خبرگزاری کار ایران

جیمی کارتر خطاب به ترامپ:

صلح را به مخاطره نیندازید

asdasd
کد خبر : ۶۱۱۵۳۴

رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا در گفت‌گویی هشدار داد که کشورش باید از هرگونه اقدام نظامی در سوریه و دیگر مناطق حساس جهان اجتناب کند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، با افتخار به این‌که در دوره ریاست‌جمهوری او در کشور صلح برقرار بود، هشدار داد که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، باید از هرگونه اقدام نظامی در سوریه یا دیگر مناطق حساس جهان دوری کند و به هر قیمتی از حمله هسته‌ای اجتناب کند.

کارتر در مصاحبه‌ای گفت: «دعا می‌کنم که ترامپ کشور را در صلح نگه دارد و درباره چالش‌های موجود با کره‌شمالی، روسیه یا سوریه مبالغه نکند و آن را تشدید نکند. امیدوارم او، چون من و دیگر رؤسای جمهوری پیشین، دریابد که هرگونه جنگ هسته‌ای می‌تواند به فاجعه‌ای برای نسل بشر ختم شود.»

رئیس‌جمهوری پیشین ۹۳ ساله آمریکا افزود که حتی حمله در سطح و اندازه پایین‌تر هم «خطرناک است» و می‌تواند از کنترل خارج شود. 

اظهارنظر کارتر پس از آن صورت می‌گیرد که ترامپ اعلام کرد که در حال بررسی احتمال اقدام نظامی علیه سوریه است. روسیه در واکنش به تصمیم ترامپ اعلام کرد که چنین اقدامی «عکس‌العمل سختی» را در پی دارد. 

پیش‌تر ترامپ تبادل‌های تهدید‌آمیزی با «کیم جونگ‌اون»، رهبر کره شمالی، داشته اما در حال حاضر می‌گوید که مشغول گفت‌وگوهایی درباره دیدار با کیم است. برای دهه‌های متمادی، کارتر طرفدار اقدامی مستقیم‌تر در رابطه با «دیکتاتوری‌های منزوی کمونیست» بود.

کارتر در مصاحبه‌ای که برای کتاب جدیدش با نام «ایمان؛ سفری برای همه» داشت، این نظرها را اعلام کرد و بر مسائلی از ترامپ و اقتصاد گرفته تا اختلاف‌های فرقه‌ای در مسیحیت آمریکایی انگشت گذارد. 

کارتر در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: «بسیاری از مردم ایمان خود به اولویت دموکراسی را از دست داده‌اند».

وی همچنین درباره اختلاف طبقاتی روزافزون و تبعیض در مورد اقلیت‌ها و مهاجران، فرایندی سیاسی که پول آن را کنترل می‌کند و چرخه بی‌پایان نبردها و حصارهای بین‌المللی سخن گفت. 

کارتر که در سراسر عمر از اعضای حزب دموکرات بود، در بسیاری موارد منتقد ترامپ جمهوری‌خواه بوده است، در ادامه گفت: «بسیاری از مردم فهمیده‌اند که در حمایت از ترامپ مرتکب اشتباه شده‌اند». با این حال کارتر بیان کرد که نقد او مربوط به ساکن فعلی دفتر ریاست‌جمهوری نیست. 

او گفت که در حقیقت، انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا محصول بسیاری اشتباهات است نه علت‌شان. 

کارتر گفت: «بسیاری از آمریکایی‌های طبقه‌متوسط و کارگران کشورمان حس می‌کردند سهم مشترکی از حکومت نمی‌برند...بنابراین تلاش کردند فضای جدیدی را تجربه کنند.»

به عقیده کارتر، مشکلاتی که موجب انتخاب دونالد ترامپ شدند بیشتر از تمام مسائلی که حول دولت او شکل گرفته اهمیت دارد، از جمله نتایج برآمده از تحقیقات «رابرت مولر»، سیاست‌مدار آمریکایی، درباره مداخله احتمالی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری ایالات متحده.

کارتر گفت: «امیدوارم که او حقوق بشر را به مساوات در میان مردم گسترش دهد و امیدوارم که حقیقت را ارج بگذارد». البته او افزود که بقای دموکراسی به «انعطاف‌پذیری مردم» و «بنیان قانون اساسی» بستگی دارد.

کارتر که مدت‌ها منتقد سیاست‌ها در قبال کره شمالی بود، در حقیقت بسیار با حرکات اخیر ترامپ در رابطه با پیونگ‌یانگ موافق است.

تاکنون هیچ‌یک از رؤسای جمهوری ایالات متحده به کره شمالی نرفته‌اند، با این حال کارتر سه‌بار به‌عنوان رئیس‌جمهوری پیشین به این کشور سفر کرده است. آخرین سفر او به پیونگ‌یانگ به سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد. وی در این سفر کوشید کره شمالی را ترغیب کند که برنامه سلاح هسته‌ای خود را کنار بگذارد. 

کارتر گفت که به باور او قدرت‌های جهان هنوز می‌توانند «راهی برای زندگی همدلانه و مبتنی بر صلح با مردمی پیدا کنند که دشمنان ما هستند و تفاوت دیدگاه‌های گوناگونی با ما دارند.»

کارتر گفت: «دلایل بسیاری برای نگرانی درباره آینده وجود دارد. اما اصول معنوی و اخلاقی هنوز راه را به مانشان می‌دهند».     

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز