خبرگزاری کار ایران

دولت میانمار اعلام کرد:

بازگشت نخستین خانواده پناهجوی روهینگیا به کشور

asdasd
کد خبر : ۶۱۲۳۵۹

دولت میانمار اعلام کرد که نخستین خانواده پناهجوی روهینگیا از بنگلادش به کشور بازگشتند و به طور موقت اسکان داده شده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت میانمار اعلام کرد که روز گذشته -شنبه- پذیرای نخستین خانواده پناهجوی روهینگیا بوده که از میان ۷۰۰ هزار نفری که از حمله‌های نظامیان این کشور به بنگلادش فرار کرده بودند، به کشور بازگشته‌اند. سازمان ملل پیشتر هشدار داده بود که شرایط برای بازگشت این پناهجویان هنوز امن نیست. 

از زمان سرکوب شدید و بی‌رحمانه ساکنان استان راخین در شمال میانمار از سوی ارتش در ماه آگوست، اقلیت بی‌وطن مسلمان در اردوگاه‌های بنگلادش در شرایط نامناسب زندگی می‌کنند.

بنا به اعلام سازمان ملل، این سرکوب مصداق پاک‌سازی قومی است، اما میانمار این اتهام را رد کرده و اعلام کرده که ارتش شبه‌نظامیان روهینگیا را هدف قرار داده‌ است.

بنگلادش و میانمار وعده داده‌اند که فرآیند بازگشت پناهجویان به موطن خود را در ژانویه گذشته آغاز کنند، اما این برنامه مدام به تاخیر افتاد و هر یک از طرفین دیگری را به عدم آمادگی متهم می‌کنند. 

بنا به بیانیه‌ای که دولت میانمار در اواخر روز شنبه منتشر کرد، یک خانواده پناهجوی روهینگیایی در ساعت‌های اولیه روز گذشته به کشور بازگشتند. 

بر اساس این بیانیه که که روز گذشته در صفحه رسمی فیسبوک کمیته اطلاعات میانمار منتشر شد، «پنج عضو این خانواده، امروز صبح، وارد اردوگاه آماده‌سازی شهر تانگپیولتوی شدند.»

این بیانیه از این خانواده با عنوان «مسلمان» یاد کرد، امری که در راستا با سیاست حکومت قرار دارد که از لفظ «روهینگیا» استفاده نمی‌کند، چراکه آنها را به‌عنوان یک قومیت به سمیت نمی‌شناسد.

مقام‌ها «محل زندگی پیشین آنان» را با کارت‌های تایید هویت ملی مشخص کردند، نوعی کارت شناسایی که حق شهروندی در آن رعایت نشده است. رهبران روهینگیا خواهان حقوق کامل‌ بوده و این کارت‌ها را مردود شمرده‌اند. 

در عکسی که به این بیانیه ضمیمه شده، یک مرد، دو زن و یک دختر جوان و یک پسربچه دیده می‌شود که سلامتی‌شان بررسی می‌شود و کارت‌های هویت دریافت می‌کنند. 

گفته می‌شود که این خانواده «به‌طور موقت» به شهر «مانگدا» فرستاده شدند تا نزد بستگان‌‌شان بمانند. 

در این بیانیه به برنامه‌ای درباره بازگشت دیگر پناهجویان اشاره‌ای نشده است. 

این در حالی است که معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشردوستانه، پس از دیداری شش روزه از میانمار گفته بود که این کشور هنوز آماده بازگشت پناهجویان روهینگیا نیست.     

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز