خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

تندروهای آمریکا به دنبال تحمیل هزینه سوریه به ترامپ هستند/پاسخ روسیه به حملات احتمالی غیرمستقیم خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۹۰۸

داده‌های سیاسی و نظامی نشان می‌دهد که حمله آمریکا به سوریه حتی در حد شلیک چند موشک صورت خواهد گرفت اما پاسخگویی روسیه علیه متحدان و منافع آمریکا به صورت غیرمستقیم خواهد بود.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد و دلایل میدانی و سیاسی حمله احتمالی آمریکا به سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در تحلیل حمله احتمالی ایالات متحده به سوریه مولفه‌های زیادی باید مدنظر قرار بگیرد. ظاهر امر نشان می‌دهد که مطرح کردن موضوع حمله شیمیایی به غوطه از سوی واشنگتن سناریویی است برای شروع حمله به دمشق یا سایر نقاط سوریه. دولت روسیه به طور کلی استفاده از شیمیایی را رد می‌کند اما دولت سوریه اعلام کرده است که این موضوع توسط عناصر مسلح و تروریست‌های حاضر در غوطه و اطراف دمشق شکل گرفته است. اما به هر حال از منظر آمریکا، اروپا و اسرائیل و سایر متحدان آنها، دولت سوریه مقصر اصلی در این پرونده شناخته می‌شود و در ادامه انگشت اتهام به سمت ایران و روسیه نشانه رفته است؛ اما باید بدانیم که تمامی این موضوع‌ها ظاهر این پرونده را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: آنچه که در بطن این مساله باید مدنظر قرار بگیرد این است که ما شاهد تغییر راهبرد ایالات متحده در خصوص پرونده سوریه هستیم و مبدا این وقایع را باید اظهارات جنجالی چند روز پیش دونالد ترامپ مبنی بر خروج نظامیان آ‌مریکا از سوریه دانست که به شدت از سوی شخصیت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات مورد انتقاد قرار گرفت. از سوی دیگر اعلام این موضع از سوی ریاست جمهوری ایالات متحده خشم آشکار عربستان و اسرائیل را به دنبال داشت. از این منظر اگر نخواهیم استفاده شیمیایی در دوما و غوطه را یک توطئه بنامیم اما بدون تردید این سناریو به نحوی طراحی شده است تا تمامی مسئولیت آن متوجه ترامپ شود و او را وادار به موضع‌گیری در این پرونده کنند.

جریان ملی‌گرای اقتصادی در ایالات متحده به نمایندگی از ترامپ خواهان شروع جنگ نیست اما صاحبان تجارت جنگ که کمپانی‌های اسلحه‌سازی، پیمانکاران نظامی و طیف جهان‌گرایان داخلی هستند به دنبال کلید خوردن جنگ هستند. آنها معتقدند آمریکا باید در عرصه بین‌المللی حضور داشته باشد و خواهان حمله به سوریه هستند چراکه این طیف، جنگ در منطقه را تامین‌کننده منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایالات متحده می‌دانند.

این پژوهشگر مسائل آمریکا با بیان اینکه بخشی از پرونده حمله به سوریه ریشه داخلی در ایالات متحده دارد، گفت: ائتلاف داخلی در ایالات متحده که از جنگ‌طلبان و مهره‌های تندروی جمهوری‌خواه و دموکرات تشکیل شده است، دائما به دنبال اعمال فشار بر ترامپ برای حمله به سوریه است. اشخاصی مانند «لیندسی گراهام» که در حالت فعلی به عنوان سناتور ایالات کارولینای جنوبی در مجلس سنا حضور دارد یکی از کسانی است که معتقد بوده اگر ایالات متحده به سوریه حمله نکند پرستیژ و عظمت آ‌مریکا و ترامپ به خطر می‌افتد و در پایین‌ترین سطح قرار می‌گیرد. از این جهت داده‌ها نشان می‌دهد که حمله به سوریه از سوی ایالات متحده و احتمالاً برخی از کشورهای اروپایی قطعی است اما اهداف و شدت آن همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وی افزود: عده‌ای معتقدند که ایالات متحده به هیچ وجه دست به حمله نظامی علیه سوریه و به دنبال آن مواضع و نیروهای روسیه و ایران نمی‌زند اما به نظر می‌رسد که حتی اگر در حد شلیک چند موشک هم به این موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که ایالات متحده به دنبال انجام این سناریو است. نمونه این موضوع را در حمله موشکی ایالات متحده به پایگاه هوایی شعیرات مشاهده کردیم، اما به نظر می‌رسد اگر حمله‌ای در کار باشد ابعاد آن گسترده‌تر از حمله سال گذشته خواهد بود. لذا هر هدفی در سوریه محتمل است؛ از کاخ ریاست جمهوری بشار اسد گرفته تا مقر نظامیان روسیه، اما مساله اصلی این است که حملات هوایی به تنهایی نمی‌تواند اوضاع را تغییر بدهد. به عبارت دیگر، از لحظه شلیک یک موشک تا زمان کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت اگر یک نیروی زمینی قدرتمند وجود نداشته باشد هیچ تحول قابل توجهی صورت نخواهد گرفت.

برخی معتقدند که واکنش روسیه به حمله احتمالی ایالات متحده بسیار سخت خواهد بود، اما به نظرم چنین حالتی اتفاق نمی‌افتد. تجربه حمله به جنگنده روس‌ها توسط ترکیه نشان می‌دهد که فدراسیون روسیه به صورت غیرمستقیم پاسخ ایالات متحده را خواهد داد؛ به گونه‌ای که اگر حمله‌ واشنگتن هزینه‌ای برای مسکو به وجود بیاورد، روسیه متحدان آمریکا را هدف قرار می‌دهد. حتی امکان دارد مناطق راهبردی آمریکا در سوریه که طی توافق‌های نانوشته به عنوان حریم آمریکا مشخص شده‌اند مورد هدف قرار بگیرد. در سال گذشته زمانی که ایالات متحده به پایگاه شعیرات حمله کرد هیچ واکنش خاصی از سوی روسیه نمایان نشد و این موضوع دقیقاً در همین راستا قابلیت تحلیل دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه دیده می‌شود ایالات متحده با برخی از شرکای خود در اروپا اعم از بریتانیا و فرانسه اقدام به گفت‌وگو می‌کند، نشان می‌دهد که واشنگتن به دنبال ائتلاف‌سازی علیه سوریه است اما داده‌ها نشان می‌دهد که فرانسوی‌ها در مورد همکاری با آمریکا برای حمله به سوریه دچار تردید هستند و به این مفهوم دست پیدا کردند که بدون ورود زمینی نمی‌توانند نظام سوریه را وادار به تغییر رفتار موثر کنند. علاوه بر آن باید بدانیم که نحوه ورود نظامی به سوریه کاملاً با عراق متفاوت است؛ چراکه در آنجا با ارتش سوریه و مستشاران ایران و حتی روس‌ها روبه‌رو هستند و از سوی دیگر برخی از جریان‌های تروریستی خواهان مقابله با غربی‌ها در زمین سوریه خواهند بود. لذا افراطی‌ترین چهره‌های جمهوری‌خواه در کنگره و کاخ سفید تنها به بحث حمله هوایی بسنده کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز