خبرگزاری کار ایران

رئیس پیشین اف‌بی‌آی:

ترامپ از لحاظ اخلاقی شایسته ریاست‌جمهوری نیست

asdasd
کد خبر : ۶۱۲۷۱۱

رئیس پیشین پلیس فدرال آمریکا هشدار داد که چنانچه رئیس‌جمهوری این کشور تلاش کند دادستان ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را برکنار کند، این کار به منزله حمله او به قانون خواهد بود.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، «جیمز کومی»، رئیس پیشین پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، هشدار داد که چنانچه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، تلاش کند «رابرت مولر»، دادستان ویژه پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری، را اخراج کند، این «جدی‌ترین حمله رئیس‌جمهوری به قانون خواهد بود.» وی در ادامه گفت که «ممکن است» روسیه اطلاعاتی درباره ترامپ داشته باشد که بتوان از آن‌ها برای مصالحه با او استفاده کرد. 

کومی همچنین گفت که ترامپ «از لحاظ اخلاقی مناسب مقام ریاست‌جمهوری» نیست و مدعی شد که «مدارکی دال بر این وجود دارد که ترامپ موانعی برای اجرای عدالت در این زمینه به‌وجود می‌آورد.»

او در مصاحبه‌ای اختصاصی با «جورج استفانوپولوس»، مجری ارشد شبکه خبری ای‌بی‌سی، این اظهارات را عنوان کرد. پس از اخراج او از ریاست اف‌بی‌آی در سال گذشته میلادی، این نخستین‌باری است که کومی در یک مصاحبه تلویزیونی شرکت می‌کند.

در این مصاحبه، استفانوپولوس از کومی پرسید که «چنانچه ترامپ تلاش کند رابرت مولر را از کار برکنار کند»  این کار چه معنایی خواهد داشت. کومی پاسخ داد که «امیدوارم این کار مردم را هشیار کند که این جدی‌ترین حمله او به قانون است. این اقدام فراتر از نبردهای معمول سیاسی قرار دارد. چنانچه طرفداران دوآتشه ترامپ نتوانند این اقدام را تشخیص دهند و از قانون دفاع کنند، این کار شرمساری و بی آبرویی همیشگی را برای‌شان به دنبال دارد.»

میولر درباره دخالت روسیه در انتخابات رسیاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ و هرگونه رابطه احتمالی میان کارزار انتخاباتی ترامپ و روسیه تحقیق می‌کند. ترامپ بارها این تحقیقات را بی‌اساس دانست و هرگونه همدستی با کرملین را رد کرد. 

استفانپولوس همچنین از کومی پرسید که آیا به نظرش روسیه با ترامپ مصالحه کرده است. 

کامی در پاسخ گفت: «احتمالش وجود دارد. نمی‌دانم. کاش چنین حرفی نمی‌زدم، اما حقیقت همین است. این قضیه همیشه متعجبم کرده، هنوز هم باعث تعجبم می‌شود. انگار که بعید است. درباره باقی رؤسای جمهوری با اطمینان بالایی می‌توانستم صحبت کنم،  اما در این مورد نمی‌توانم. احتمال این قضیه وجود دارد.»

کومی در مصاحبه با روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» درباره این اظهارنظر خود با جزئیات بیشتری سخن گفت. این گفت‌وگو امروز -دوشنبه- منتشر شد. 

کومی گفت: «این احتمال وجود دارد که روس‌ها سلطه‌ای بر او داشته باشند که ریشه در تجربیات شخصی‌اش دارد. نمی‌دانم آیا این قضیه به فعالیت در اتاق هتل مسکو مربوط می‌شود یا مسائل مالی یا چیزهای دیگر.»

در مصاحبه با ای‌بی‌سی، کومی درباره کفایت ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور شبهه‌هایی را مطرح کرد و گفت که به باور او ترامپ «از لحاظ اخلاقی» مناسب انجام وظیفه در بالاترین مقام کشور نیست. 

رئیس پیشین اف‌بی‌آی ادامه داد که ترامپ «فردی است که با زن‌ها طوری حرف می‌زند و رفتار می‌کند که انگار تکه‌ای گوشت‌اند، فردی است که درباره مسائل کوچک و بزرگ مدام دروغ می‌گوید و اصرار دارد که آمریکایی‌ها حرف‌هایش را باور کنند. چنین فردی، بر اساس اصول اخلاقی، مناسب آن نیست که رئیس‌جمهوری ایالات متحده باشد.»

اما کومی گفت که علاقه‌ای به برکناری ترامپ از ریاست‌جمهوری ندارد. هنگامی که استفانوپولوس از رئیس پیشین اف‌بی‌آی پرسید که نظرش درباره برکناری ترامپ چیست، او پاسخ داد: «امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد. به‌نظرم برکناری ترامپ از ریاست‌جمهوری مردم آمریکا را ناامید می‌کند. مردم این کشور باید بایستند، به صندوق‌های انتخاباتی بروند و به ارزش‌هایشان رای بدهند. در این معنا، برکناری ترامپ جلوی چنین فضایی را می‌گیرد.»

در طول مصاحبه، کومی تصریح کرد که ترامپ گفته که از او انتظار وفاداری دارد و به او فشار آورده که از تحقیق درباره «مایکل فین»، مشاور پیشین سازمان امنیت ملی، دست بردارد. مایکل فین اتهام دروغ گفتن به اف‌بی آی را پذیرفته و در حال حاضر با دادستان ویژه این پرونده در حال همکاری است. 

زمانی‌که استفانوپولوس از کومی پرسید «آیا رئیس‌جمهوری ترامپ سد راه عدالت شده بود؟»، کومی پاسخ داد: «احتمالا. بی‌تردید نشانه‌هایی دال بر مانع‌تراشی در مسیر عدالت وجود دارد.»

ترامپ انکار کرده که از کومی خواسته تحقیق درباره فین را متوقف کند و تاکید کرده که هیچ‌گاه از او نخواسته به این شکل وفاداری خود را اثبات کند.

 هنگامی که کومی سال گذشته میلادی در برابر کمیته اطلاعات سنای آمریکا شهادت می‌داد، گفت خبر ندارد که آیا ترامپ در مسیر عدالت مانع‌تراشی کرده یا نه و افزود: «سر درآوردن از این قضیه مربوط به رابرت مولر است.» 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز