می‌کند بلکه در تضاد با مقررات خود کاتالونیا قرار دارد. دموکراسی تنها مربوط به انتخابات نیست، بلکه به حکم قانون نیز مربوط می‌شود. تا آن‌جایی که به قضیه کاتالونیا مربوط می‌شود، این مورد آخر حضور نداشت. 

در اکتبر سال گذشته میلادی (مهر ماه سال گذشته)، «کارلوس پوجدمون»، رئیس پیشین دولت محلی کاتالونیا، همه‌پرسی جدایی از اسپانیا را برگزار کرد. فراخوان همه‌پرسی در جولای ۲۰۱۷ اعلام و در ششم سپتامبر ۲۰۱۷ تأیید شد.

دادگاه قانون اساسی اسپانیا اعلام کرد که همه‌پرسی استقلال در منطقه کاتالونیا که توسط جدایی‌طلبان کاتالان برگزار شد، غیرقانونی است.

برتوا درباره احتمال گسترش و سرایت این همه‌پرسی به باقی کشورهای اروپایی، همچون ایتالیا، و تاثیر آن بر یکپارچگی اروپا گفت: به‌طور قطع مقام‌های اتحادیه اروپا از احتمال سرایت بحران کاتالونیا به دیگر کشورهای این اتحادیه چون ایتالیا، بریتانیا یا حتی بلژیک هراس دارند. عده‌ای حتی این همه‌پرسی را «اعلان جنگ» به پروژه اتحادیه اروپا قلمداد می‌کنند. 

این تحلیل‌گر سیاسی در ادامه گفت: واضح است که اتحادیه اروپا این همه‌پرسی را خطری برای یکپارچگی خود می‌داند. اثبات واضح این قضیه را می‌توان در مصوبه دادگاه آلمان علیه کارلوس پوجدمون مشاهده کرد که نفس موجودیت و حتی سودمندی «فضای مشترک قضایی» در اتحادیه اروپا را زیر سؤال می‌برد. 

پس از اعلام استقلال از سوی دولت کاتالونیا، مادرید کنترل این منطقه را در دست گرفت. در پی این قدام پوجدمون حدود پنج ماه پیش از اسپانیا به مقصد بلژیک گریخت. پوجدمون ماه گذشته میلادی هنگام ورود به خاک آلمان، با حکم دادگاهی در اسپانیا، بازداشت شد.

«ژائومه آلونسو کوئه‌ویاس»، وکیل پوجدمون، در توئیترش نوشت که او قصد داشت از دانمارک وارد آلمان شود تا از آن‌جا به بلژیک برود و حین عبور از مرز دستگیر شد.

دادگاهی در آلمان درخواست دولت اسپانیا را مبنی بر استرداد پوجدمون به اتهام شورش برای نقشش در کارزار استقلال منطقه کاتالونیا رد کرد؛ جرمی که در اسپانیا سال‌ها زندان را به دنبال دارد. پوجدمون عنوان کرده که تا زمان مشخص شدن رای دادگاه در برلین خواهد ماند. 

استادیار دانشگاه ناتینگهام درباره تاثیر بحران کاتالونیا بر ارزش‌های اروپایی و همچنین بازارهای جهانی و اروپا عنوان کرد: بی‌تردید بحران کاتالونیا یکی از جدی‌ترین مسائلی است که اتحادیه اروپا اخیرا با آن مواجه شده است. 

ریشه این بحران را باید خیزش جنبش‌های پوپولیستی در دهه گذشته در اروپا دانست، به‌ویژه پس از بحران مالی ۲۰۰۸. این بحران مبانی «دموکراتیک» پروژه اتحادیه اروپا را زیر سؤال می‌برد. استمرار «بحران» کاتالونیا به‌طورقطع هیمه به آتش دشمنان اتحادیه اروپا (یعنی روسیه، ونزوئلا، طرفداران برگزیت و غیره) انداخته است. 

 وی در ادامه با اشاره این‌که برخی تحلیل‌گران راه‌حل بحران کاتالونیا را تشکیل دولتی فدرال چون کشور بلژیک می‌دانند، گفت: در اسپانیا، از زمان اعاده دموکراسی، هیچ اقلیتی مورد تبعیض قرار نگرفته است. کاتالان‌ها، همچون اهالی باسک (مردمی که در بخش غربی کوه‌های پیرنه در فرانسه و اسپانیا زندگی می‌کنند) و گالیسیایی‌ها (اهالی بخش‌های خودمختار اسپانیادر شمال غرب شبه‌جزیره ایبری) سازمان‌های قانونی مربوط به خود را دارند (دولت، مجلس و غیره) که کفایت قانونی تاثیرگذاری در مسائلی چون تحصیلات، دادگستری، مالیات و غیره را دارا هستند؛ زبان این مناطق جزو زبان‌های رسمی کشور است. 

فرناندو بروتا ادامه داد: اسپانیا یکی از مرکززدایی‌شده‌ترین کشورهای جهان است. هیچ شکی در این مورد وجود ندارد! کاش می‌شد با افزودن لفظ «فدرال» به قانون اساسی اسپانیا مشکلات حل می‌شد، اما متاسفانه این کافی نخواهد بود. 

در حال حاضر، جامعه اسپانیا به‌شدت دوقطبی است و به‌نظر نمی‌رسد هیچ‌یک از نخبگان این کشور بخواهند، لااقل در مدت کوتاه، با یکدیگر سازش کنند.

گفت‌وگو: کامران برادران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز